Jag har ett enkelt svar som gång på gång blir bevisat att det stämmer.
Allt detta handlar åter igen om Pandemi-tiden och att ”investerarna” blir fler och entusiasterna blir färre.
När man oroar sig över sin framtida ekonomi.
När man vill vara säker på att man imponerar på andra.
När man snabb vill få tillbaka så mycket som möjligt av sina pengar.
Då väljer man de mest kända märken.
Ju fler människor som känner till märket = ju fler blir imponerade av det, ju fler vill ha det, ju fler kunder / köpare, ju lättare är det att få sålt klockan och andrahandsvärdet håller sig bättre.
Så det tråkiga alternativet där det i grund och botten bara handlar om att ”slösa” så lite pengar som möjligt och visa att man har pengar till så många som möjligt.
Därför säger jag att det är färre entusiaster och fler ”investerare”
(jag använder det ordet negativt, därav ” ”).
Och Panerai har gått från att vara klockor som du inte KAN köpa.
Till att vara klockor enbart för de speciella.
Till enbart riktiga entusiaster.
Absolut raka motsatsen till att visa att man har pengar (till en början).
Därför jag gillade Panerai.
Ingen ”utomstående” förstod att det var en speciell klocka, och om man träffade på någon som visste vad det var så hade man funnit en annan entusiast.
Men, sen så blev Panerai mer och mer känt hos allmänheten.
De spottade ut fler och fler… och fler modeller, klockor, antal, versioner..
Panerai var längre verkligen inte svårt att få tag på.
Det var inte något som enbart entusiaster bar längre.
Och precis där så kom pandemin.
Och när pandemin kom så började folk oroa sig över ekonomin och de fick panik över hur de nu skulle kunna visa att de är rika om de inte kan köra runt i sina dyra bilar på bilträffar eller lägga upp lyx-rese bilder på Instagram.
Då blev alla intresserade av klockor helt plötsligt.
Osv osv osv osv.
Denna Pandemi-effekten på ”säkra” lyx-grejer har jag tjatat om nu i snart 4 år.
Och ja där är absolut 10 andra klockmärken som är mer kända än Panerai.
Jag som är ”Panerai-entusiast” skulle nog ändå säga att ”vanliga” människor kan nog namnge 20 andra klockmärken innan de ens tänker på Panerai.
Där är mitt svar på varför Panerai FRÄMST har dött ut lite.
Värst är att de trampade sina verkliga entusiaster, gamla samlare och fans på tårna, gång på gång.. Och istället mycket tydligt visade att de nästan enbart brydde sig om nya kunder och de som enbart vill skryta om att de har en lyxklocka.
Men det är ett annat inlägg.. som jag redan har skrivit tror jag.
Nu ska vi se vad Britt har för förklaring till det.
** Ja jo, stora klockor har ”dött ut”, men av samma anledningar som jag förklarade ovan.
Och jag märker detta jättetydligt bland de yngre idag.
Ingen vill sticka ut från mängden, folk vill helst se ut som alla andra.
Så det där som man brukade driva om i filmer om att alla kommer att se likadana ut i framtiden, där är vi nu.
Så även om Panerai idag gör klockor i ”normala” storlekar så ses de som ett märke med stora klockor.
Jag själv är dock ibland rätt sugen på att testa en mindre Panerai.. ibland.. Bara för att..
Men det är som att köpa en Porsche elbil.
Ja den är snygg, snabb, säkert trevlig att köra, men det är fel..
** ALLT blir ”Retro” efter 30 år.
Redan nu så har ”investerarna” börjat kolla på 2000-talet bilar just för att de vet / räknar med att det är nästa grej som är ”inne”.
”Oversized” kläder är inne.
Så ja, det är bara en tidsfråga innan det blir ”inne” med stora klockor igen.
De vuxna och STORA män som bär en liten Cartier för att det är ”inne” måste vakna till och inse att det är väldigt fel att försöka tilltala så många som möjligt.
** Hon är bra, bra tankesätt, vettig kvinna(!)
** Oh ja…
Det där med urverken på NÅGRA FÅ MODELLER.
Men det är det ”ingen” som bryr sig om idag.
Men ja det var ju en sak där de också trampade de riktiga Panerai-fansen på tårna.
Men ja.. Det var ju verkligen ett bevis på att de fokuserade på att sälja många klockor än att sälja imponerande klockor.
Ett läge där alla hamnar när de blir populära.
The Success and Failures of Panerai Watches (Radiomir, Luminor, Submersible)
** Ja det där med att försöka nämna Panerai´s historia som något negativt var väldigt fel.
Den biten skulle hon bara ha klippt bort istället.
Om det är något som är Panerais främsta fördel efter det ikoniska kronskyddet så är det just deras historik!
** Ett annat vanligt stort problem när ett märke blir känt att vara dyrt nog för att imponera på andra är att det görs kopior, och dessa människor som enbart vill få andra att tro att de har mer pengar än vad de har köper dessa kopior.
Och detta är så vanligt att dessa kopior såldes nog i miljontals..
** Hey, jag klagar inte generellt på Panerais priser.
Deras ”instegsmodeller” ligger väldigt bra i pris.
Jag har flera vänner som i MÅNGA år har velat ha en Panerai, och där de än idag tror att en Panerai kostar minst 100 000 kr, men så är det inte.
Idag när en enkel Rolex Submariner kostar 130 000 kr så kan du faktiskt köpa dig en helt ny Panerai för hälften av Rolex Submariner pengarna.
Och till skillnad från andra lyxmärken så är deras ”instegsmodeller” verkligen inte dåliga.
Här är två ”billiga” exempel om man vill ha en ”klassisk” 44 mm Panerai
Jag hade ju valt den med blått.
Men det som de flesta vill ha är ju svart.
Vi har ett par auktoriserade Panerai återförsäljare i Sverige och i Danmark.
Och vi har en officiell Panerai butik i Stockholm.
https://www.panerai.com/en/network/boutiques/panerai-boutique-stockholm.html