Dagens Klassiker : De Tomaso Mangusta

När märket De Tomaso kommer på tal så tänker ju ALLA (Som känner till märket) enbart på Panteran..

http://media.caranddriver.com/images/media/246700/de-tomaso-pantera-photo-246767-s-1280x782.jpg
En grym grym bil som har betytt mycket för mitt bilintresse och uppväxt.. En bil som jag har tänkt skriva om många gånger..

MEN!… De Tomaso hade SÅ många fler snygga modeller.. Alltså.. Legendariskt snygga.. Epic bilar..
Som uppenbarligen glömts bort helt..

Jag menar.. Hur många känner ens till Panteran?

http://www.classicandperformancecar.com/front_website/octane_interact/modelpicture.php?id=2493

BTW.. Vad hände med den nya Panteran som skulle komma?

Aja.. Modellen som jag vill skriva om idag medans jag lyssnar på kvällens heta intervju med Kaah.. Är den mycket mycket coola Mangustan

http://s.petrolicious.com/2013/features/mangusta/mangusta-16.jpg

Bilar hade trevligare namn förr… Än bara sifferkombinationer..

Men.. Mangusta.. Hur coolt det än låter.. Är Italienska för Mongoose..

http://www.stanford.edu/~siegelr/tz/tz2007/IMG_2364%20mongoose%20teeth.jpg

Vad heter denna fula varelse på svenska? Mungo bara?

Men.. Alejandro De Tomaso gjorde mycket konstiga saker under sin tid.. Det mesta bra saker.. Som inte uppskattades som det borde.
Och.. Där är faktiskt en liten inofficiell förklaring till just det valet av namn.

Och Mangustan var Argentinarens 2a bil som byggdes under De Tomaso namnet.

Denna bilen var en stor… Evolution från den första, Vallelunga

http://encarsglobe.com/data_images/models/de-tomaso-vallelunga/de-tomaso-vallelunga-02.jpghttp://files.conceptcarz.com/img/DeTomaso/65-DeTomaso-Vallelunga-DV-11-CI-001.jpghttp://www.auto-reverse.com/wp-content/uploads/2012/04/0502_01z+De_Tomaso_Vallelunga+Rear_Parked.jpg

En fräck liten bil det där som ni säkert aldrig har sett innan.

* Alltså.. Finns det nån gammal italiernare överhuvudtaget som INTE är snygg på nått sätt??

Den stora förändringen var att jänketänket kom in.. MORE POWER!

Vallelungan (Härligt namn) hade vara en 1.5 liters 4a på 104hk.
Rätt så bra litereffekt ändå på den tiden..

Och som ni vet så beskattas bilarna i italien efter motorvolym.. Därför alla italienska bilar hade rätt så låg litervolym på sina motorer.

Så att gå från den.. Till en stor amerikans Ford V8a.. Och med samma 5växlade ZF låda som satt i Ford GT.. Och sen täcka bilen med denna så futuristiska.. Vackra.. Tidlösa kaross.. Som ser ut att vara tagen ifrån en serietidning..

http://s.petrolicious.com/2013/features/mangusta/mangusta-14.jpg

Och.. Det allra coolaste av allt.. ”Motorhuven”!!

http://www.tiptopglobe.com/big-photo/car-de-tomaso-mangusta-1.jpg

* De Tomaso Mangusta visades för första gången 1966

http://s.petrolicious.com/2013/features/mangusta/mangusta-5.jpg

Motoreffekten på dessa bilarna var.. Lite av en överraskning från gång till gång.. Men den versionen med 4 Weber-förgasare hade 305hk iallafall.
Och det stora problemet med tillverkningen.. Eller rättare sagt leveransen utav dessa.. Var att Ford brydde sej inte så värst mycket om att sköta leveransen av motorer till De Tomaso.

All deras prioritering låg på Shelbys AC Cobra.

http://theselvedgeyard.files.wordpress.com/2009/05/carroll_shelby_3_cobras.jpg?w=600&h=440

Och om vi nu tänker till lite extra..

De Tomaso´s val av namn.. Mangusta..

