Dagens Drömbil : Mechatronik Pagoda M-SL

Ännu en helt perfekt klassisk Mercedes ifrån Mechatronik.


Mechatronik är ju kända för att stoppa AMG motorer (och drivlina såklart) i gamla Mercedesbilar, det har de gjort i över 20 år, även om de har börjat få uppmärksamhet nu som först tack vare Restomod hypen, eller vad det nu kallas för idag.

Men det som gör denna bilen perfekt är just för att det INTE sitter en modern högljudd AMG Motor i den.

Istället för en 6.3 (6.2 men ni vet vad jag menar) liters V8a och istället för den raka 6an som satt i dessa fullständigt osportiga bilar på 60-talet så sitter här istället en helt perfekt 430 V8a från 90-talet.

Den motorn är faktiskt en väldigt underskattad motor som kom i kläm mellan den härliga 320 V6an och 500 V8an.
430 V8an som bland annat satt i CLK är hur lagom som helst.

Den M113’ 4.3 liters V8an från 1997 lämnar alldeles lagom 275 hk, den låter lagom mycket och bäst av allt så väger den 30 kilo mindre än den raka 6an som för cirka 55 år sedan lämnade 150 – 170 hk i Pagodorna.

Alla dessa “gamla V8or” måste vara lågmilare till att börja med, sen så får de en total genomgång och testas i två dagar innan de monteras i bilarna tillsammans med den perfekta 5-stegade automatlådan.

 

Sen givetvis så görs det allt som behövs med chassit med, KW stötdämpare, en annan diff, ABS (eftersom bilarna inte hade det på sin tid), bromsar ifrån S-Klass osv osv.


Invändigt så är bilen toppmodern utan att det syns.
Och med det så menar jag Bluetooth, USB uttag, elektriska fönster, värme i stolarna, AC osv osv.


Ja bilen är alltså PERFEKT Restomod.

 

Är bilen snabb?
Tillräckligt snabb..
Du köper inte denna för att du vill ha en snabb bil.


Priset?

Ja… Ett par hundra tusen euro.. eller dollar… eller pund.. vilken valuta du nu än vill shoppa i..

Det kvittar för jag har inte råd med en ändå.
Och de kommer att bygga max 5 bilar om året.

 

Vilken underbar bil…

 

This Mercedes SL Pagode has a V8 engine | Mechatronik M-SL (2020) | Autovisie

 

(Visited 31 times, 1 visits today)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.