Att leva med en Toyota GT86

Pierre bad mig skriva några rader om min Toyota GT86 som jag haft i ungefär 8 månader, hoppas ni gillar läsningen och kommentera gärna om det är några frågor!

Jag kommer ihåg när första gången fick se en Toyota GT86 köras på bana av Chris Harris. Då bestämde jag mig för att köpa en, det var under min studietid så själva inköpet fick vänta till jag var klar med studierna. Min Renault Clio Sport 172 såldes (även det en mycket roligt bil), jag hade redan tittat ut rätt objekt så när Clion hade bytt ägare gick det snabbt. Innan studierna var klara hann jag både med en och två provkörningar vilket gjorde suget än större.

Valet föll på en vit GT86 årsmodell 2012, den hade vid inköpet gått blygsamma 500mil och levererades nyservad med sommar, vinterdäck samt motorvärmare.

2014-04-04 09.41.38

2014-04-05 07.51.26

 

En sak som slog mig rätt snabbt är hur mycket snyggare bilen är i verkligheten. Bilder gör verkligen inte en original GT86 rättvisa, t ex så kommer breddningen vid bakhjulen inte fram på bilder och den låga grund stancen är också svår att fånga. Visst original fälgarna är inte så spännande och många tycker att effekten inte räcker till för en sportbil. Baksätet är ju inget man sitter i frivilligt men det finns där och möjligheten att transportera 2 extra personer kortare sträckor är ett plus.2014-07-28 20.54.49

Det finns många alternativ till en GT86/BRZ för ungefär samma pengar. Renualt Megane RS, en väldigt potent bil som i grundutförande preseterar mycket fina tider på banor och ringen. Ford Fiesta ST, en bil som jag inte har kört men som hyllas som en prisvärd hot hatch. Men då pratar vi om standardbilar som blivit uppgraderade i olika former.

Det GT86an lyckas förmedla är riktig sportbilskänsla, mycket trevlig styrning, en kortslagig tight växellåda med distinkta lägen samt en förarställning som slår allt annat jag har provat. Tillsammans med en trevliga ägandekostnader och Toyotas kvalité har GT86an levererat 8 roliga månader med många leenden på läpparna. Bränsleförbrukningen har varierat mellan 0.63 till 0.85 blandat beroende på hur tung högerfoten har varit. 98 oktan är dock det som gäller då motorn tappar effekt och går sämre på 95 oktan.

Förarmiljön är avskalad men den mesta lull-lull som förväntas av en modern bil finns tillgängligt dvs; AC, Farthållare, Navigator, Bluetooth för handsfree och musikuppspelning samt stolsvärme. Svart innertak, sportstolar i halvskinn och alcantara samt den karmlösa backspegeln lyfter intrycket. Även om några av reglagen kan kännas lite plastiga och den digitala klockan som har suttit i varenda Toyota sedan 80-talet.

En ställbar shift-light, växelindikator, centralt placerad varvräknare och digital hastighetsmätare är trevliga finesser som höjer känslan vid buskörning. Avgassystemet som kommer från fabriken är tyvärr överdämpat och förmedlar inte ljudet som förväntas från en sportbil. Något som jag åtgärdade någon månad efter inköp. Valet föll på ett rostfritt Milltek system från grenrör bakåt, den sekundära katalysatorn ersätts i det systemet med en liten dämpare och bör bidra till någon extra hästkraft och eventuellt bättre gassvar. Milltek har två varianter av avgassystem till GT86an, resonated och non-resonated. Där resonated har en mittendämpare och non-resonated inte har det. Jag valde resonated för att göra längre färder lite trevligare.

SC Styling i Uppsala hjälpte till med installationen som gick väldigt smärtfritt. Tummen upp till Daniel och grabbarna!
2014-07-09 18.42.36 2014-07-09 18.42.29 2014-07-09 18.42.24 2014-07-09 18.42.18 2014-07-09 18.42.14mek

Ljudet blev nu precis som jag hade önskat mig från början. Grövre utan att låta burkigt och sköna puffar vid gasuppsläpp. Att bränsleekonomin har blivit lidande sedan monteringen var precis som förväntat, det blev mycket roligare att gasa!

Planen var från början att använda bilen året runt och efter att ha sladdat runt i snön i några veckor måste jag säga att det har gått bättre än förväntat. Då bilen är relativt lätt (runt 1200kg) och bakhjulsdriven vill den gärna spinna, men torsen diffbromsen och ett effektivt anti-sladd system (som givetvis går att stänga av helt) gör att vardagskörningen fungerar bra även om det är halt ute. Bilen är mycket konsekvent och lätt att hantera, de karmlösa fönstren tycker dock inte att det är så kul om det är mycket is på rutorna. Men med kupévärmare är det inget problem.

För att skona lacken har jag monterat på original stänkskydd samt stenskottsfilm på lacken under stänkskydden. Något som SC Styling hjälpte till att montera. Det är inget som hjälper till att höja utseendet men det är skönt att slippa höra gruset stänka upp på plåten.

20141230_134841 20141230_134850

 

Det var allt för idag och det kan hända att jag uppdaterar med mer information om det är något som läsarna uppskattar!
//Calle

(Visited 976 times, 5 visits today)

4 svar på ”Att leva med en Toyota GT86”

  1. Rocket Bunny kitet är lite fränt. Men får att kunna bära upp det måste man ju ha en turbo under huven först 😀

    Närmast till hans för min del blir nog en OpenFlashTablet och ladda in en E85 mapp. Runt 20-25hk till på en originalbil. Inte så tokigt!

    Känner igen den den där GT86an du länkade till Pierre, den låg ute på blocket ett tag förra våren!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.