Dagens Bil : 1986 Citroën BX 4TC & Citroën BX 4TC Evolution

I flera inlägg och i flera år (sedan jag var liten faktiskt) så har jag sökt efter en Citroen som min pappa hade som liten.

Det främsta jag vet var att han hade 2 st som nästan såg likadana ut, den ena var en gatubil och den andra var en riktig rallybil.
Mitt starkaste minne var att den ”vanliga” var snabb och den andra var skrämmande snabb, min mamma (som verkligen har kört alla möjliga bilar genom åren) skulle ta den bilen till ICA men tyckte att den var så skrämmande att köra att hon ställde bilen på vägen och gick istället, så fick min pappa hämta bilen sen.

Och att rallybilen hade en hastighetsmätare som började på 60, den hade inte 0-10-20 osv osv i botten av mätaren alltså, utan den började på 60 km/h.. Det fanns liksom inget behov av att visa hastigheter lägre än så.

Min pappa minns inte namnet på bilarna, jag minns inte alls namnet eller hur de ser ut, mest för att jag har förvirrat mitt minne genom att kolla på en massa olika bilder på olika Citroen från 80-talet.

Men i videon nedan så fick jag syn på en bil som fick minnet at tingla igång lite.

Och nu när jag söker på modellen så verkar det mycket troligt att denna duo av två likadana bilar som var helt olika snabba, var Citroen BX 4TC.

Jag är fortfarande inte säker och om jag skulle fråga min pappa så hade han nog varit lika osäker, men mycket tyder på att det skulle vara dessa bilar, främst för att jag har sökt efter dem i 30 år (överdriver lite) och för att de är så sällsynta.

För att inlägget ska bli lite intressant så tar jag det från början.

Citroën BX är verkligen ingen ovanlig bil

Udda kanske, det är ju trots allt en fransk bil, men det såldes ett par miljoner olika BX modeller mellan 1982 och 1994.

De kom med flera olika motoralternativ, Jag hade för mig att den minsta motorn var på 1.1 liter bara, men Wikipedia säger 1.4.. så..
Den roligaste var en 16 Ventilare (405 Mi16 motor) på 160 hk (148 i Sverige med katalysator)

Ja bortsett från BX 4TC då alltså

Men jag kommer till den.

Citroen BX var togs fram för att vara så lätt som möjligt men också så ”Service-fri” som möjligt, väldigt udda.

Idag så är Citroen ett namn att räkna med inom Rally och så har det varit länge, men inte alltid.

När Grupp-B Rally begav sig så hade inte Citroen så mycket att komma med, det tog till och med ett tag innan de gick från FWD till AWD.

Men i början på 80-talet så ville Citroen verkligen slås mot giganterna, så de satsade mycket på att göra sig ett namn inom Rally och på så vis såklart sälja fler vanliga bilar.

1983 så tog de hjälp av flera olika trimmningsfirmor (bland annat svenskar) att ta fram 5 prototyper, som alla skiljde sig helt ifrån varandra.

3 utav dem 5 följde reglerna inom Grupp B, dvs inga regler…
Den ena bilen var helt galen med spaceframe chassi osv, det är sånt som Ford använder i Nascar idag.

Den andra hade monocoque chassi osv, så ja det var seriösa byggen.

Med alla 5 prototyperna helt färdiga och körklara så valde Citroen konstigt nog den näst sämsta..

Många tycker att det var korkat av Citroen, men de hade ju inte alls samma budget som de andra som redan var framgångsrika inom Grupp-B rally, så det var väl det vettiga valet helt enkelt.
Och allt handlar ju i slutändan om att sälja fler vanliga bilar, så då bör ju tävlingsbilen dela så många komponenter med den vanliga bilen som möjligt?

Många som bilen som meningslös, jag menar, om du ska tävla så ska du väl tävla med det bästa du kan bygga?
Men, Citroen´s mål var ju främst att göra sig ett namn, det räcker ju att säga att man tävlar i Grupp-B för att få lite status.

Jag menar, om du träffar en kille som säger att han har tävlat i Formel 1 i 4 år så blir du väl imponerad, sen att det inte nämns att han har kommit sist i varje lopp är en annan sak.

Tiden och pengarna sprang iväg och plötsligt så var den 1986 och bilen stod klar.

Och redan innan starten hade gått så var bilen verkligen inget speciellt..

En av de få tekniska reglerna inom Grupp-B var att bilen var tvungen att väga minst 960 kg, de flesta gjorde sitt yttersta för att väga in exakt på de 960 kilo.

BX 4TC vägde 1 150 kg…
Nästan 200 kg mer än alla andra..

Och då vill jag flika in med att gatubilen väger då ”bara”  1 280 kg…

Motorn var en gammal Chrysler 180 motor, som i sin tur var en gammal Simca motor från 70-talet.
Växellådan kom från Citroen SM har jag för mig.

Visst, de plockade ur 380 hk ifrån den tunga gamla motorn, men jämför det med den mindre och lättare Lancia Delta S4 som lämnade lätt över 500 hk..

Aja jag behöver inte gå in på ännu mer om hur ”dålig” bilen var.
Grejen var att det gick inte SÅ dåligt för bilen.

Monte Carlo Rally så hade de 7e och 8e snabbaste tiderna.
På Svenska Rallyt så slutade de på 6e plats totalt  

Den andra bilen kom inte i mål för att något pajade.

På nästa rally så hade de 3 bilar som tävlade, och i början så låg de bara 5 sekunder bakom den ledande bilen som var en Ford RS200.
De låg alltså framför den bilen som sen kom att vinna, Juha Kankkunen’s Peugeot 205 T16.

