Dagens kap : Porsche GT1

Porsche GT1 är en väldigt speciell bil som många inte verkar känna till.

Det är så så många gånger som jag har behövt förklara för folk att GT3 är snäppet under GT2, Så många gånger man hört folk säga ”Tänk om det kommer en GT4!” Helt lyriska.

Visst, Det vore trevligt med en GT4, Men då skulle det betyda en GT version utav typ Cayman (Som nu kommer med namnet club sport).

INTE en råare version utav 911an.

När jag får höra såna kommentarer så undrar jag om folk aldrig hört talats om Porsche GT1?..

Bilen som jag tycker är föregångaren till Carrera GT.

Well.. Nu skulle inte detta inlägget vara så ingående på GT1an.. Men när jag ändå börjat så..

Porsche 911 GT1 byggdes mellan 96-98.

Och var till en början byggd på 993an.

 

 

Pga företagets finansiella situation inte var den bästa vid tillfället så fick dom använda vad som fanns, Inte riktigt sant men 993an GT1 hade mycket gemensamt karossmässigt med 993an.

Motorn hämtades från 962an och sattes i mitten av bilen.
Karossen var av kolfiber.

Men det är inte den modellen som jag gillar bäst.

1997 presenterades Porsche 911 GT1 Evo.
Den såg ut som en 996 och hade en mer aerodynamiskt utformad kaross.

 

 

 

Visst den hade lite lite mindre hk än 993an GT1, 544 istället för 600 (Ryktena säger 640hk).

Sen 98 så förbättrades både FIA reglementet och Porsches plånbok.

Då behövde inte bilarna i GT1 serien låtsas vara gatubilar i racingutförande.

Då kunde börja ta och bygga en racingbil från scratch.

Ett styvt kolfiberchassi, Ny V10 sugmotor osv osv…

Men sen när allt var färdigt, Så bestämde sej Porsche för att lägga ner allt för att istället lägga pengar på att ta fram Cayenne…..

Men den sugis V10an och tekniken som var tänkt till den nya GT1 bilen kom till anvädning sen i Carrera GT.

Men nu till bilen detta inlägget egentligen skulle handla om…

Porsche 996 GT1 EVO Strassenversion.

För er som inte kan tyska så står det sista där för ”gatuversionen”.

Ni förstår att allt jag skrivit hittills har varit om tävlingsbilarna, Även om bilderna missledande nog är på gatubilarna.

Och dom är ju inte så intressanta egentligen..

Precis som med Mercedes CLK-GTR så var det tvunget att finnas minst 25st gatubilar för att få köra i FIA GT1 serien.

Är då Porsche GT1 EVO Strassenversion en snällare version utav racingbilen?

Mer lull lull, Mindre kraft osv osv?

Ne det kan jag verkligen inte påstå…

Gatubilen hade inga 544hk.. Den vägde inte heller 1250kg som racingbilen…

”Straßenversion” hade 710hk…. Och vägde 1100k….

Dessa 25 bilar (Det ryktas om att det bara byggdes 18) gjorde 0-100 på 3.3 sek… Och toppade 378km/h…

Låter det lockande?

Då har du nu chansen att få äga en riktig Porsche legend.

En av dessa 25(18?) är nu till salu.. Och som ni kanske förstår så är den inte så billig.

Utgångspriset är nästan 2 miljoner..

Ja dollar då givetvis.. Men dollarn ligger ju under 6.70 nu så det är bara att passa på.

Bilen som förmodligen kommer sluta på en högre slutsumma än den begärda är dock i nyskick.
Och nu menar jag det bokstavligen. .Inte så som blocket folket beskriver sin 20 år gamal rosthög med 30.000mil på mätarn..

Denna Le Mans färdiga bil har aldrig varit körd!

Nu kan jag inte historien bakom bilen. Vem som ägt den eller varför den aldrig blivit körd.
Men snacka om nyskick!

Visst du får räkna med en stor genomgång av bilen innan du kan ta ut den och pressa up den till 378km/h.

Men har du råd med bilen så har du nog råd med en stor service också.

 

 

Här provkör Tiff Needell 993 versionen.

Och här 996an.

Och lite mer tyskalektion för dagen

UPDATE:

Nu finns där en till salu för $2,325,000.

For Sale Last Porsche 911 GT1 Strassenversion
Det var rätt så saftigt..

(Visited 474 times, 2 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
SIR_Pierre

update

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x