Dagens Bilar : Retro Rims + Dagens Bil : Venturi Transcup 260

 

Jag gillar dessa, det är absolut en godkänd modern tolkning av en gammal fälg.

Snyggt!
Jag har inte sett den LeMans versionen me de retro fälgarna.

Jag hade gärna haft dem båda.

 

Jag har alltid tyckt om 3-ekrade fälgar =)

De där Ryver längst ner till vänster var nice

Helt perfekt

Snyggt!

Åh vad läckert!

Snyyyggt!

Det var var världens coolaste bil en gång i tiden.

Så vacker den är

Nu kanske ni tänker ”Hmm, den där gamla Ferrarin var inte så ful”
Och då har ni fel, ja inte är den inte är ful, jag tycker att den är jättesnygg, men nej det är ingen Ferrari, trots looken på hela bilen och speciellt fälgarna.

Det är en Venturi, som jag säkert har skrivit om flera gånger.

Petrolicious : 1991 Venturi 260 APC: A Father And Son’s French Connection

Bilen ovan heter iallafall Venturi Transcup 260, ibland så skriver de 260 och ibland inte.

260 står för antalet hästkrafter, och det låter kanske inte så mycket i en sportbil, men ur en 2.5 liters V6a från 80-talet så är det absolut tillräckligt.
Speciellt när bilen bara väger 1 255 kg.

Då räcker 260 hk för en 0-100 tid på 5.3 sekunder och en toppfart på 270 km/h.

MEN!… Karossen kom med lägre antal hästkrafter till en början..
Alla i väldigt få exemplar..
Transcup 260 kom 1990 och byggdes bara i 17 exemplar fram tills 1995..
På den tiden så var det den dyraste franska bilen..

Totalt med alla varianter så blev det bara 65 st Transcup mellan 1988 och 1995.

En jättesnygg bil helt i min smak, designad på 80-talet, byggd på 90.talet, raka linjer.. i love it!
Även om den är fransk.
Som tur är så är den bakhjulsdriven såklart.

Bilarna har en lite speciell taklösning.
Häng med nu..
Det är en cabriolet, med fällbart fast tak, dvs inte tygtak, men det kan också vara en Targa…

Kolla på videon så förstår ni.

Jag tycker att bilen hade passat mig helt rätt!

Som sagt, byggt på 90-talet, ritad på 80-talet.

Raka linjer

Venturi 260 photo - 8

Motorn bak

Eller ja mittmotor är ju rätt, den sitter precis bakom stolarna, så det är  ingen motor som sitter i baken som på vissa andra bilar.

Drivning bak

Manuell växellåda

Lyxig inredning (Så mycket trä och läder som möjligt)

Harttop-cab OCH Targa

Väldigt sällsynt

Lagom stor och stark motor med Turbo 😉

Pop-Up lampor

Den ser lyxig och sportig ut

Dolda handtag

Osv osv.

De är inte jättedyra, du får en toppenfin bil för under en halv miljon kronor, för något år sedan så var det under 300 000 kr..

Men jag vet inte, jag skulle nog inte våga köpa en så ovanlig och fransk bil, och använda i en stad där ingen vill mecka med annat än nya bilar.

 

Jag tycker verkligen om det gamla AMG kittet.

(Visited 273 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x