Hjälp mej välja vinterbil!

Natt efter natt så sitter jag på blocket och letar vinterbil.
Det bästa vore att importera en själv.. Men det har jag sagt sen i sommras och har ingen erfarenhet nog för att göra det ensam.

4WD vill jag ha.
Det får gärna vara ställbar sådan eller sån ”mesig” AWD som egentligen är framhjulsdrivet men som kopplar på bakhjulen vid behov, Typ som Haldex hos Volvo och Synchro hos VW. Vet inte om 4-Motion funkar så med.

Konstant 4WD undviker jag helst eftersom jag kör mycket motorväg och då driker bilen bara onödigt mycket.

Det får gärna vara en automatare, Och eftersom jag pendlar ca 20 mil om dagen så ska den helst inte dricka mer än litern på landsväg.

Bilarna jag har lite i åtanke är någon Subaru, Antar det är Legacy i såfall.
Mazda 6 MPS kanske
VW Phaeton

Ja.. Allt så länge det är till rätt pris..
Tips?

Priset har inte så jättestor betydelse bara det är prisvärt!
Det kan vara allt från en 30-40 till 300-400

(Visited 52 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Stiffmaister

har en mazda 6 mps. vad undrar du över? 🙂

SIR_Pierre

Perfekt!

* Komforten
* Bensinförbrukning
* Hur funkar 4WD på den
* 6växlad? Finns som automatare?

Antar den är dyr att försäkra men det e ju bara över vintern.

stiffmaister

kan säga såhär om mazda 6 mps:
otroligt snygg bil. mycket mer diskret och stilren jämfört mot evo o subaru.
mer s/rs4 stuk än rallyjärn.

chassiet är underbart bilen beter sig mycket fint understyr inte och greppet är hur kul som helst.
motorn är på 260hp går med mappning hos jrm att få ut 300hp men helst ska man inte gå längre eftersom botten inte är byggd för det.

man åker skönt i bilen gott om utrymme.
skinn säten, boose ljud, 6cd växlare, xeon och farthållare gör åkturerna trevliga. .

dock läcker in lite vägljud från bakre hjulhusen/diffen i dom högre hastigheterna. men hörs mest bara ifall man har stereon avstängd.

sedan så har mazda 6 mps konstant awd 50-50. går relativt lätt att provocera ut röven på bilen så man kan åka lite på bredd. ifall man stänger av anti sladd systemet.

finns ej som automat dock. bara 6växlad manuell.

försäkring är 980kr i månaden helförsäkring 26år i göteborg. evo x kostar 1600.

bensinförbrukningen är 12.7 som medel senaste 2-3 tankningarna.

dock så är jag gasglad samt att jag har en öppen dump så bilen går lite fett. och jag kör stadstrafik och bilen hinner knappt bli varm innan jag är på jobbet. (15min)

men för att jämföra så hade jag s40 t4 och s40 t5 innan. t4 drack 9,3 medans t5an drack 11,2

något mer så är det bara att hojta till 😉

SIR_Pierre

Mycket bra info, Även om jag mer är ute efter den "mjuka" sidan av bilen hehe 😉

Ja 1.3 stadskörning får man nog räkna med,. Så då måste den ju klara sej på litern på motorvägen tycker jag.. Grejen e bara att en vän hade en 3a MPS och han drack nog fan mer än så, Men den varvade mycket i motorvägsfart.

Stiffmaister

6 mps
Stad 1,41, blandad 1,02, landsväg 0,8 liter/mil.

3 mps
Stad 1,35, blandad 0,97 l/mil, landsväg 0,75.

samma motor i dom två bilarna. 6 mps väger väl en 200kg mer och så har den ju awd..

SIR_Pierre

Officiella siffror va? Då kan man alltid lägga till ca 0.2 😉

Stiffmaister

http://www.youtube.com/watch?v=vbvKv-PofzM

lyssna på jermy

ska dock tilläggas efter ha kollat över original mappen så förlorar bilen nära 100hp i sista 1000rpm. så original bil ska växlas redan vid 5800 för bästa möjliga acceleration. fullt vrid vid strax under 3000 varv ingen egentlig turbo knuff. utan motorn känns mest stor o urstark.

efter mappning så får man dvs strax över 300hp och fullt ös hela varvmätaren ut…. varför mazda mappade bilen på detta vis förstår jag inte riktigt..

SIR_Pierre

Elektronisk spärr.. Är vanligt.. På 3an så har du det i låga varv istället.. för att spara på diff/växellåda och på 3an så är det för att komma iväg utan en massa spinn.. Vissa bilar stryper i motorn.. vissa på hjulen.. osv osv..

Så det är rätt så vanligt

SIR_Pierre

Är där nån facelift eller uppdatering man ska kolla efter?

SIR_Pierre

Oj vad den Vectra VRX är TRÅKIG!!!
Exets föräldrar hade en sån som jag plågade ett par gånger.

Stiffmaister

för svensksålda finnes bara en variant. 06-07
enda option som fanns var navigator..

elektronisk spärr är det inte. eftersom dom körde på bänk 4ans växel tror jag. dock verkar vissa ha fått någon press bil. eftersom flertalet har bänkat 262hk på hjulen…

Justus

Nu har jag inte så bra koll på förbrukningen, men en Golf R32 med dsg kanske?=)

SIR_Pierre

Inte fel, men jag är alltså inte alla ute efter något sportigt, tvärtom, mjuk och komfort, men rätt så snål, men en golf hade funkar.

Justus

Okej, då förstår jag! Ja men vill du ha något riktigt komfortabelt som väl samtidigt är grymt prisvärt bör väl en skoda superb med senaste karossen, automat och fyrhjulsdrift vara ett bra alternativ:)

Justus

http://www.blocket.se/eslov/Skoda_Superb_Elegance_DSG_3_6_260HK_V6_4WD_30660644.htm?ca=23_11&w;=3, typ en sådan alltså.. kanske lite overkill med största motorn men 260 hästar är ju som mazdan iaf!:)

SIR_Pierre

Ja det absolut en trevlig bil, men prisvärd vettifan.
Prisvärt för mej betyder att man kan få pengarna tillbaka, inte mycket bil för pengarna alltså.

Anonymous

Tipsa om en skoda på den här bloggen känns ju sådär.

Björn

Anonym, Skoda Superb är ett utmärkt tips. Väldigt trevlig bil.

Pierre, är det något annat du har i åtanke för din vinter bil, mer än 4WD och förbrukningen?

SIR_Pierre

Nje, ett bra pris helt enkelt så man får tillbaka pengarna efter vintern.
Men just nu känns det som om jag måste köpa en bil med vinterdäck asap oavsett vad det är

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x