Att använda högtalarfunktionen på sin telefon när man har ett telefonsamtal är mycket vanligare nu än förr.
Men det verkar vara allt för vanligt, det är vanligare att folk har sina telefonsamtal via högtalaren än att hålla telefonen vid örat som ses som det normala.
Det är så vanligt att folk verkar helt ha glömt eller aldrig fått lära sig reglerna kring att ha ett telefonsamtal via högtalaren.
Jag själv har nog majoriteten av mina telefonsamtal via högtalare, för att nästan alla mina telefonsamtal görs
1: När jag sitter i bilen, och då håller jag såklart inte telefonen i handen, och inte bara för att det är olagligt att göra det.
2: När jag sitter vid datorn, och då ligger telefonen på bordet framför mig.
Men så har jag ändå aldrig några telefonsamtal bara för att jag känner mig ensam, som många verkar ha, speciellt när de äter konstigt nog..
Mina samtal är korta eller så är det att jag ringer till något företag.
Så ja, även för mig är det vanligt att jag har telefonsamtal via bilens eller telefonens(större) högtalare.
Men där är ett par väldigt enkla regler kring att ha telefonsamtal via högtalare.
1: Ha aldrig någonsin telefonsamtal via högtalare på allmän plats om du inte är ensam där.
Den enda situation som jag kan tänka mig att det vore okej att ha högtalar-samtal på allmän plats med främmande människor runtomkring är om du ringer 112 medans du hjälper någon som behöver din hjälp i väntan på ambulans.
Det är nästan dagligen som jag sitter på restaurang och någon där väljer att prata i telefon medans de äter, via högtalare, på högsta volym.
Det är ALDRIG okej.
Det är ovårdat, respektlöst och dålig etikett.
Jag har även stött på detta i livsmedelsbutiker, på tåg, och ja helt enkelt på flera allmänna platser där de inte är ensamma.
Det är absolut inte okej, det är enbart dåligt.
2: Om du svarar via högtalare då du inte är ensam så berätta det direkt till personen som har ringt till dig.
Detta är också något som vi borde se som en självklar Vett & Etikett, men så är det inte.
Om jag ringer till en person så ringer jag för att prata med DEN personen.
Och jag oroar inte mig för att råka tala illa om någon som råkar höra, eller att jag ska säga fula ord som några barn råkar höra, men ändå, jag som ringer vill veta om någon annan hör samtalet.
Jag har en god vän där jag under många år kan räkna på en hand hur många samtal vi har haft utan att hans flickvän har lyssnat på samtalet, och det har enbart varit de gånger som jag har ringt till honom under arbetstid.
Men oavsett om ni ringer Facetime eller via högtalare, om du inte är ensam när du svarar så säg det.
Om jag någonsin har passagerare i bilen när jag svarar så säger jag till den jag ringer vem jag är med.
Oavsett om de känner varandra eller inte.
Mamma brukar opassande fråga ”Jaha, vem är det då?” och så säger jag alltid ändå bara ”Det är en gammal vän” så den frågan är helt meningslös.
Men jag har iallafall skött min del och sagt att jag inte är ensam.
Men det låter mycket trevligare att säga ”Jag är med Anna” än att säga ”Jag är inte ensam”.
För att säga ”Jag är inte ensam” tolkas som ”Jag har något hemligt att säga till dig som jag inte vill att personen som jag är med nu ska höra/veta”
Så även om personen som ringer mig inte alls känner personen som jag är med så säger jag personens namn.
Ni killar vet ju förhoppningsvis skillnaden på om en tjej säger ”Jag är med Anna” eller ”Jag är med en vän” 😉
Och att säga ”OBS! Bara så du vet så är jag inte ensam nu! Jag har telefonen på högtalare och alla hör vad du säger” tolkas som ”Du kan inte bete dig och säger alltid opassande saker så höll nu käften”.
3: Undvik helst ”onödiga” telefonsamtal allmänt om du inte är själv.
