Harry’s garage : Lotus Esprit Turbo HC real-world review

* När jag var liten så hade min pappa en blå Lotus Esprit V8,

kanske med lite gulddetaljer om jag minns rätt, några linjer på sidan eller så.
Detta var innan vi flyttade, så säg att det kan ha varit 95-96 (EDIT, 96 måste det ha varit) nån gång, bilen var sprillans ny då.
Och mitt starkaste minne av denna bilen var att min pappa sa ”Ja det är ju ingen riktig Esprit Turbo”.


Jag förstod inte riktigt vad han menade, det var ju en Esprit.
”Ja men det är inte den riktiga Turbon”
Jag förstod fortfarande inte..
Varför anser han att detta inte är en riktig Esprit för att den har en stor V8 med DubbelTurbo istället för en liten 4 med en singel Turbo!?

Och detta tänkte jag på i flera år, hur länge pappa hade bilen det minns jag inte alls.
Men det tog flera år innan jag förstod vad min pappa menade, det han såg som en RIKTIG Esprit, bilen som han egentligen ville ha, var ju en sådan S1 Esprit Turbo som James Bond hade.

Roger Moore körde flera olika Lotus Esprit som James Bond.
Men den pappa ville ha skulle ju vara vit, utan Turbo loggorna.
Det förstod jag ännu mindre, klart man ville ha Turbo loggorna!

 

 

  • Jag har givetvis alltid varit förtjust i Esprit, där är nog ingen kilformad bil som jag INTE tycker om!

    Många år senare, då en nästan vuxen men iallafall en ung Sir_Pierre, så var jag helt bestämd över att jag skulle ha en Lotus Esprit.
    Och då så fanns ju flera Esprit med V8 och DubbelTurbo att välja mellan.

    Då när jag pluggade på de olika modellerna, så insåg jag att nu i modern tid så fanns den där Turbo 4an fortfarande.. Och nu hette modellen Esprit GT3..

    (Det fanns säkert fler versioner med den lilla motorn också)
    Och jag förstod att en liten 2 liters 4a med Turbo vägde mindre än en ”stor” V8

    Esprit V8 SE hade en 3.5 liters V8 med 2 Turbos, den motorn lämnade 354+ hk, och det räckte för att piska Porschar och det mesta med en 0-100 tid på bara 4.5 sekunder!
    Den lilla 4an med Turbo hade cirka 100 hk mindre… och var nästan lika snabb..

    Esprit V8 GT hade samma effekt och motor som V8 SE, så det hade ingen större betydelse vilken av dem det skulle bli, det viktiga var att bilen hade den snygga vingen!

Det fanns en mycket fin bil till salu just då i Helsingborg, jag mailade fram och tillbaka, det verkade som om säljaren försökte att dra ut på det lite.
(Om mitt dåliga minne kopplar rätt, så kanske det var samma ägare som hade en RIKTIGT snabb KleeMann SLK?)

Då berättar min pappa (som då vid detta laget hade hunnit äga en äldre Esprit några år senare) att det var riktigt dåliga bilar med ännu sämre Renault växellådor och det vara absolut inget att ha.

Renault växellådor… i en Lotus? Det kan väl inte stämma?
Så jag frågade säljaren i Helsingborg om skicket på lådan, och där kom det fram..
”Ja jag har renoverat den en gång redan, men det medföljer en extra växellåda så det behöver du inte oroa dig över”

Eh jo!

Det visade sig att de gamla bilarna hade visst franska växellådor, både ifrån Citroen och Renault.
De nya hade tydligen inte det nästan hela drivlinan ifrån Renault..

Och den där DubbelTurbo V8an hade egentligen 500+ hk..
Jepp… 918 heter den motorn, och den togs fram för att ha 507 st drivsäkra hästkrafter… 557 hk i GT1an.
Men… Växellådorna  orkade inte med den effekten.. varken den 5 växlade eller 6 växlade..
Så Lotus ströp motorn till 350 hk för att inte bilarna skulle tugga i sönder växellådorna.
Och… Köper du en bil där motorn egentligen har 200 strypta hästkrafter till… Så givetvis vill du släppa loss dem, och bara hoppas att växellådan håller.. och NÄR växellådan rasar, så köper du bara en ny dålig, billig fransk växellåda.. Som rasar inom det närmsta..

Så nej… det där var inget liv för mig, som på den tiden hängde på ”Strippen” 5 dagar i veckan..

Så, en Lotus Esprit är ännu en kilformad Giorgetto Giugiaro dröm, allra främst de senaste modellerna..
Men en dröm där den franska, klena växellådan VERKLIGEN är den svagaste länken!

* Jag känner nu att jag hade kunnat göra ett riktigt djupgående inlägg om Lotus Esprit och alla modeller genom åren, men hey, Wikipedia finns, så här är lite bilder istället.

(Visited 597 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

[…] Harry’s garage : Lotus Esprit Turbo HC real-world review […]

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x