Blir det något Elmia 2022? – Ett öppet brev till Bilsport

Ja nu är det 3e året i rad som vi oroar oss om det kommer att bli något ”Elmia” eller inte, och för varje år som det är inställd så blir ”skadan” svårare att reparera.

När det kommer till frågan om det blir ett Elmia eller inte så står jag och de andra i två helt olika läger, och jag har gått från det ena till det andra.

Det positiva lägret tror att folk har varit så svultna efter dessa år och VERKLIGEN ser fram emot Bilsport Performance & Custom Motor Show att det kommer slå nya publikrekord så fort det blir av.

Jag tror att Bilsport Performance & Custom Motor Show har tyvärr haft sin peak.
Det kommer aldrig att bli detsamma igen, även om alla restriktioner släpps.
Det tråkiga med bilhobbyn är att man kommer snabbt av banan.

Jag vet flera bilbyggare som nu under dessa år har insett att det finns ett helt annat liv än att sluta i garaget varje vinterhalvår för att ha en ny bil klar varje påsk.

Jag ser ju tydligt att dagens bilintresserade bara kör vanliga bilar med ”Pop & bang” och sen är de nöjda med det.

Företagen som tidigare har sponsrat bilbyggare har både större problem med leveranser osv, mindre budget till sponsring och inser att de får så  mycket gratis reklam via sociala medier ändå att de behöver inte ”sponsra” med mer än en rabattkod.

Företagen har länge klagat på att det är för dyrt att ställa ut på Elmia, trots att de säljer nästan lika mycket där som de sedan gör resten av året, de har  kanske insett att det blir same same i slutändan nu när folk ändå shoppar främst via nätet.

Så nästa Elmia, det kommer att vara färre bilar för att folk inte ska trängas.
Det kommer kanske att vara tråkigare företagsmontrar pga ekonomin.
Bilarna som ställs ut kommer att vara tråkigare för att det är det folket själva nöjer sig med en BMW med replika-fälgar sen är det klart liksom.

Bilsport har blödigt pengar nu i flera år, jag är säker på att Elmia intäkterna stod för en stor del av deras årliga inkomst.
Oavsett stöd ifrån staten eller inte så har jag svårt att se att de har sparat sin Elmia-kassa under dessa år, så även om mässan är relativt klar och det ska ”bara” ställas bilar på plats så kommer det nog att märkas av på andra sätt, de kommer inte bjuda hit bilar ifrån andra länder, det blir kanske inte hotell till alla utställarna osv.

Och åter igen, de bilintresserade har upptäckt att den där bilhobbyn, den är kanske mest bara väldigt tids och pengarkrävande..

 

Givetvis så hoppas jag att jag har helt fel, men vi har för mycket emot oss.

Vi är väldigt tacksamma att vi hann få Vallåkraträffen och Oslo Motorshow när restriktionerna hade en paus, men nu är ju allt värre igen, mycket värre dessutom.

Så idag fick vi läsa detta

 

Och där kommer vi till vad jag tror kan vara en lösning.
Jag snackade med Kooz om detta (vi har snackat mycket om detta under dessa pandemi-år) och han är mycket mer negativ än mig, men ändå inte.
Han tror på ett Elmia precis som vanligt, eller inte alls.

Jag känner att vi måste inse att ingenting kommer att bli som vanligt, aldrig någonsin, detta är vårt nya ” som vanligt”.
Vi måste anpassa oss och göra det bästa utav det, jag tycker absolut att ett ”dåligt” Elmia är mycket bättre än inget.

Nu är det ett tag tills det är Påsk, så förhoppningsvis så blir allt bättre tills dess, men som man brukar säga, hoppas på det bästa men var beredd på det värsta.

Om man vill se det så platt och enkelt som möjligt så ser Elmia mässhallar ut såhär

 

Varje hall går absolut att dela upp i 2, de har gjort så tidigare, och jag vill minnas att där finns väggar för att dela upp hallarna redan.

