Bil-Stereotyper som måste dö ut väldigt snart.

Spread the love

Folk utanför bilvärlden har en massa fördomar om folk med ett bilintresse..
Men även vi motormänniskor har en massa (MASSA) fördomar om allt.

Och visst vi kan inte lösa allt direkt..

Men här är några “allmänna” saker som jag tycker vi borde ta kål på under 2012.


* El/Hybrid-bilar är tråkiga.
Än idag när folk tänker på el-bilar så är det främst Toyota Prius dyker upp i tankarna..
 

Och ja.. Den är precis lika tråkig som dom elbilar man hade som 4-årig grabb.

Du har gas och broms. Du kan sätta växeln i Drive eller Reverse.
Och den surrar precis som man föreställer sej en el-bil ska göra.

Men idag så har vi riktiga sportbilar eller halv-lyxbilar som är bara el-drivna.. Tesla och Fisker är väl dom två som jag främst tänker på.
2011 Tesla Roadster 2.5 - Front Side Picture

Och när det kommer till Hybrid.. Så har nog alla dom stora biltillverkarna minst en hybridversionen utav sina mest populära modeller.

Så idag kan du köpa en Mercedes S som hybrid..
T.o.m är det så att du kan köpa en Brabus elbil! 
 

Lexus har hybrider på alla sina modeller (förutom LFA),
 
Väldigt snart så kommer vi kunna köpa hybrider hos både Porsche och Ferrari.

 
Och då är det ju VERKLIGEN dags att den fördomen vi har idag om el-/hybrid-bilar är utdöd och glömd.

Inom snart framtid så kommer även Rolls-Royce också ha eldrivna bilar.

Rolls Royce 102EX Phantom EV | Test Drive Video
Så.. Bara för att man vill vara lite miljövänlig och inte vill tanka för 1000kr om dagen så är man inte tråkig.



* Dieslar är slöa, låter och luktar illa.
 
(Lite konstigt att vi ännu inte har en Audi R8 Diesel)
Ok.. Ljudet har förändrats.. Dom låter inte längre som traktorer..
Men visst.. Dom kommer aldrig låta som en bensinare.

Men slöa? Absolut inte. Sen är det en vanesak det där med att ha en bil som varvar lite men med mycket vrid istället.

Sen tyvärr så lönar det sej inte rent ekonomiskt längre jämfört med en bensinare.
Men alla har dieslar nu.. T.o.m Mercedes har diesel alternativ på sina öppna modeller (SL/SLK osv)

* There’s no substitute for cubic inches.
 

Detta var ju typisk en jänkegrej förr i tiden..
Men sen tog tyskarna över detta med STORA motorer när dom gick amok med sitt “hästkraftskrig”.

2010 Mercedes E63 AMG 13.jpg

Inte nog med att dom hade stora motorer.. Dom levererade inte så värst mycket effekt per liter i heller egentligen.. Visst.. Fortfarande mycket bättre än jänkarna.. Men..

Men idag så har hela världen förstått att du kan ersätta volym med överladd.

(förutom Italienarna tänkte jag säga men Pagani har ju också turbos)

En stor motor på många liter ger mycket effekt.. Ja.
Men det kan en liten motor med turbo också göra.
Visst det är(var) inte alls samma sak att köra..

Men en stor motor är tung.. Dricker mycket oavsett om du kör lungt eller aktivt..
En liten överladdad motor dricker bara när du pressar den.

Visst HELT sant är det inte.. Eftersom jag fortfarande föredrar en stor motor om jag ska hålla motorvägshastighet länge.. Eller överlag.

Men ska man överväga alla för och nackdelar så vinner absolut en liten överladdad motor. Servicekostander osv osv osv.

Ferrari hade alltid relativt små motorvolymer förr eftersom i Italien betalar du bilskatt efter din motorvolym… Men nu så har dom istället flippat ut med stora sugmotorer.

Men dom har turboladdade motorer på gång, Det vet vi..
 

Men Lamborghini hävdar att dom ALDRIG (sen sa dom om 20år och sen om 10år) kommer ha överladdade motorer.
Men vi får väl se vad Audi säger om det hela i framtiden.

Läs mitt inlägg här om effekt per liter.

 * Mazda Miata är gay. 

Låg vikt.. Öppen.. Bakhjulsdriven.. Ett klassiskt recept för att ha kul.
 

Visst dom saknar än idag lite effekt.. Men gay är dom inte.

Och.. Jag tror faktiskt att det som verkligen tar död på den fördomen, Är faktiskt Hellaflush/Stance scenen.