Det är alldeles för ofta som folk har helt meningslösa telefonsamtal för att de inte vill känna sig ensamma eller för att de tycker om sin egna röst.
Men ha inte det på allmän plats, även om du håller telefonen vid örat och även om din omgivning bara hör dig och inte den andra personen, oavsett om du pratar via telefon eller hörlurar, undvik det.
Om du vill prata med din lika ensamma vän i en timme så gör det när ni är själva, inte när du sitter på en fullsatt buss.
4: Prata inte i telefon när du äter något.
Oavsett hur eller vart du håller samtalet.
Nedan klistrar jag in andras texter kring telefon Vett & Etikett
När du använder högtalarfunktion för telefonsamtal bör du alltid informera den du pratar med och undvika att använda den i offentliga utrymmen som tåg, bussar, väntrum och restauranger. Använd endast högtalarfunktionen vid nödvändiga situationer, som t.ex. vid konferenssamtal eller om du har svårt att hålla telefonen mot örat.
-
Informa den andra parten:
Berätta om du har satt eller blivit satt på högtalaren så att de vet att andra kan höra samtalet.
-
Använd när nödvändigt:
Använd högtalartelefon endast när det är nödvändigt för att underlätta för flera personer att höra och tala.
-
Säkerställ en god ljudmiljö:
Se till att du är i en tyst omgivning för att inte störa andra och för att den du talar med ska höra dig ordentligt.
-
Använd hörlurar i offentliga utrymmen:
Om du befinner dig i ett tåg, buss, väntrum, restaurang eller annat offentligt rum, använd hörlurar istället för högtalarfunktionen för att inte störa omgivningen.
-
Fokusera på samtalet:
Var uppmärksam på den du pratar med. Att äta eller dricka samtidigt som du använder högtalartelefon är en dålig idé, och all din aktivitet hörs.
-
Var uppmärksam på din omgivning:
Stanna inte i dörröppningar och prata i telefon, eftersom detta kan vara en säkerhetsrisk och störa andra.
-
Förvara telefonen ordentligt:
När du pratat klart, lägg undan telefonen så att du inte blir av med den.
-
Var fokuserad:För att öka din närvaro och få andra att lyssna aktivt, var fokuserad under samtalet och ta anteckningar om det behövs.
Telefonetikett 101: När det är oförskämt att vara på högtalare – och när det faktiskt är okej
Between calling and video chatting and texting and DM’ing, communication these days has never been more convenient. We can take or make a call anywhere — at the gym, on the train, in the grocery store, on a walk, in a waiting room — but should we?
Proper phone etiquette isn’t always obvious and rules can be tricky, so etiquette expert and “Awesome Etiquette” podcast host Lizzie Post provided clear-cut tips for best phone practices. Here’s what she had to share.
Don’t take the call if it’s not appropriate for everyone to hear.
Ask yourself: Do I need to take this call right now? Is this important or just convenient? Could my conversation be heard by anyone else? Will either the content or the noise of the conversation bother anyone else? Is there a way for me to place the call on hold, or wait to place the call until I’m in a more convenient location?
Use texts or photos when a call seems disruptive.
Pictures and texts can help you communicate when a video call would be disturbing to people around you. Think about when you’re trying to get someone’s opinion about an item you’re considering buying — send a few photos rather than taking a FaceTime call without headphones.
Don’t use speakerphone.
Do not use speakerphone for calls you make in public — use headphones. This is especially true for video calls or when watching to something on your device. This includes planes, trains, subway cars, shared rides, waiting rooms, standing in line, and at restaurants or other dining establishments. Also, try to avoid capturing others nearby in your shot — they didn’t ask to be on your call.
But if you’re outside, speaker is OK.
In parks or at beaches, it’s not uncommon to see folks using their phones for music. This is generally accepted as long as the content is OK for all ages and audiences. Content is important to keep track of. Violent, triggering or sexual content isn’t your best choice to listen to out loud.
When exercising outside, it can also be a safety issue to use your phone’s speakers and not headphones (and sometimes vice versa). Safety supersedes etiquette.