Vad är Mungon nästan enbart känd för?

http://photos1.blogger.com/blogger/1780/3158/1600/mongooseCobra_3.0.jpg

Precis… Det enda djur som kan övermanna en Cobra

http://gomotors.net/pics/AC/ac-shelby-cobra-427-sc-02.jpg

Kanske också därför som Mangustan hade en mycket svagare motor i USA?

 

Åter till den snygga karossen..

Den ritades utav Giorgetto Giugiaro under hans tid hos Ghia.
Så bara det gör ju bilen till ett rullande konstverk.

http://4.bp.blogspot.com/-zVIPD_gL4UY/UMvWSPR8G8I/AAAAAAAABHk/sViMGp3N66Q/s1600/mangusta.jpg

http://3.bp.blogspot.com/-GKs72J2bXS8/UHZR5NNmWXI/AAAAAAAAGX8/FuwWC74_vhw/s1600/De%2BTomaso%2BMangusta%2528deNombel%2529_21.JPGhttp://fwallpapers.com/files/images/de-tomaso-mangusta-1967%E2%80%9371.jpg

Just det.. USA modellen hade andra lampor med.

Så det känns som om Ford faktiskt kände sej hotade..
Men.. Cobran var oslagbar i många generationer..

http://www.dmarge.com/wp-content/uploads/2012/03/de_tomaso_mangusta_babe.jpeg

Den förra bilen.. Lilla Vallelunga byggdes bara i 53ex.
Så serieproduktionen utav Mangustan gör väl den lite som den bilen som vi många anses vara den första modellen utav det som vi känner De Tomaso som.

401ex blev det mellan 1967 och 1971.. Och jag tror att det hade kunnat bli många till om Ford bara hade varit med hjälpsamma.

Tyvärr så har väl bara hälften av dessa bilarna överlevt tidens tand…Och.. Ja det är ju lite svårt att vara en underhuggare till Ferrari och Lamborghini helt enkelt.
Och sen när nästa modell kom, Panteran.. Så glömdes ju allt annat bort…  Så det kan vara svårt att hitta en välskött och kärleksfylld Mangusta idag.
Vilket absolut borde göra bilen till en samlarbil.

Bilen var lätt.. Snygg.. Snabb.. Säkert billigare än dom andra italienarna..
Nu vet jag inte vad dom andra kostade.. Men denna kostade 11.500 dollar som ny.
Men.. Den saknade en viktig sak som Miuran och Daytonan hade..

http://www.carstyling.ru/resources/studio/large/69de-tomaso_mangusta_4.jpg

En V12a.

Och även om den hade den mycket omtyckta Ford V8an… Så fick inte motorn rätt behandling i USA.. Eller rent allmänt kanske..
Nu ska jag inte säga för mycket.. Men jag vill påstå att Ford satte en käpp i hjulet här..

Men De Tomaso kom tillbaka.. Hårt.. Med Panteran.

 

Har man inte SÅ bra koll så är det kanske lätt att ta fel på dessa två bilarna.
Jag vet att när Kylie Minogue körde en sån i sin musikvideo så var ALLA helsäkra på att det var en gammal Pantera..

Likaså när folk såg Mangustan i Kill Bill.

http://willbarnesonline.com/wordpress/wp-content/uploads/2010/08/004.jpghttp://www.allsportauto.com/photoautre2/detomaso/mangusta/1969_detomaso_mangusta_02_m.jpghttp://www.imcdb.org/i007902.jpg

Antingen hade dom ingen aning alls.. Eller så gissade dom på en tidig Pantera.

 

Nu.. Lite musik och en massa bilder =)

 

http://iedei.files.wordpress.com/2010/04/de_tomaso_mangusta_supercars.jpghttp://cars-database.com/data_images/models/de-tomaso-mangusta/de-tomaso-mangusta-09.jpghttp://www.influx.co.uk/wordpress/wp-content/uploads/2011/03/detomaso_mangusta.jpghttp://gtblogger.com/wp-content/uploads/2011/12/de-tomaso-mangusta-2.jpghttp://s.petrolicious.com/2013/features/mangusta/mangusta-10.jpghttp://s.petrolicious.com/2013/features/mangusta/mangusta-12.jpghttp://s.petrolicious.com/2013/features/mangusta/mangusta-1.jpghttp://iedei.files.wordpress.com/2010/04/de_tomaso_mangusta_1966.jpg

 

(Visited 380 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x