Doug DeMuro : Here’s Why the Porsche 911 Turbo (996) Is a Crazy Bargain

 

** Denna bilen var måttstocken för alla andra sportbilar från 2000 tills Nissan R35 GT-R tog över den rollen 2007.

** En mycket snygg bil, utvändigt, insidan har inte åldrats särskilt bra.

** Detta var den första Porschen som jag tyckte kändes stor när man körde den.

** För första gången så hade en ersättare färre hästkrafter än föregångaren.
Den luftkylda 993 Turbo S från 1997 (en sån jag kunde ha ägt om det inte vore för att någon satte en yxa i dörren på min CLK) ,som tyvärr är väldigt ovanlig med bara 183 exemplar :(, hade 450 hk och gjorde 0-100 på 3,9 sekunder.

Den vattenkylda 996 Turbo hade 420 PS / 414 hk och gjorde 0-100 på 4,2 sekunder.

2002 så kunde man välja till ett X50 paket (ej limiterat), som gör det till en mycket bättre bil, även om den ”bara” har cirka 30 hk mer, 450 PS och 444 hk.
Men dessa bilar har större Turbos och intercoolers, en annan ECU tune, annat avgassystem osv osv.

2005 så kom Turbo S, och det var mer eller mindre same same som en X50 fast med lite med lull-lull.

X50 bilarna gjorde 0-100 på 3,91 sekunder, men står officiellt listad som 4,2 sekunder precis som en 420 hk Turbo, har jag för mig, men den var 0,8 sekunder snabbare 0-200 km/h.

Så ja, 993 Turbo S var fortfarande den snabbaste Turbon fram tills… ja.. det måste jag kolla.. för att 997 Turbo med 480 hk gjrode också 0-100 på 3,9 sekunder.

Ja, fram tills den faceliftade 997 Turbo med 500 hk som gjorde 0-100 på 3,7 sekunder (3,6 med PDK)

(Visited 11 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x