Dagens klassiker : Ford RS200

Är ännu en bortglömd bil.

Inte bortglömd av oss fans och bilälskare, Utan av tillverkarn.

Dagens bil är Ford RS200.

 

Ännu en bil som togs fram för att tävlas med, Men som sen fick en liten behandling för att släppas ut i några ex på gatan.

Denna extrema bil byggdes i 200 ex mellan 84-86 för att tävla i det legendariska Grupp-B Rally…. Vilka bilar som fanns då.. Vilka bilar som togs fram under den tiden….

Aja vilket som, Fords förra rallybil var en framhjulsdriven Escort MK II, Så steget från den till denna 4WD mittmotorbil var enormt!

Ghia ritade denna bil som än idag ser väldigt unik ut, Förutom framrutan och dörrarna som hämtades ifrån Sierran.

Chassit bestod av en självbärande monocoque runt passagerarutrymmet. Vid denna fästes hjälpramar som bar upp hjulupphängningar och drivlina. Hjulupphängningarna bestod av dubbla fjädrar och stötdämpare och en undre triangellänk vid varje hjul.

Den Cosworth-byggda tirbo-motorn monterades på längden framför bakaxeln.
I gatuversionen så lämnade den 250hk, Och i tävlingsutförande det dubbla.

Men eftersom bilen var framtagen för att köra rally så var även gatubilarna i grund och botten samma bil som den vi sågs köras i Grupp-B, Så där är nog ingen gatubil som har under 450hk egentligen.

Som vanligt på 80-talet så kom all kraft på höga varv, Och motorn var mer eller mindre livlös på låga varv, Denna mycket vanliga ketchupeffekt gjorde bilen väldigt svårkörd.

Motorn var ju bara på 1.8L, så utan turbohjälpen så var där ju inte mycket till kräm.

Senare kom det en EVO modell med 2.1L motor, Den hade 800hk.

För att förbättra viktfördelningen placerades mittdifferentialen och växellådan fram, bakom framaxeln. RS200:n är troligen den enda bilen som byggts med omvänd transaxel. Från fördelningslådan överförde en andra kardanaxel kraften till bakhjulen. Alla tre differentialerna hade broms av viskotyp. Kraften mellan axlarna fördelades normalt till 37% fram och 63% bak. Föraren kunde justera detta till 50/50-fördelning eller enbart bakhjulsdrift. Den avancerade drivlinan gjorde bilen tyngre än konkurrenterna med sina 1050kg.

Det låter ju absolut inte mycket, Men det är en väldigt liten bil.

Bilen började tas fram 84, Och rullade redan samma år, året därpå så testades den hårt medans dom övriga 199 byggdes.

Ni kanske själva kan gissa att reglementet krävde 200 bilar för att dom skulle få tävla.

Men sen 86, När 800hk motorn kom, Så bannlystes Grupp-B bilarna ifrån Rallyt….Och rally har aldrig varit detsamma sen dess…

Då som först så bestämde Ford sej för att sälja dessa bilar som gatubilar.
Förstår ni nu hur vassa dessa ”gatubilar” är?

Men när bilarna byggdes så var inte byggkvalite´nån prioritering.
Ford tog för givet att rally stallen själva skulle bygga om bilarna efter egna behöv och smak.

Så för att det skulle bli gatubilar utav dom så togs alla bilar tillbaka för en grundlig genomgång innan dom såldes till privatkunderna.

Men tro mej, Det var inte så mycket som direkt försämrades, Alltså prestandamässigt, Utan saker o ting justerades o spändes bara.. typ.

Så den sista bilen såldes först 89.

Så inofficiellt så har gatubilarna nog aldrig haft dom där påstådda 250hk.

1.8L motorn har minst 450hk och 2.1L motorn har minst 650hk…

Detta gör att denna legaliserade rallybil gör 0-100 på 2.1 sekunder….!

Det är nog snabbare än det tog dej att läsa den meningen!

Utav dom 200 bilarna som byggdes så var bara 24st i EVO utförande med 2.1L motorn.

Vill ni läsa mer om denna extrema gatubil så kan ni göra det här.


Så vad jag menade med min inledning är att vi ALDRIG mer kommer få se nått sånt från Ford eller någon annan tillverkare…

Vi saknar Grupp-B bilarna mer och mer för varje år…

 

 

 

 

 

 

https://youtu.be/8dFfMmPJ6vo

 

 

 

(Visited 409 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x