Dagens Bil : Mitsubishi Sapporo / Mitsubishi Galant Lambda

Idag så påstod något att Mitsubishi bara har haft FWD eller AWD bilar, och självklart så stämmer inte det!
Mer eller mindre så var alla bilar bakhjulsdrivna förr, till och med vissa EVOs har varit bakhjulsdrivna.

Men för att göra det riktigt svårt så sa jag att den ”som liknar den fulaste Ford Mustang av dem alla” är en väldigt underskattad modell som jag nog aldrig ens har sett live.
Jag hade svårt att komma på namnet som INTE var Soprano..

Nu efter lite efterforskande så har jag hittat modellen =)

(Jag ska visa sen varför jag kallar den för en Mustang-wannabe)

Som egentligen var två helt olika modeller..
Och som gick under flera olika namn.

Bilen jag tänkte på är alltså Mitsubishi Sapporo, något som jag kallar för en Mitsubishi Galant Coupe, det var mer eller mindre så den såldes i Japan, där den hette ”Mitsubishi Galant Lambda

Ja det är väldigt tydligt att det var ännu ett försök från Japanerna att se amerikansk ut, inget ovanligt alls.

Här har vi den fulaste Ford Mustang enligt mig

Och här har vi en Sapporo

(Jag ville minnas att de var mer lika än de egentligen är..
Så jag fick leta efter en så ful bild som möjligt hehe)

Men trots försöket att försöka se ut som en ful amerikansk bil, så blev den mycket snyggare än den amerikanska förebilden tycker jag

Det som är nytt för mig är att bilen ska tydligen ha sålts som en amerikansk bil dessutom!

De såldes som Dodge (Colt) Challenger i USA…


Detta hade jag helt missat att den 2a generationen Dodge Challenger (1978–1983) var en Mitsubishi helt och hållet…

Bilarna till och med byggdes i Japan..

(Videos kommer i botten av inlägget som vanligt)

Och bilen är verkligen inte så ful som jag ville minnas, så jag kan faktiskt inte alls förstå hur dessa bakhjulsdrivna Japanska bilar helt har gått förbi hela ”Billig bil att drifta med” kulturen..

Jaja det var inte mycket effekt i motorerna, de har antingen en rak 4 på 1.6 liter och 77 hk eller på 2.6 liter (fortfarande en rak 4a) på 105 hk, men sånt går ju att lösa.

Jag förstår att den fullständigt glömdes bort med tanke på att de såldes samtidigt som de väldigt mycket coolare Starion

Dagens JDM Klassiker : Mitsubishi Starion

Som mer eller mindre hade en likadan 2.6 liters 4 fast med Turbo och dubbelt så många hästkrafter, minst..  De var lätta att plocka 360 hk ur..  på 1125 kg..

Men ja den också underskattade bilen har jag ju redan ett par inlägg om.

Så ja jag förstår att det bara är nördiga gubbar som jag som känner till LITE om denna bil.

Och nu när jag googlar runt för att hitta bilder på bilen så får jag lära mig att de faktiskt också hade en Turbo modell…

Så bilen började tillverkas 1976, började säljas utanför Japan 1978 (vissa anger 1979)

Bilen såldes under fler namn än jag hade koll på..

Mitsubishi Galant Λ (Lambda)
Mitsubishi Sapporo
Mitsubishi Scorpion
Dodge Colt Challenger
Plymouth Sapporo
Chrysler Sigma Scorpion
Chrysler Scorpion
Mitsubishi Scorpion
Colt Sapporo

Motoralternativen var också olika.
Så det var amerikanarna som hade de två ovan nämnda

Japanerna hade det roligare som vanligt.

Sapporo Coupe 1600 1981 75 hp / 55 kW 1597 cm3 (97.5 cu-in)
Sapporo Coupe 2000 GSR 1979 111 hp / 82 kW 1997 cm3 (121.9 cu-in)
Sapporo Coupe 2000 GSR Turbo 1981 170 hp / 125 kW 1997 cm3 (121.9 cu-in)

 

Så kärt barn har många namn..
Eller en bil som ingen vill köpa för försöka säljas under flera olika namn?

Bilen fick en facelift 80-81, mest invändigt.
Och sen la de ner den 1984.

Och sen så gav de liv i Sapporo igen, 1987 redan, med framhjulsdrift och 4 dörrar…

Jag tycker att den också är snygg, ser lite lyxig ut.
Och det var så coupen såldes, inte som en sportbil utan som en lyxig coupe.

Denna bil fick namnet Sigma i USA, och det ska ni alla veta att det var det lyxigaste från Mitsubishi

The 1990 Mitsubishi Sigma Is the Weird Luxury Sedan You’ve Never Heard Of

Nu fick jag veta att Sapparo karossen också såldes med en 2,3 l turbodiesel..
Så där tröttna jag 😉

Nu får jag leta upp lite videos från dem som kan mycket mer än mig.
Jag ville iallafall visa modellen som jag ser som en bakhjulsdriven JDM klassiker.

 

https://www.klassiker.nu/namnsdagsbilen/grattis-mitsubishi-sapporo-475

 

https://www.hagerty.co.uk/articles/your-classics/your-classics-nathan-and-his-rare-pillarless-mitsubishi-sapporo-coupe/

 

itsubishi’s Colt Galant Is Japan’s GTO

 

1977 Mitsubishi Galant Λ (Lambda) 2000 ”Super Touring”

81 Plymouth Sapporo Mitsubishi Galant Λ (Lambda) MOPAR Challenger

Mitsubishi Sapporo Was in shadow of the Datsun Z and Toyota Celica !!!

Mitsubishi Colt Galant GTO 2000 GS

1983 Dodge Challenger / Plymouth Sapporo commercial

(Visited 3 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x