Så säg att man kan göra det till minst 8 hallar, där det får vara 500 personer per hall, förhoppningsvis fler.
Problemet just nu är ju att dessa 500 måste sitta ner om jag förstår det rätt, men jag har kanske en lösning på det med.

Men 500 per hall, varje hall har en massa in/utgångar.
Jag tror absolut att det går att slussa folk från hall till hall.

Mässan kan absolut öppna en timme tidigare och stänga en timme senare.
Nu minns jag inte tiderna som det brukar vara, men 09-19 borde gå.

500 per hall, 8 hallar, besökarna får vara en timme per hall innan de får slussas vidare till nästa hall, om de är totalt ointresserade av de andra hallarna så får de vänligt köa igen för att kunna komma in i A-Hallen igen 8 timmar senare.

Detta ska i teorin innebära att hela Elmia kan ha 4 000 människor samtidigt, per timme (mer eller mindre, de slussas och byts ut).

Och i tråkigaste fall så får man göra en gång så att folket verkligen går från punkt A till punkt B i hallen, ja det låter tråkigt, men det är bättre än inget.

Och eftersom vi ändå får gå utomhus mellan vissa hallar, vänta utanför osv så kan företagsutställarna stå utomhus, antingen i bodar, tält eller att man ställer upp tillfälliga hallar utanför.
Jag tror att de kommer att sälja mycket bättre där då medans folk står och fryser och väntar på att bli insläppta än vad de skulle sälja där inne där folk nästan stressar sig igenom en hall.

Ja det kommer inte bli socialt, ja det kommer inte bli att man står och snackar med bilbyggarna osv (det är väl ändå bara Kooz som gör sånt med sina fans numera?)

Men åter igen, det är bättre än inget.

De som ställer ut sina bilar får gärna ställa upp som funktionärer istället för att bara stå vid sina bilar.

 

Ja företagen kommer inte vilja betala lika mycket som tidigare.
Ja biljetterna kommer att ses som ännu mindre prisvärda än tidigare, men vi måste alla känna att vi alla måste hjälpas åt med att #Räddamotorhobbyn.
Och eftersom allt med restriktioner, vaccin, vaccinpass osv inte hjälper ett dugg, så får vi försöka rädda vår älskade motorhobby med tålamod, pengar och att vi får känna oss som boskap som forslas mellan olika hallar för en dag.

Åter igen, det är bättre än inget.

Jag bad Lukas Koos komma med sina åsikter i text också (vi snackade en timme i telefon) men  han somnade nog =)

Jag kommer att uppdatera detta ”Öppna brev” till Bilsport och alla bilintresserade om fler av er läsare kommer med förslag på hur vi ska få detta att funka

Ett annat ännu tråkigare alternativ är att 500 personer per hall får sitta ner, och 20 bilar per hall får en och en köras upp och ner ”på scen” (även om det är på markplan) och får under 2-3 minuter presentera sig och bilen medans publiken sitter stilla och ser bilarna på scen och storbildsTV.

Övriga bilar får de se när de slussas genom hallen.

 

Och precis som det är på klockmässor så får man köpa biljett för en viss tid på dagen.

På klockmässor så gör de så pga säkerhetsskäl / stöldrisk.
De byter ”flock” besökare varannan timme, när du köper biljett så väljer du vilka 2 timmar vilken dag du vill vara där, och ingen har någonsin klagat över det utan alla har full förståelse för detta, långt innan pandemin alltså.

 

Ett annat alternativ är ju att ha det senare på året, tidigt på sommaren eller  mitt på sommaren, så vi kan ha en del utomhus också, så som det var förr.
Det har jag sagt i många år, att t.e.x DB bilarna borde stå utomhus.

Och då förhoppningsvis lättare restriktioner.

Här kan ni läsa om Bilsports nuvarande svar på frågan.

(Visited 386 times, 4 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x