Let the person you’re talking to know you’re on speaker with others.
If you’re on speaker in an isolated setting, but you’re with another person or people, always announce to the person you’ve called or the person who called you that they are on speaker. “Hi! Just want to give you a heads up that I’m in the car with Colin and you’re on speakerphone.”
Leave your phone alone in a public restroom.
The privacy violation is just too much. Excuse yourself or put the call on hold/mute.
Give cashiers, clerks and others around you your full attention.
Never continue a call while you’re at the cash register. Give the clerk your undivided attention. If taking a call is absolutely necessary or if it’s an emergency, it’s OK to ask to take the call. “Do you mind if I call my mother back quickly? She’s been at the doctor’s.” But be prepared to keep the call short, and make sure you move far enough away so that you’re not heard or noticed.
Handle call mishaps with grace.
You’re going to experience things that turn a simple phone call into a frustrating moment: Calls are going to get dropped, weird echos will occur. Remember to blame the device and not the person.
When a call ends due to poor connection, it’s usually best to have the person who lost service reach back out once they gain it again. If you’re having trouble hearing someone, it’s OK to say so, but do so graciously and with an attitude of “whoopsy!” and not blame-sy.
Remember it can be true that sometimes a person is hearing you clearly but you cannot hear them, or vice versa. If it’s really bad, try again at a different time.
Leave a voicemail.
For those you don’t know, or are maybe reaching out to for the first time: Leave your name, number, a brief message, and then repeat your name and number. Having the number at the start and end of the message allows for the person listening to write it down and double check it without having to go back. And remember: We don’t all leave call-back numbers that are the same as the number that shows up on caller ID.
For those you are more familiar with: Choose your voicemail messages wisely. It’s not uncommon to receive a missed call plus a text message instead of a voicemail. You’ll know whether a voicemail or text is better based on who you’ve called and what you are trying to reach them about. If you do choose to text, start by letting the person know that your text is related to the phone call.
Turn your phone off for important conversations and moments.
You want to be present for these moments. If you’re using your phone as a camera, at least put it in airplane or Do Not Disturb mode.
Vett och etikett för mobilprat
Topp tio för hur du sköter mobilsnacket i kollektivtrafiken.
1. Tänk igenom vad din ringsignal säger om dig. Och sänk volymen!
2. Kom ihåg att alla kan höra dig. Ingen vill höra detaljerad information om ditt kärleksliv.
3. Håll nere volymen på film och musik.
4. Använd handsfree med eftertanke, tänk på att andra passagerare kan tro att du pratar med dem.
5. Var inte i vägen! Det funkar inte att prata i telefon samtidigt som du släpar på mycket packning.
6. Prata inte i munnen på andra mobilpratare. Det kan bli förvirrande för dem ni pratar med.
7. Håll dig borta från högtalare. Den du pratar med kan bli störd vid höga anrop.
8. Stanna inte och prata i till exempel dörröppningar, du kan bli en säkerhetsrisk.
9. När du pratat klart, stoppa undan telefonen ordentligt så du inte blir av med den.
10. Fokusera på säkerheten – ditt samtal blir aldrig viktigare än din personliga säkerhet.
https://www.svd.se/a/ePMReQ/okej-att-ha-hogtalare-pa-utan-att-saga-till
Cell Phone Etiquette: Everyone Should Know These Rules
Larry’s Imaginary Cellphone
10 Phone Etiquette Mistakes Only A Gentleman Avoids
Cellphone Etiquette
Cellphone Etiquette | Good Manners
6 Phone Etiquette Rules a Gentleman MUST Know
Open Mic: What is mobile etiquette?
Bad Cell Phone Etiquette? Modern Man’s Manners Guide
HOW TO FOLLOW CELL PHONE ETIQUETTE | ALL YOU NEED TO KNOW
How To Be A Gentleman | Public Cell Phone Etiquette
How to Practice Proper Cellphone Etiquette
Phone etiquette do’s and do not’s from an etiquette expert
Smartphone etiquette in the 21st Century