Dagens Bilder : Bilar + Lite Corvette historik

Läcker färg

Jag tycker att det borde kännas konstigt att jag fortfarande inte har åkt och kollat på den likadan sådan bil som vi har ståendes på Lamborghini här nere..
Det borde ju vara en drömbil som jag borde iallafall vilja se live.

Jag gillar verkligen den bilden som min vän tog på min bil =)

Det där är Corvette C8 konceptbilen.

Oh de är så snygga!!


En Vit Testarossa… Det är absolut bland det coolaste man kan ha.

Jag ÄLSKAR R129!

Den skulle jag vilja se live.

Den är rätt intressant…
Ni vet att jag ogillar franska bilar, men ändå gillar några få av dem väldigt mycket..
Och just Peugot har haft en massa coola konceptbilar.
Detta är ingen Japansk bil utan detta är mer eller mindre en racingbil med motor och drivlina från Peugot 205 Turbo.
600 hk och ännu lägre vikt än den lilla Rallybilen..

Jag borde göra ett inlägg om Peugot Konceptbilar.. det finns säkert redan en video om det som jag kan lägga upp här.

Snygg bild.

Lexus Duon är absolut mitt val.
Men inte i svart.

Jag borde haft en…
Jag nekade en fin flera gånger i ett par år för att den hade fel färg på trä-inredningen enligt mig..
Det har jag ångrat i ett par år nu.


Oh den trion vore coolt att ha..
Porschen behöver inte vara vit.
Men de andra två.. Lambon måste nästan vara vit..
Så OM jag hade alla 3 så hade de jättegärna alla fått vara vita.

Oh! En Stratos med Volk TE37!

Sådär ja..
En av få bilar som jag vill ha i svart.

Jag tycker faktiskt att det är konstigt att Corvette inte bytte internmodellnamnet på vissa modeller genom åren, speciellt C1.

Visst, amerikanare var så förr att det skiljde sig så mycket mellan varje årsmodell att man lätt kunde se vilken år bilen var tillverkad.

Så under de 9 åren som Corvette C1 byggdes så hände en hel del, både in och utsida.

Detta är en 53a

Det är lätt att se på flera sätt.
Men för er som inte är så insatta i Corvette så var 1953 det första året som de såldes.
Det blev 300 st bilar det första året.
Alla var vita med röd inredning.
Året därpå så blev det 12 gånger mer bilar och i många fler färger.

Dock fortfarande bara en rak 6a.
V8an kom tidigt 1955.

Sen redan 1956 så har vi den en helt ny kaross.

1956 Chevrolet Corvette C1 with 10,000km for Sale on WooWmotors

Och sen 1958 så kom det utseendet som de flesta känner igen som den första Corvetten.

De 4 lamporna.

Så där tycker jag att vi iallafall borde kalla dem för C1 och C2.

Och sen har det varit så med varje generation.
Där det verkligen skiljer sig mellan vissa årsmodeller.
Ibland bara under skalet, ibland allt.

Den mest kända Corvetten allmänt är väl den som byggdes kortast tid.

Corvette Sting Ray (med mellanrum) byggdes (såldes) bara mellan 1963 och 1967.

Alla tror att de alla ser ut såhär

Men det var bara 1963 som de hade ”Split-Screen Window”

Och ja de med den delade rutan är rätt mycket dyrare än alla de andra.
Så det är en av flera anledningar som man inte ska tro att alla Sting Ray är 63or.

Men för att fortsätta med min poäng.
Nästa Generation som vi då kallar för C3 heter Stingray (utan mellanrum)

De byggdes/såldes mellan 1968-1982.. Det är alltså 14 år..
Det är mycket..
Karossen innan såldes i 4 år..

Och under de 14 åren så hände mycket..
Bland annat så kan du köpa 21 st Stingray med 21 olika V8or..
Med allt mellan 466 hk (på papper, rätt mycket mer på riktigt) och 165 hk..

Under de 14 åren så gick bilarna från att kosta $4,663 första året till att kosta $18,290 sista året.
Alltså baspriset då.
Det fanns Editions och värstingsmodeller osv genom åren.
Men priserna BÖRJADE på de summorna första och sista året.

Så ni förstår att det hände mycket under dem 14 åren..
Och de alla har kaross betäckningen C3.

Sen tror många att alla Corvetter kallas för Stingray, så är det inte.
Det var först Sting Ray på C2.
Stingray på C3.
Sen dröjde det Corvette C7 tills de heter Stingray igen.
C8 (dagens modeller) heter också det.

Så ja.. Amerikanarna gjorde motsatsen till vad tyskarna (främst Porsche) gör idag.

Där är det många som tror att t.e.x en 964 och en 911 är två helt olika modeller.

Kortfattat så heter de alla 911 och 963, 993,996,997 osv osv är intern-kaross-generation betäckningarna.

Och Porsche-folket idag gör stor skillnad på minsta lilla uppdatering.

911 991.2.2 är en 911 med Facelift med en uppdatering… typ så..
(Jag överdriver lite där för att få fram min poäng som vanligt)
Och så kan du köpa 50 olika Porsche 911 helt nya idag med stor skillnad i effekt och pris.

 

Så läckert!!!! Troligtvis inte original men det gör inget alls så länge det är bra gjort!!
Tiffany inredning är ju det hetaste idag!
DET skulle jag vilja ha i en R129!

1987 XJ-S V12 HE Lynx Eventer Gucci..
En lyxig Jaguar Shootingbrake.

Det blev tyvärr aldrig något av det där för att Gucci familjen hade för fullt upp med att stämma varandra osv osv..
Sonen satte dit pappan för skattebrott t.e.x..

Drömbil

Dagens Porsche : Schuppan 962CR-Prototype

 

(Visited 10 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x