Men den bilen kom inte i mål pga en olycka..
De andra två.. Ja de hann knappt starta innan de fick sluta pga dåliga stötdämpare.

Efter denna förödmjukelse så fick de vara slutet för BX 4TC Evolution.
Det är en av de kortaste livslängderna för en WRC bil någonsin.

Men det känns som om vi glömmer något va?
För att få tävla i Grupp-B så krävs en gatuversion av rallybilen, en homologation bil helt enkelt, som ska säljas i minst 200 ex.

Och där kommer BX 4TC  in i bilden.

Men… Citroen första försök i Grupp-B rally var en flopp.. hur tror ni att det gick för gatuversionen då?

Det byggdes 200 bilar, sägs det iallafall, och det tror jag på, de är rätt hårda med den regeln..
Vissa säger att det bara blev 86 st bilar totallt..
Men mer om det snart.

Hela två år senare så var bara hälften av dem sålda..
Och jag har för mig att regeln är att 200 bilar måste SÄLJAS, inte byggas.. Men men.

Och grejen var att gatubilen var relativt vass jämfört med sina konkurrenter, mycket bättre än rallybilen och dess konkurrenter.

200 hk (220 hk säger vissa) och 0-100 på 7 sekunder var absolut inte fy skam på mitten av 80-talet.

GTI versionen med 160 hk var ju 1.5 sekund långsammare 0-100.

Men, Citroen skämdes så över detta försök att de KÖPTE TILLBAKA de få som blev sålda!
Utav de cirka 100 st sålda utav 200 st byggda så köpte Citroen tillbaka 86 st!
Jag antar att de andra 14 kanske var smällda och skrotade redan eller så kände de att om tillverkaren vill köpa tillbaka ALLA bilarna, då lär de öka i värde.

För inte nog med att de fick erbjudandet om att sälja tillbaka bilarna, Citroen köpte tillbaka dem för DUBBLA priset än vad de hade betalat för dem när de köpte bilarna som nya!

Så jag förstår verkligen de där eventuellt 14 st som insåg att det var något fishy här.

Citroen var verkligen bestämda och desperata att försöka skrota alla bevis på deras försök till Grupp-B Rally.

De gjorde samma sak med Evo Rallybilarna också, 20 st bilar skrotades, 6 st lyckades smita undan, två av dem fortsatte tävlas med i Franska rallyn.
Av privatpersoner som vägrade sälja sina bilar då alltså.

Skrotade de alla 200 st homologation bilarna då?
Nej faktiskt inte..
Först och främst så var det ju 14 st som de inte kom åt.
Sen om de redan var skrotade innan eller inte det vet jag inte, men utav alla 200 bilarna så var det faktiskt 40 st som överlevde.

Så då förstår ni att de är rätt värdefulla idag.

Av alla homologation bilar någonsin så har jag aldrig hört talas om en liknande historik som dessa har haft.

Och grejen är att om de bara hade blivit klara med sina bilar lite tidigare så hade det gått relativt bättre för dem.


Just 1986 var ju den tuffaste säsongen i Grupp-B rallys historia!

Så, där har ni historien om den väldigt kortlivade Citroen BX 4TC och Citroen BX 4TC Evolution.

En bil som Citroen byggde trots relativt lite pengar i plånboken, och sen skämdes över så mycket att de köpte tillbaka bilarna för dubbelt så mycket!
Helt galet..

Så, jag vet som sagt inte om det är dessa bilar som min pappa hade när jag var liten.
Men dessa saker stämmer.

** Årtalen stämmer. 

** Han hade en gatuversion och en rallyversion av samma bil. 

** Det var Citroen Rallybilar

** Det var AWD bilar med Turbo. 

** Jag vill minnas att bilarna var ”Breddade som en Lancia Delta Intergrale”.

Och eftersom jag har sökt och sökt efter 80-tals Citroen bilar gång på gång så vet jag att det kan inte vara något annat än en Citroen BX 4TC och en Citroen BX 4TC Evolution som min pappa hade när jag var liten.

Har ni tips på andra Citroen som passar in på dessa kriterier så lyssnar jag gärna.

Just det, det glömde jag ju att nämna.
Citroen BX 4TC var inte bara en GTi 16V med Turbo.
Det var verkligen en äkta homologerings bil.

 

Inget var detsamma på dessa två bilar.

GTI motorn som jag tror måste varit tagen rakt av från en Peugot var på 1.9 liter, sugmotor med 160 hk.

Citroen BX 4TC hade en 2.1 liters motor med Turbo

 

1986 Citroën BX 4TC Evolution

 

https://www.motorbiscuit.com/kooky-citroen-bx-4tc-group-b-rally-car/

 

Och nu hittar jag en video som förklarar allt jag har skrivit….. som vanligt…

This Rally Monster and its Road Going Sister Were SO BAD Citroen Had to Buy Them Back!

 

 

 

The Citroen BX: Why Is Cool

The BX – Citroën’s comeback car

 

(Visited 115 times, 2 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Niklas.K

Farsan hade 2st BX när jag var ung.
en 1.6 TRS och en 1.9 TRI den första hade en sån skum hastighetsmätare som va som en badrumsvåg typ.
Den senare hade samma 1.9 motor som Peugeot 205 GTi.
Fan va jag körde skiten ur den när jag fick körkort.
Hade exakt samma inredning som den 4TC.
Höll på att bli en 16v efter den men blev en Opel Omega 2.4i istället för farsan.

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x