Nyligen Såld : Världens Sista ÄKTA Ford GT40

Och nej det är ingen nybyggd bil (nästan.. eller jo.. men.. )
Det är självklart en 1969 års modell.

Det stör mig faktiskt så mycket att ALLA gånger jag har varit på en bilträff där det har stått eller rullat in en Ford GT40 eller AC Cobra så har folk trott att det har varit en äkta bil, eller i bästa fall så har vissa undrat om det var en äkta..

SJÄLVKLART är det inga äkta bilar vi ser här i Sverige utan replikor!!!
ÅH vad detta stör mig, folk som påstår sig vara bilintresserade.

En äkta sådan bil är vääääldigt dyr.

Och denna äkta 1969 Ford GT40 som nyligen såldes för £2,508,000 är ändå nästan en kitcar ändå…

Det byggdes officiellt 105 st Ford GT 40 av fabriken mellan 1964 och 1969.
Dessa 105 st ser inte ens likadana ut, de 105 st Ford GT40 är uppdelat på

5 st Prototyper (minst en av dem faktiskt tävlade och vann)


MK I


X-1 Roadster

(Glöm inte denna också)

Dagens Kap : 1965 Ford GT40 Prototype

MK II

Ford GT40 MKIIFord GT40 Mk II

(Det är den som jag föredrar)


MK III


J-Car (som senare blev listade som MK IV bilar förutom en som är listat som G7A)


MK IV


MK V

(Det där är en replika dock)

 

Så den versionen som alla tänker på när man tänker på Ford GT40 är alltså MK I

Ford GT40

Som absolut inte var den bästa eller snabbaste av dem.
Men ja kanske stiligast, den som ser mest ut att kunna vara en gatubil, som en Miura.

Det är den vanligaste looken för en replika / Kitcar.

Modellen som Ford själva hade tänkte sälja som en serieproducerat gatulaglig bil var MK III, men det blev för dyrt så det lades ner, mer eller mindre.

20 st MK III chassin lades undan för att bli gatubilar, 7 av dem blev färdiga, de andra 13 blev bara ståendes.

En av dessa rullande chassin var bilen med serienummer P/1085.
Det var till och med den sista Ford GT 40 som blev numrerad av Ford Advanced Vehicles.

Den karossen/bilen blev såld den 20 Mars 1969 (därför skriver de flesta sidor att Ford GT40 producerades mellan 1964 och 1968, inte 69, men sista bilen blev ju såld och registrerad 1969 oavsett när den tillverkades)

Varför jag skriver chassi eller kaross är för att denna bil (och flera andra) såldes som rullande chassin, dvs fullt färdiga förutom motor och drivlina, så som du kan köpa en ”officell” modern Shelby Cobra idag med (ibland iallafall, för svindyra mycket pengar).

Precis så som du många gånger köper en kitcar som du inte själv vill bygga helt från grunden.

Gil Jackson som köpte P/1085 köpte ett par andra GT40 också.
P/1085 som lämnade fabriken som ett rullande chassi plockades sedan isär hos förstaägaren, antagligen för att sättas ihop igen med motor, drivlina osv osv.

Men sådär stod den sen i 37 år.. Helt ny.. såld som rullande chassi.. och sen isärplockad..

Första gången som bilen ens dokumenterades efter den lämnade fabriken var när en Ford GT entusiast (milt sagt) vid namn Ronnie Spain besökte ägaren och tog bilder på bilen, detta var 1990..

2006 så såldes P/1085 och P/1009 till en av Gil Jacksons vänner, som ville ge bilarna ett värdigt liv till sist.

Och han gav sig på det, han började med P/1085.
Men sen redan 2007 så gav han upp och skickade allt (bilen, alla oanvända delar osv) till en fabrik i England som kan just dessa bilar.

Den 21 Mars 2009, nästan exakt 40 år efter denna sista GT40 blev såld så var bilen äntligen körklar.

Bilen är byggd på helt rätt sätt med originaldelar (som fortfarande var i nyskick eftersom bilen inte ens har varit ihop-monterad).


Motorn är en racingmotor från 1968, ja givetvis en äkta Ford 5 liters V8a med 479 hk.

Så bilen är helt rätt som om den vore komplett byggd 1968.

Så detta är alltså den sista Ford GT40, Såld 1969, byggd 2009.. som om den vore byggd 1968.

Så vill du ha en ”modern” men ändå äkta Ford GT40 i nyskick, som inte är en kitcar eller en restomod.. så är detta ju den ENDA perfekta bilen för dig.

OCH det verkar som om det medföljde originaldelar för nästan en komplett bil till!

Därför är jag förvånad över att den inte såldes för mer än 30 miljoner kronor..
Nu i dessa tider med all ny hype efter Ford v Ferrari filmen..

Men men..
Det där är iallafall ett aktuellt pris på vad en ÄKTA Ford GT40 kostar.

 

Och på tal om det…
Så är jag lika chockad över att min absolut ultimata dröm Shelby Cobra såldes billigare nu nyligen än vad den sålts för de andra två gångerna i modern tid.

2007 så såldes den för 5,5 miljoner dollar.
2015 såldes den för 5,1 miljoner dollar..
Och nu för 5 miljoner dollar..

Att en sådan bil skulle tappa värde, det trodde jag aldrig..

Förväntat pris var 5-8 miljoner dollar..

Jag kan inte alls förstå detta..
I dessa tider där alla gamla bilar går för hundratals miljoner kronor..
Gjorde Ford v Ferrari filmen så folk tappade suget för dessa äkta Shelby bilar!?

Folk är väl rädda för att köra Super Snake helt enkelt 😉

Ni måste kolla detta inlägget =)

Bill Cosby berättar om sin 1966 Shelby Cobra 427 Super Snake

 

 

(Visited 2 715 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x