Nu har jag spenderat allt för lång tid med att leta upp ett inlägg om Miatan där jag hade alla mina argument tyckte jag.. Men jag har nog inbillat mej om att jag gjort ett sådant inlägg.. Ännu en gång..
Och kom av mej lite om det inlägget jag håller på med just nu

Så inlägget ni kan läsa där jag har mina åsikter om Miatan har ni här.

* Amerikanska bilar kan inte svänga.
Och är bara plastigt skit.. Den delen stämmer fortfarande dock.

Men inte nog med att Corvetterna dom senaste åren har varit riktigt vassa även när det svänger.. så har även Camaro… Och Cadillac!!


Och snart är Mustangen också där tror jag..
 

Och jag tror att Mustagen med ett modern chassi kan vara en M3 utmanare (eftersom den bara blir fetare för varje år”.

Det är fortfarande crap kvalitet och plast.. Men så kostar dom ju också därefter.. Så som det var med japsebilar förr i tiden.

* Boxster är ingen riktig Porsche. 


Nu är jag halft inne på ett ämne jag tänkte ta för sej.. Det här med “frisörbilar”.
Men även om Boxstern har vuxit ifrån det.. Så tycker fortfarande allmänheten att det är ingen “riktig” Porsche..
Men.. Vafan tycker dom då om en Cayenne eller Panamera??
Ne då var det visst ok för dom är iallafall dyra.. Och det tror folk att en Boxster inte är.
Det är verkligen ingen “fattigmans-Porsche”
Den är kanske som standard billigast i familjen.. Men billig skulle jag inte kalla den.

Boxstern är bra på alla sätt och vis.. Rolig. Välbalanserad–Ja en riktig drivercar för den som vill ha roligt en kurvig landsväg själv och egentligen skiter i att jaga hundradelar på bana.

Den duger absolut till det med.. Men Boxstern är en bra bil rent allmänt.
Världens mest nöjda ägare år efter år.. Minst problem osv osv.
Ok.. Porsche rent allmänt är bra kvalitet.
Men Boxstern är idag bara underskattat och mobbad utan anledning.. Det finns inget annat att säga..

Visst.. Lite poser-car är det..

Men det är väl alla Porsche 😉

Numera ser den iallafall riktigt manlig ut också
New 2013 Porsche Boxster (981) New 2013 Porsche Boxster (981)

* Mercedes SLK är en “frisörbil”

Egentligen av samma anledning som ovan..
Den är snabb.. Rolig.. Snygg
 2012 Mercedes SLK 55 AMG Revealed 2012 Mercedes SLK 55 AMG 42012 Mercedes SLK 55 AMG Revealed 2012 Mercedes SLK 55 AMG 3

Låter riktigt nice..


Det finns inget gay över den längre.

Men Audi TT….
Den står nog fortfarande i mitten av planhalvan och vet inte för vilket lag den spelar..

Eller?

Deras nya TT RS med 360hk är säkert hur rolig som helst..

Men den ser fan inte manlig ut..

Eller är det bara jag? Eller bara fälgarna som gör det?

Läs mer om “frisörbilar” här. 



* En bil behöver minst 300hk eller göra 0-100 under 5 sek för att vara rolig
Där har vi ju redan Miatan som ett bra exempel

Men vi kan ta fler exempel.. Ok nu gör ju en Super 7 eller en Morgan 0-100 oftast under den tiden..

Men vi har många exempel.. Nya som gamla.. Alla Lotus under 300hk..(Kanske inte Elan)

T.o.m 147hk Opel Speedster.

En gammal Porsche 944..
 

Eller något så enkelt som en Honda CRX eller en Type-R.

Jag tror ingen av oss fartkåta skulle kunna kalla dom bilarna för direkt tråkiga..

Min egna gyllene regel har alltid varit minst 200hk per ton. Och det kan säkert fortfarande stämma.

Men låg vikt är oftast det som är nyckel till att ha roligt..
Jag skulle vilja säga ett bra chassi också.. Men jag kan fan ha roligt i en gammal bil som idag skulle kunna jämföras med en familjebuss när det kommer till väghållning.

Som en gammal Golf GTI t.e.x!

VW Golf II GTI - Front Angle, 1983, 800x600, 9 of 29

* Alla bilar som inte bara är A-B fordon är pittförlängare. 

Detta är väl den vanligaste fördomen.. Men det är mest haters som tycker så.. Och vi som vet vad vi bär runt på mellan benen bryr oss inte.

Jag förstår inte.. Bara för att du har en onödigt lyxig eller snabb bil..

Eller en cabbe rent allmänt..

