Dagens Porsche : Ruf CTR Yellowbird

WOW!!!

Ruf har funnits med längre än vad folk tror.
företaget startades 1939.. Och trimmade Porsche redan med 356an 1963..

Men dom satte verkligen sitt ”land mark” 1987 med denna minst sagt legendariska CTR Yellowbird som jag har skrivit om många gånger.

Bilen började sitt liv som en vanlig 911 Carrera.
Men blev bantad på alla sät och vis..

Med en riktig RS inredning..

1989 Porsche 911 Carrera Ruf Yellowbird Twin Turbo For Sale Interior
Och bäst av allt.
Den fick en 3.4 liters Boxer6a med dubbelturbo som lämnade 469 VILDA hästar!

Den var bokstavligen världens snabbaste bil..
Inte bara att den gjorde 0-100 på 3.7 sek (!!!!) utan att den var på alla sätt och vis snabbare än både Porsche 959 och Lamborghini Countach.

På Volkswagens testbana så toppade den 211mph.. Och på Nardo 212.5 mph..
Det är alltså 342 km/h!

I denna lilla, gula bil…

Detta klippet måste ju alla redan ha sett många gånger om.. Jag har själv lagt upp det här i bloggen säkert 4-5 gånger.

Vilken förare (Stefan Roser)… Att sladda runt på ringen i DEN bilen på det sättet.. Under eftermiddagsrusningstrafiken på ringen.. Utan hjälm eller handskar..

Eller ”Den” är väl fel ordval.. Det får det att låta som om det vore en ”one-off”..
Fler än så blev det..
 

 Men sällsynta är dom.. Alla 6 som byggdes..

EDIT: 6st med Aluminium kaross och ytterligare 22 i plåt.

För inte allt för längesen så var en av dom till salu. Utgångspriset var 1.9 miljoner.. Vad den gick för vet jag inte..
Men jag är säker på att det är en inverstering oavsett
http://www.automobil.se/sites/default/files/imagecache/lightbox/automobil/Sk%C3%A4rmavbild%202012-01-24%20kl.%2007.23.34.png

Här testat denna Speedyellow Porsche (i all dess benämning) igen och jämförs med dagens CTR 3



RUF CTR Yellowbird | MODIFIED

This Car Took on EA Games and Won – RUF Yellowbird

The RUF CTR Yellowbird is the Ultimate 911!

(Visited 249 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Anonymous

Du har fel info. Det byggdes 29 RUF yellowbird,inte 6. Sen har fler än så konverterats av kund från vanliga carreran. men dessa kanske inte ses som "äkta" yellowbirds då dom inte har RUF chassinummer. även om dom är exakt likadan.

SIR_Pierre

Ja dom andra blev konverterade kan man säga.. Men Ruf själva köpte 6st 0 milare och byggde från grund till dessa CTR.

So.. More or less så är dom andra replikor skulle jag vilja säga..
Bilar som har hunnit leva lite på gatorna som vanliga Porschar.. Och sen såg dom hur cool CTR var Och ville vara likadana.

Anonymous

Nej RUF köpte 29 chassin av Porsche och byggde CTR av. Sen finns det "kopior" utöver dom 29.

SIR_Pierre

Så förstod inte jag det, Men ok

Anonymous

Men så är det. Han säger ju det t.om i videon du postade. 🙂 sen kan du kolla här.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ruf_CTR

"Production began in 1987 (29 built from scratch, rest converted from customer cars)"

" Ruf made only 29 CTRs from chassis bought from Porsche"

SIR_Pierre

car you see here is 1 of only 6 Aluminum LIGHTWEIGHT Street/Track RUF CTR YellowBirds created! 22 additional all steel versions were built.

SIR_Pierre

har ännu inte kollat på videon själv faktiskt..
Men har uppdaterat inlägget nu med rätt info

Martin

Någon som vet varför bara vissa har luftintag i bakskärmarna?

SIR_Pierre

Dom sattes ju dit för att kyla turbomotorn of course.
Men senare så upptäckte dom att istället för att det skulle blåsas in luft, Så sögs det UT luft. Och det funkar ju inte alls på en lyftkyld motor turbomotor.

Så dom senare hade istället uttag på baken istället har jag för mej.

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x