Dagens Klassiker : Rendezvous / C’était un rendez-vous – 1976

Självklart så har jag redan ett inlägg om denna gamla kärleksfilm,

Dagens Klassiker : C’était un rendez-vous (1976) – Claude Lelouch

men som med alla mina gamla inlägg så är bilderna döda och här även flera klipp som är döda.

Så ja det är absolut värt ett nytt inlägg om C’était un rendez-vous

Av någon anledning så skriver folk olika årtal om när filmen skulle vara inspelad och släppt, men vi går efter IMDB som är det officiella

https://www.imdb.com/title/tt0169173/

1976 så släpps denna enkla ”film” där en man kör med sin Ferrari 275 GTB väldigt tidigt genom Paris för att hämta upp sin kärlek.

Denna film blev en legend direkt, och har varit inspirationen till miljontals ”Get Away” videos.
Sånt som man förr betalade för att se på DVD..

Flera har också försökt upprepa exakt den rundan som han körde på den oklippta videon, men så vitt jag vet så är det ingen annan som har lyckats, oavsett tid på dygnet som de har försökt.

Trots att de har försökt med mycket snabbare bilar än en gammal Ferrari 275 GTB

Just den Ferrari 275 GTB på bilden ovan tillhörde Steve McQueen en gång i tiden.
Det var inte den som användes i filmen.

Mer om det snart.

Filmen var direkt älskad av allt och alla.
Fartkänslan, motorljudet, kärleken, allt!

Filmen har verkligen dissekerats och inspekterats i detalj.
Hur lyckades han med detta??

dledmv-cetait-juste-un-rendez-vous-04

Nu ser inte Paris ut exakt så längre så det går inte att upprepa igen oavsett hur snabb bil man har.

Och där.. Valet av bil..
Det kommer jag till..
Det är poängen med att jag gör detta inlägget igen.

Men vi börjar med att se ”filmen” som är under 10 minuter lång.
(Snart)

Översatt till svenska så heter filmen ”Det var en dejt”.
Och som jag skrev ovan så körde han för att hämta upp sin dejt.

Alla killar som har kört mitt i natten eller en tidig morgon för att hämta upp en tjej som har varit ute och festat förstår nog känslan helt.
Jag minns själv en gång speciellt då till min stora förvåning alla stoppljus var Gröna hela vägen från mig till city, det var nog första och sista gången det har hänt.
Än idag 25+ år senare så ser jag det som menat och det (för en stund) fick mig att undra över min teori att stoppljusen lyser grönt om man håller exakt laglig hastighet hela vägen.
För det gjorde jag inte den gången..
Körde jag kanske så snabbt att stoppljusen inte hann reagera?

Filmen är inspelad en sommarmorgon nån gång i Augusti.
Cirka klockan 05:30 en Söndag, så ja det är nog inte fel att tolka det som att tjejen har varit ute och festat natten mellan Lördag och Söndag.

Det spekulerades i många år vem föraren var som gjorde denna idiotiska körning (många riktigt idiotiska ”spårval” och annat mer olagligt än hög hastighet milt sagt”)

1976 var en tid innan alla hade mobiltelefoner.
Så han sa till sin svenska flickvän Gunilla Friden


(Fröken Sverige och i final i ”Miss World” 1968)

”Jag hämtar upp dig vid Sacré-Cœur inom 10 minuter”
och så satte han sig i bilen för att hämta upp henne.

Han verkligen varvar ur den Ferrari V12an och pressar bilen allt vad det går genom 18 rödljus denna tidiga Söndagsmorgon mitt i Paris med kalla däck.

Och 8 minuter senare så möts han helt perfekt tajmat av sin tjej.
(OBS! Inga mobiltelefoner eller annat, hon visste bara att han skulle komma ”inom 10 minuter” vad han själv räknade med att ta sig igenom Paris väldigt snabbt)

Som ung så undrade jag mest hur han filmade detta.
Man hade ju inga ”GoPro” kameror i eller på bilen på den tiden.

Första gångerna jag såg denna film så hade jag den på VHS kasett..
Så ja det var längesen..
Första gången den släpptes på DVD var 2003.

Och det minnet jag har när jag körde upp till stan för att hämta min tjej var i slutet av 90-talet om jag ska gå efter vilken bil jag hade.
Så nån gång 98-99 tror jag.

Vi gamla gubbar har sett denna 8+ minuters video många gånger.
Långt innan man ens hade Internet, LÅNGT innan youtube..

Och relativt många år efter det, 2006.. hela 30 år efter filmen släpptes..
Så berättar Claude Lelouch som gjorde filmen (som är en av de största franska filmskaparna) att hela filmen är dubbad.
Ja det sägs inte ett ord i filmen, men allt ljud är alltså fejk…

Ja motorljudet, växlandet, däckskriket, allt det är från en Ferrari 275 GTB.

FERRARI 275 GTB/4 - 10281 - Tom Hartley Jnr

Mycket vacker bil.

