Provkörning av Nissan GT-R Spec-V

En bil som jag skulle ägt vid detta laget. Men pga en totalt ointresserad återförsäljare som jag fick jaga i nästan 2 år och pga att bilen enligt Nissan själva bara skulle säljas i Japan så blev det inget,

Dom pengarna la jag istället på min bil.

Här är iallafall en ganska tråkig provkörning utav bilen.

Här är ett inlägg som jag skrev den 2dec efter jag redan hade lagt mina pengar på ett GReddy TwinTurbo kitt….

Bara ett år försent…

Nissan ska sälja 40 exemplar av den värsta versionen(hittils) av Nissan GT-R – SpecV – i Europa. Priset för de svenskar som kommer över en bil blir 1.599.000 kronor.

Vill du ha en? Ja då får du skynda dej, som sagt enbart 40 ex blir tilldelade hela Europa och du har tills den 15 dec att lägga en order på ditt ex.

Varför just 40 ex då?

Jo, Den begränsade tillverkningen av 40 exemplar för Europa markerar att det 2009 är 40 år sedan den första Nissan med GT-R-emblemet presenterades.
För att ytterligare markera exklusiviteten och påminna om bilens anknytning till Nürburgrings Nordschleife, visas SpecV i Europa bara i Nissan Sports-utställningen i det nya Nürburgring-komplexet som öppnade i juni.

Hittills har Spec-V endast sålts i Japan men nu är det då Europas tur att få ta del av härligheten.

Ända sedan Nissan började fira sina segrar i japansk standardvagnsracing genom att ge ut en specialversion av Skyline GT-R har bokstaven V haft en särskild lockelse för entusiasterna. Den har stått för sportigare fjädring och rappare respons i motor och drivlina. Att även nya GT-R skulle få ett V var väntat, Iallafall från min sida som försökte i ett års tid att lägga en beställning på en. fram tills förra vinter, då gav jag upp då det sas att den enbart skulle släppas i Japan,

Under 1990-talets början slog Nissan ut allt motstånd i japansk standardvagnsracing. Skyline GT-R var konstruerad med särskild tanke på att homologeras för Grupp A-racing och att den där skulle vara överlägsen.
Den såg anonym ut på ett sätt som var typiskt för japanska bilar vid den tiden. Under ytan ruvade en rak sexa med dubbelturbo och skyhög(vi snackar 1000hk gränser) trimmarginal samt adaptiv fyrhjulsdrift som automatiskt fördelade drivkraften sömlöst från 100 procent bakhjulsdrift till fördelningen 50/50 fram/bak om så någonsin skulle behövas. Den var en vinnarvagn direkt ur kartong.
På hemmaplan vann Nissan mästerskapet fyra år i rad med Skyline GT-R. Första året de deltog vann de samtliga deltävlingar!
På andra håll i världen trampade Nissans dominator på så ömma tår att särskilda straffviktningar infördes för att BMW och Ford skulle ha en chans att hänga med.

Vad står V-et för då?

V står givetvis för Victory
För Nissans del innebar framgångarna en upprepning av bedriften de gjort med den första Skyline GT-R 1969 och bidrog till att göra den reinkarnerade modellen till en legend redan under sitt första levnadsår.
Framgångarna på racerbana gjorde att Nissan tog fram en extra finslipad version av GT-R. Med V Spec erbjöds en extra vässad GT-R med hårdare fjädring och sportigare programmering av elektroniken till motor och drivlina. V stod för Victory gott och gott.
Vid generationsskiftena för Skyline GT-R 1995 och 1999 hängde modellbeteckningen med. När Nissan lanserade GT-R var det mest en fråga om tid innan bokstaven V skulle pryda även denna helt nya bil.

Så vad får jag för dom extra pengarna som en Spec-V kostar?

Som vanligt inom bilvärlden så ju mindre du vill ha på bilen ju mer får du betala,
Här kan du t.e.x glömma “familjebils” ursäkterna för baksätet har kastats ur.

Precis som tidigare handlar det om att finslipa egenskaperna som gör en potent gatbil mer anpassad för banträffar. Mer racerbilskänsla, men för gata.
Uppgraderingen av SpecV jämfört med en vanlig GT-R är av samma typ som sedan september 2008 gått att beställa i form av det sportpaket hustrimmaren Nismo utvecklat och erbjuder som eftermonterad utrustning.
Chassit har försetts med sportigare stötdämpare och fjädrar, lättare hjul – för övrigt samma hjul som ingår i Nismos paket – med sportigare däck. Även bromsar med keramiska skivor är standard i SpecV.
SpecV får även ett lättare avgassystem vars slutrör till utseendet påminner om Nismos sportsystem. Skillnaden dem emellan är att Nismos är tillverkat helt i titanlegering.

SpecV får mer fokuserad kördynamik och blir lite exklusivare.Bland detaljer som skiljer en SpecV från en vanlig GT-R är t.e.x att SpecV har måttbeställda kolfiberstolar från Recaro med svart läderklädsel. Kolfiber återkommer också runt de två bakre Bose-högtalarna, i instrumentpanelen och i övrig inredning. utvändigt har dom också utrustats med bakspoiler i kolfiber, kolfibergrill och bromsluftintag av kolfiber. Alla dessa ändringar sänker vikten med 60 kg,Samt att lacken som heter Ultimate Black Opal,finns endast till SpecV

Motorn är fortfarande densamma.
Traditionellt har vässad elektronik tillhört en av de viktigaste skillnaderna, där erfarenheter från racerbilarna transponerades till forna dagars Skyline GT-R V-Spec. I pressreleasen nämner Nissan inget om fyrhjulsdriften kalibreras om på något sätt, eller om andra delar av kraftöverföringens styr och reglersystem modifierats.
Däremot får SpecV en ny laddtrycksreglering vilken tillåter de dubbla turboaggreaten att momentant tillåta högre vridmoment från mellanregistret upp till högre motorvarv.
Den officiella releasen från Nissan säger inget om hur mycket extra vrid som finns tillgängligt, hur länge det går att utnyttja och vilka gränsvärden för temperaturer, tidsintervall och annat som kan tänkas reglera overboostfunktionen.
En vanlig GT-R utvecklar 485 hk/6.400 rpm och 588 Nm/3.200-5.200 rpm.

(Visited 39 times, 1 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.