Officiell : McLaren X-1

Efter åratal av envisande om att McLaren INTE Kommer bygga ett högfartsmonster igen….

Så visar dom idag detta…

Som ni kanske kan se så är det en toppfarts-kittat MP4-12C.
Och nej detta är inte den nya värstingsmodellen ifrån McLaren.
Det är inte heller ett koncept..

Utan detta är ett one-off specialbygge för en kund som idag redan äger en McLaren F1, en Mercedes-Benz SLR McLaren och en McLaren MP4-12C.

Detta bygge har tagit hela McLarens special-team 3 år att färdigställa.
Så nej det är inte bara en kittat MP4.. Även om grunden och motorn är en samma som hos en MP4.

Det är ett “unikt karossbygge som är både tidlöst och klassiskt”.

Och när dom säger så.. Så kan jag faktiskt hålla med..

Dom täckta backhjulen osv..

Men sen så går ju aldrig strömlinjeformat ur tiden i heller så.

Så.. Det var inte alls som jag trodde… Och McLaren hade rätt..

Detta är inget högfartsmonster… Utan mer en stylad MP4..

Designteamet säger själva att dom har hämtat inspiration ifrån
1961 Facel Vega,

1953 Chrysler D’Elegance Ghia,


1959 Buick Electra,

1939 Mercedes-Benz 540K


1971 Citroën SM.

Så… Då får jag säga.. Att med dom ingredienserna.. Så blev det ändå rätt så bra.

Speciellt med tanke på att jag direkt tog för givet att detta var byggt bara för go och inte for show..

Som Brabus The Black Baron

Hela kittet är custom made hos McLaren och givetvis i kolfiber,

Och det är just pga detta som bilen har tagit tre år att ta fram.

Bilen har testat ordentligt i 625 milen,
Så att Mclaren kunde med gott samvete lämna ifrån sej en bil som verkligen funkat i praktiken.
Efter testerna så plockades bilen isär, Och byggde om på nytt igen till utställningskick innan den levererades till kunden.

Men under skalet är där alltså en MP4..

 Motorn är oförändrad.. Och prestandan har det inte sagts nått om.. Vilket borde betyda att den är mer eller mindre densamma.

Så… En kittat MP4-12C alltså…

Stephenson explains:

The X-1 epitomises how we can not only create a truly unique product tailored to the client, but also enable the client to become a key member of the design team throughout the process. It has been a truly rewarding and unforgettable experience. And I think that we as a team have created a completely unforgettable car that is true to one man’s vision.

Hong Yeo concludes:

We designers are often blinded by the sun and assume that whatever we see and understand is the only way forward: to see the stars, sometimes you need the absence of that blinding light … looking at a car from a different perspective is what X-1 stands for.

(Visited 35 times, 1 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.