Men bilen som Lelouch själv körde med, i över 200 km/h mitt i stan när det spelades in var en Mercedes-Benz..
Så det var ingen racerförare som körde, det var filmskaparen Claude Lelouch själva som körde..
Och det var ingen Ferrari, det var en Mercedes-Benz, en stor Mercedes-Benz.. med 3 passagerare!

Den legendariska första Mercedes-Benz 450SEL 6.9.
Som var en av de första ”sleepers” från Mercedes-Benz, den andra säger jag.

Mercedes' 450SEL 6.9 is simply waft-tastic | British GQ

https://www.bilsport.se/artikel/mercedesen-som-var-bast-pa-allt-for-45-ar-sedan

https://www.bytbil.com/nyheter/varldens-snabbaste-sedan-fyller-45-ar-27781

En Ferrari 275 GTB (1964-1968) hade en 3.3 liters V12a som skapade 280 hk.

Mercedes Mercedes-Benz 450SEL 6.9 hade en 6.9 liters V8a med 286 hk.
(290 så som vissa länder räknar).

Så mer effekt.. Men mycket mer vikt också, cirka 800 kg mer än Ferrarin.
Eller ja, rätt mycket mer än så eftersom de satt 4 st i bilen, och där var monterat en STOR kamera på bilen..

Lite olika uppgifter där också, om de var 3 totalt i bilen med Lelouch som förare eller om det var 3 passagerare och då totalt 4 st i bilen. 

Anledningen till att han skulle vara framme inom 10 minuter var för att filmen i kameran räckte bara till max 10 minuter.

En kamera som INTE satt monterad med ”gyro-stabiliserings fästen”.
Det behövdes inte, den satt ju på en Mercedes-Benz som både klarar av att ta kurvor snabbt och stabilt och vara komfortabel och mjuk.

 

Så…. Det gjorde bara allt mycket mer imponerande…

Och detta berättar Claude Lelouch på sin hemsida efter 30 år av myter, legender, hyllning kring denna film.

Nej det var ingen F1 förare.
Nej det var ingen Ferrari.
Nej det fanns inget tillstånd om att stänga av trafiken i Paris
Nej det fanns inget tillstånd om att få filma.

Det var en stor lyxig Mercedes-Benz som var nästan fullsatt med passagerare.

Jag tycker verkligen inte alls om glorifieringen som denna film skapade för olagliga videos där man filmar när man kör som en idiot på allmän väg och vill bli jagad av polisen.

Men denna gamla film, gjord utan specialeffekter, utan stuntförare, utan Ferrari..
Den är verkligen legendarisk.

Ja den är dubbad, och väldigt väl gjort eftersom ingen trodde att det var något annan än en Ferrari som kördes i videon.
Och de ”ljudeffekterna” det dubbandet gör nästan 60% av filmen..
Skulle exakt samma video vara utan däckskrik och med en relativt tyst Mercedes V8 istället så hade det inte alls fått samma effekt på bil och filmvärlden.

Jag vet inte och jag skulle vilja veta hur skapandet / redigerandet gick till.
Körde han sen samma sträcka med en Ferrari 275 GTB för att spela in ljudet?
Hur fick han det så perfekt matchat med videon annars?

Ja det vet jag inte i dagsläget.

Denna film ses som bland de bästa bil-videos någonsin.
Där är flera officiella PR videos där de gör en tribute till denna video.

Lelouch själva gjorde en med Ferrari för några år sedan (inte bra).
Den bästa som jag kommer att tänka på nu är ”The Run” som Nissan gjorde när de skulle visa den nya Nissan 350Z

Tänk att man betalade för att ha den på DVD..

 

Nu blir det videos och länkar till artiklar om denna film.

It took a Mercedes to do a Ferrari’s Job

The Truth about the Shooting of “C’était un Rendez-vous” by Claude Lelouch

C’était un rendez vous Lelouch Making of

One scene, one take: The legend of C’etait un Rendez-vous

 

C’etait un Rendezvous, The Original Street Racing Video – /LIVE AND LET DRIVE

C’était un rendez-vous (soundtrack by Karassimeon)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/C%27%C3%A9tait_un_rendez-vous

Claude Lelouch : ”la vitesse est le symbole de ma vie”

https://www.speedholics.com/post/c-etait-un-rendez-vous-claude-lelouch-s-crazy-race

 

Mercedes-Benz 450SEL 6.9: The Ultimate Luxury Sedan of the 1970s

The 1970’s Beast – Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 | Tyrrell’s Classic Workshop

Mercedes 450 SEL 6.9 1977 for sale. We take the car up to 180km/h on autobahn.

 

Jag avslutar med ett citat från mitt gamla inlägg från 2016

Mina sista ord om filmen..
Jag ser det som en fin film..
En man som har bråttom till sin kärlek…
Och som roar sig lite med sin andra kärlek på vägen till henne.

Det är fint.

Claude Lelouch C’était un rendez vous (avec les routes) (con le strade)

Le Grand Rendez-Vous: The official film

(Visited 17 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

[…] Dagens Klassiker : Rendezvous / C’était un rendez-vous – 1976 […]

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x