Detta fick mig att tänka lite..
Ja jag tjatar ständigt om att jag gillar pickisar..
Och så är det..
Även om JAG har absolut ingen användning för en Pick-Up.
Och de Pickisar som jag gillar bäst är det som beter sig som sportbilar..
Jepp.. Som Holdens värstings ”Ute´s”… Det är vad dom kallar pickisar där på andra sidan.
Australien ser vi som en enda stor öken.. Och alla har får..
Där använder man en Pickup på rätt sätt..
Men.. Sedan 50-talet i USA så har man förstått att man kan använda sätta en stor motor i en arbetarbil.
Och framför allt sen Chevrolet El Camino fick sin comeback 1964 efter ha varit en flopp 59-60 så insåg USA och alla andra..
Att en snygg, sportig och snabb pickup är rätt så coolt =)
Men sen när det väl blev accepterat att ha en pickis även om du inte bodde på landet.. Så dog det ut.. Visserligen efter väldigt många år.
Men trots många ”accidental hits” som t.e.x Chevrolet 454SS som hade PINSAMMA 230hk ur en 7.4 liters V8a så råkade den bli en hit.
Och trots att INGEN i USA varken ville ha en V6a eller en bil med Turbo, Så byggde General Motors under ett enda år denna legend som ALLA svenskar har haft som drömbil nån gång oavsett om man tycker om pickisar eller inte.
Jag talar givetvis om GMC Syclone med en STOR V6a på 4,3 liter och Turbo.
Ja 280hk är inte så mycket att hurra över.. Men jag behöver inte gå in på vad denna bilen KAN göra..
Det borde ni alla redan veta.
Samma vikt och effekt som en Toyota Supra fast med AWD och en mycket större motor 😉
Den måste vara den bästa… Och den byggdes bara ett år..
Ja kort därefter så försökte Ford..
5,8 liters V8.. Rätt så snygg..
Men 240hk..
Bilen tog senare en paus på 4-5 år och kom tillbaka med kompressor och 380hk istället..
Då blev det kul.
Men.. Efter den bilen så flippade det ut..
Då kom det amerikanska fram.. Större och STÖRRE!
Dodge Ram SRT-10
Viper V10 på 8.3 liter i en STOR och ostadig bil som BARA dricker bensin och bränner däck..
2.5 ton och en katastrofal viktfördelning..
Sen kom det en massa sånt där.. Stort och stort..
Ja jag gillade absolut Avalanche och Escalade EXT på den tiden det var häftigt..
Men det var ju inte det MINSTA sportigt..
Och sen har det varit oändligt med konceptbilar och löften om en ny El Camino..
Men.. Varför varför varför när Holden har FLERA storsäljare som bygger på amerikanska bilar med Corvette V8, Varför väljer då inte USA att bara bygga mer eller mindre samma modell fast med ratten på rätt sida?
DETTA var USA´s svar på en sportig pickup med Corvette V8.
Jepp.. Jag har försökt gilla denna Shrek-liknande sak..
Cabbe med plåttak.. Riktig V8..
Men..
Detta väljer US att släppa samma år som Holden har detta
Alltså denna gröna är så HET!!!
Sen har man hoppats på att Japanerna ska fatta att det finns en marknad här..
De bygger snygga och BRA pickisar..
Men inte snabba.
De tävlar i NASCAR med pickisar..
Men det kommer inget till gatan.
Eller vad säger ni? Är det jag som har helt fel.. Det finns ingen marknad för snabba pickisar?