Nu när solen börjar visa sig så dagdrömmer folk om att kör nercabbat =)
Jag fick frågan om jag har någon cabbe.
Cab, Cabbe, Cabriolet.
Kärt barn har många namn, och många fler blir det nedan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cabriolet
Och jag som då tycker om att ge raka men tydliga svar.
Då är det såhär..
(Att jag nästan alltid förklarar alldeles för mycket)
Jag är ingen förespråkare av att äga en cabriolet bil.
Det är fler nackdelar än fördelar med att äga en cabbe.
Äga.. Att nån gång hyra/låna en cabbe för att köra en dag med fint väder, då är det underbart.
Men att äga en bil som du vill använda mer än en dag om året, då är det en annan sak.
Bor du i ett land som i Sverige så är det få dagar då du ”kan” köra nercabbat.
Bor du i ett varmt land så vill du inte köra nercabbat för att då bränner du både dig själv och bilens inredning (ja det är sant).
Sen då detta med fågelskit på tygtak, sämre chassi, sämre ljudisolering, all uppmärksamhet osv osv osv.
Jag har mycket negativt att säga om att äga en cab, men det ska jag inte gå in på denna gången.
Så jag är mer negativ än positiv till att äga(!) en cabriolet.
Men jag har mer eller mindre alltid sedan 25+ år tillbaka haft (minst) en cab.
Det har varit flera år då min bruksbil/året-om bil har varit en cabbe.
Det har varit flera vintrar då jag har haft en ”cabbe” som vinterbil.
Jag började tidigt med cab, innan jag hade körkort ens.
Så ja jag har rätt mycket erfarenhet av att äga en cab.
Men jag kör väldigt sällan med taket nere/av.
Flera av mina bilar på ”önskelistan” är cabbar (SLK 55, R107 SL, AC Cobra).

Min vardagsdrömbil vägrar jag köpa som cab (Lexus LC 500 som är vanligare som cab än coupe i Sverige konstigt nog).

