Doug DeMuro : The Mitsubishi Lancer Evolution X Was the End of the Evo

Enligt mig så var där en del problem med EVO X när den var ny.

EVO´s har “alltid” funnits, men vi i Sverige fick lära känna Mitsubishi EVO som en höger uppercut och ett krokben när vi fick EVO VI Tommi Mäkinen Edition.

Då har vi redan lärt känna och älska Subaru WRX / STi, och sen så kommer EVO 6 ifrån ingenstans och ses som tokigt snabb med bara 280 hk.
Lätttrimmad såklart som allt annat japanskt på den tiden.

EVO 6 TME kom ifrån ingenstans, fick hela Sverige att älska bilen, och sen försvann den igen lika snabbt.
Bilen såldes bara som en eller två årsmodeller i Sverige.

EVO 7 var lite mindre snygg, men lika snabb och denna gången teknisk dessutom.
Men den kom inte till Sverige…. (annars hade jag ägt en sån som ny)

EVO 8 kommer till Sverige, Äntligen är EVO tillbaka i Sverige!
Återförsäljarna i Sverige tar hem en MASSA bilar eftersom alla har tjatat efter en ny EVO sedan EVO 6.

Men… 265 hk?? På 1 665 kilo.

Den gamla EVO 6an hade 280 (minst!) hk på 1 260 kilon!
Vad hände här??

Jaså bilen har 280 hk i alla andra länder förutom Sverige??
WTF!?

Den må vara rolig…
Men EVO 8 är en flopp..

I början av 2005 så visas EVO IX (9)..
EVO 6an slutade säljas i slutet av 2001.. och vi är redan framme på 9an?

Okej 9an är nice.. men med denna takten så vågar man inte köpa en ny bil..
Vi siktar in oss på EVO X istället, den kommer ju snart och den måste ju vara riktigt snabb!

(OBS! EVO 9 är bra, jag klagar inte på den alls.)

EVO X då..
Mitsubishi har lovat en riktigt speciell växellåda som är helt ny och helt unik och kommer bara att finnas i EVO X.

De flesta i Sverige beställer en EVO X med denna växellåda redan innan EVO 9 har börjat hamna på REA.

EVO X blir officiell.. Slutet av 2007.
Okej.. ja.. jo.. den var väl snygg..
Den såg futuristisk ut, den såg inte ut som en sportig familjebil längre.

Bilarna börjar levereras…
En efter en..
Men där är väldigt många i Sverige som undrar vart deras bilar blir av, kunder som har beställt bilar efter dem har fått sina före..

Aha, vi som beställde den speciella växellådan får vänta lite längre..
Okej.. det fick vi inte veta från början..

Men nu har vi väntat rätt länge.. vi vill nog ha våra pengar tillbaka..
Jaså det fick vi inte.. bilarna är på väg..
Okej..

(nu har jag kanske lite fel här, rätta mig gärna)

2010 kom de bilarna med dubbel-koppling växellådan!!!
Nu har alla tröttnat på att vänta och INGEN vill ha bilarna längre!
Där är en del som försöker sälja dem med vinst (resell) på blocket, just för att det var denna jättespeciella växellåda och så lång väntetid..

Det gick inte så bra nej..
Där är plötsligt fler bilar till salu, helt nya, än vad det rullar på vägarna.

Min vän (som försökte avboka sin) får sin levererad här i Malmö, och kör raka vägen till mig för att “köra in bilen”.

Rätt snygg bil som sagt, speciellt i vitt.

EVO X MR, fullutrustad, med den speciella växellådan.

Jag vet hur länge han har väntat på denna bilen, så jag försöker vara positiv.
Jag tar ut bilen på motorvägen direkt..
Och det är bara ren trams…

Växellådan är verkligen inget speciellt alls.. Jag hade mycket hellre haft en manuell låda..

Mitsubishi Lancer Evolution har alltid varit en sportig/rally version av en familjebil.
EVO X var en familjebils-version av en EVO…

Wannabe-lyx, sollucka osv osv..
Detta var en dubbel flopp..

Och plötsligt så ökar EVO 6 i värde, de nästan dubblas över en natt.
och det sjuka här är, att nu flera år efter EVO 6 slutade säljas, så står det osålda “nya” bilar hos ett par olika Mitsubishi handlare i Sverige!

Och idag ett par år senare så kostar en EVO 6 “Porsche pengar”.

Och antagligen så delade resten av världen samma tankar som jag eftersom Mitsubishi Lancer Evolution dog med EVO X.

De gjorde allt för att försöka sälja EVO X..
Vi fick 4 EVO modeller från 99 (egentligen 00) fram till 2007.

Mitsubishi släppte 10 olika generationer av EVOs i en MASSA olika utföranden mellan 1992 och 2007, om man räknar fram tills att EVO X började säljas då.

Det är i snitt en ny kaross varje 18 månader.

Och sen så försökte de sälja EVO X världen över i en massa olika utföranden mellan 2007 och 2016!!!!

Så 10 modeller på 15 år, och sen EN tråkig modell i 9 år?!? !

Så ja, Mitsubishi hade ett vinnande koncept, men dödade det totalt själva..
Det var inte Subaru som dödade EVOn.
Hela världen var uppdelat i Impreza vs EVO, den ständiga diskussionen, vilken var bäst?

Men Subaruna blev bättre och bättre, snabbare och snabbare (inte snyggare och snyggare)..
Och EVOn var mestadels en besvikelse.

Åter igen så var 9an ingen besvikelse, men det var verkligen en klämmodell.
Att köpa den var ungefär som att köpa en helt ny iPhone nu en månad innan den nya ska visas.

 

 

(Visited 35 times, 1 visits today)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.