Varför skulle det betyda att du har liten pitt?

Jag kan ta illa vid mej eftersom jag tycker att folk som inte förstår sej på vad en passion/hobby/intresse är, Är rediga idioter.

Visst jag kommer aldrig toppa hastigheten min bil..
 
Visst min bil har mer lyx och dyrt material än vad mitt hem har..
 

Hela min lön kanske går till att betala min bil.. Som kostar mer än min lägenhet..

Men det handlar inte det minsta om att jag har liten pitt(Nu snackar jag inte om mej själva alltså.. Precis som vanligt)

Utan det handlar om att man tycker om just detta hos bilar.

Ps.. Men det handlar i MÅNGA fall om att locka till sej brudar eller skryta rent allmänt.. Och vi vet alla att kör man en Hummer H2 så är det ENBART för att man har liten pitt 😉


Och Ferrari/ Gallardo Spyder 😉

Ferrari F430 Spyder 005
Och förmodligen Audi R8 V8..

Se.. Som sagt.. Även vi motormänniskor har fördomar 😉

UPDATE

Jag glömde ju den fördom som fick mej att tänka på att göra ett sånt här inlägg från början =)



* Allt utom en manuell växellåda är tråkigt. 

En automatlåda är tyngre
En automatare är långsammare
En automatare drar mer bensin
Automatare är bara för gubbar och för folk som inte kan köra bil
En riktig man växlar själv
Paddlar är bara töntigt och för dom som tror dom är F1 förare
Paddlar är helt oanvändbart i stan
Det är roligare men en manuell växellåda.

Allt detta HAR varit sant..

Men mycket har hänt dom senaste.. Låt säga 5 åren.
Visst alla har inte hängt med i utvecklingen.

Vissa paddelsystem är precis lika dåliga som för 5 år sen (Lamborghini E-Gear /Aston Martin´s system)

Och likaså med automatlådor.

Men.. Hos vissa bilmärken och modeller.. Så ska du välja ett annat alternativ än manuell låda.

Köper du en Ferrari så ska du absolut ha paddlar… Tro inte en sekund att du kan växla snabbare än vad dom lådorna gör!
Det är just därför dom säljer typ 3-4 bilar med manuella lådor om året..Om ens det numera.

Ska du köpa en Porsche så ska du absolut ha en PDK-låda (Automatare)
Den är snabbare, På alla sätt och vis. Från start.. Att växla.. Ja allt.
Du har en boost knapp som ökar laddet tillfälligt på turbobilarna.

Köper du en Mercedes med manuell låda så är du bara dum i huvudet.
Oavsett vilken modell det är.

Så saker och ting har förändrat.. Du ska helst aldrig släppa ratten.
Det är just därför du även på “vanliga bilar” kan styra stereon via ratten..
 

Det är därför vi har paddlar..

Och ja.. Maskin är snabbare än människan.

Hur coolt du än tycker det ser ut när dom växlar 27 gånger på 402m i TFTF så är det vettiga, coola att ha antingen en adaptiv automatlåda eller paddlar.

Allt det där med knappar på ratten eller tiptronic (där du fortfarande petar på växelspaken upp eller ner för att växla) är fortfarande skit.

Sen är det en smaksak om du vill att paddlarna ska följa med ratten eller sitta fast på navet.

Men att hålla koll på varvtal, veta när du ska växla för att möta nästa växel bäst och fortfarande ha mest effekt, trycka ner kopplingen (ev mellangasa), släppa ratten, Dra i spaken, Hitta rätt växel, (Ev gasa igen) släppa upp koppling, Sätta handen på ratten igen… Det är inte manligt.. Det är stenålders… Och det är absolut inte snabbare än en modern automatare eller paddellåda.
Och det är ju absolut inte bekvämare.. För er som skiter i bankörning osv.
För er som bara kör i stan eller bara rent allmänt kör A-B, Så givetvis är det mycket bekvämare med en automatare.

Hade jag köpt en ny bil idag så oavsett märke (tror jag) så hade det blivit någon slags automatare.

Visst det är en annan känsla helt och hållet.. Men det är bara en vansesak.

Det är ju t.o.m som så att Lexus har lagt in ett litet “ryckande” närman växlar med paddlarna bara för att folk vill känna det,Dom vill inte att det ska gå sömnlöst som hos Ferrari..

Men det är bara en vanesak som sagt..
För det är just pga det som jag INTE hade köpt en Aventador om man hade vunnit på lotto.

(Visited 62 times, 2 visits today)

Ett svar på ”Bil-Stereotyper som måste dö ut väldigt snart.”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.