Are Aftermarket Sway Bars Worth It?

** Många sportbilar (nästan alla) har förvånande klena krängningshämmare.
Så ja, jag tycker absolut att det är en prisvärd uppgradering.
Oftast så väger de kräftare eftermarknads-hämmarna inte mer än original i heller.

MEN! Vad de flesta INTE gör när de byter krängingshämmare är att byta bussningarna till hämmaren också.
De byter bara själva armen, sen använder de samma gamla skruvar och samma gamla bussningar.

Och om ni gör som mig och kör helt utan bussningar så måste ni ha rejäla och riktigt starka bultar.

Såhär såg mina original Nissan bultar ut efter ett kort tag

Och här är en väldigt suddig bild på de jag satte dit sen istället

** Man brukar börja med en krängingshämmare i motorrummet för att trycka ner stötdämpartornen, men det är oftast bara för att det ska se coolt ut, och för att det är enkelt att montera.

** Om du kan så välj justerbara hämmare, oftast så är där 3 hål på varje sida, och du monterar dem efter hur styv du vill ha din bil.

** Jag är fortfarande väldigt tveksam till att denna gör någon nytta.

Installation + Review : STi Flexible Front Strut Tower Bar Subaru BRZ / Toyota GT86 / Scion FRS

** På min Miata NB där jag SKULLE ”trimma” den steg för steg, så var tanken att montera krängningshämmare efter behov före man monterade coilovers.

** Oftast så monterar man grövre hämmare samtidigt som man byter coilovers, mest för att passa på, och aldrig så ställer man om dem även om de är justerbara.

(Visited 47 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x