Dagens I-Landsproblem

Spread the love

Min GT86 är faktiskt riktigt trevlig.

View this post on Instagram

#RocketBunny86 #photoby @car.ww

A post shared by Sir_Pierre (@sirpierre.se) on

Problemet är bara att den är för bra.


Så jag har ingen anledning till att köra någon av mina andra bilar.
På så vis så jämför jag den mycket med min Apple Watch.

View this post on Instagram

#YinYang ☯️

A post shared by Sir_Pierre (@sirpierre.se) on

Sen jag köpte min andra Apple watch så har jag burit den nästan konstant.
Jag har burit Panerai någon enstaka dag bara för att jag saknade känslan av en stor klocka, och jag bar min nya Patek de första dagarna, kanske en hel vecka, men jag tror inte det, den nya guldklockan har jag burit två stunder, inte gånger, utan stunder..

Annars så bär jag min Apple Watch varje dag, nästan dygnet runt.
I vanliga fall så tar jag av mig min klocka när jag kommer hem, men denna sitter på hela tiden.

Ja visserligen så brukar jag inte använda mina metall-klockor på vintern eftersom det är jobbigt med en kall stålklocka på handleden, så det brukar bara bli G-Shocks på vintern.
Men nu kan jag inte ens minnas sist jag bar en G-Shock!

Så ja, ibland saknar jag att bära ett mekaniskt ur, och ibland så saknar jag att köra en V8a.
Ibland så saknar jag det flashiga och dyra på handleden, men min #RocketBunny86 är faktiskt flashig, den får VÄLDIGT mycket uppmärksamhet, och BARA positiv uppmärksamhet, om man ser det procentvis, så är GT86an den som utan tvekan fått 100% positiv uppmärksamhet.

Ja de andra bilarna får det också, men där är alltid någon som ska klaga på något.

** Jag är faktiskt överraskad över hur mycket folk stirrar på min svarta Corvette, både unga och gamla. 

Men

** GT86an får bara kärlek. 

Den står ute, jag kör med den i alla väder, men det gör inget att den ser smutsig ut (vilket den egentligen aldrig gör eftersom den är SONAX behandlad), men skulle det vara lite stänk på sidorna, så ökar det bara på det råa utseendet.

 

Och det är inte lönt att bry sig om att hålla ett par vita fälgar fläckfria.

Så.

** Jag måste inte tvätta den varje dag. 

 

Jag köpte den för att jag skulle ha en snål, laglig bil med baksäte.
Laglig, well, nu när skyltarna är på plats så är den laglig.
Snål är den absolut!
Som sagt, den står ute, i kylan, jag kör bara korta sträckor, och absolut inte bränslesnålt, verkligen inte! Och nu under dessa kallaste dagar då jag BARA har kört korta sträcker i stadstrafik så snittar den 1.07 liter milen!

Då känns det VÄLDIGT omotiverande att köra någon annan bil som dricker bokstavligen dubbelt så mycket vid gubbkörning som GT86an dricker vid rolig körning.

** Den är billig i drift

En annan huvudsak som gjorde att jag gick från att ha min gigantiska Lexus LS600h L som vardagsbil till denna, är just för att den är liten och lätt att parkera.

Ja den är bred, väldans bred,

View this post on Instagram

#RocketBunny86 #widebodygt86

A post shared by Sir_Pierre (@sirpierre.se) on

men den är rätt kort.
Så jag har ännu inte stött på några problem med att fickparkera den.
I parkeringsfickor med bilar på sidorna däremot… som sagt.. den är väldigt bred!

Och sen det absolut bästa av allt.

** Den ÄR sportig! 
Den är riktigt rolig att köra, den låter som om den har 550 hästkrafter, den har oklanderligt grepp, den har fartkänsla till 130%

Ja jag kan gå on and on om den bilen.

Men kortfattat.

  • Den är billig i drift
  • Den är riktigt rolig att köra
  • Den är grymt cool utseendemässigt! 

 

  • Den har inget vettigt baksäte.
    MEN! Jag har under hela denna tiden bara behövt använda baksätet TVÅ gånger!
  • Den är för bra, så jag kör inte med mina andra bilar.
  • Jag saknar lyx, komfort, stolar med massage. Och grejen är, att just i dagsläget med ett par bilar avställda, så har jag en parkeringsplats över, så jag hade kunnat köpa mig en lagom stor lyxbil också.
    Men jag hittar ingen lagom stor lyxbil med massage i främre stolarna, utan då blir det direkt en allt för stor bil igen.** Till min stora förvåning så har vissa franska skitbilar och dåliga VW bilar massage i förarstolen. 
    Säkert fullständigt värdelös massage, men de bilar intresserar inte mig ändå. 

Tyvärr så har Lexus RX inte massage i främre stolarna (eller bak i heller för den delen)

På tal om det, nu hoppar jag lite i inlägget, men det är som vanligt =)
Men jag skulle köpa en Lexus RX i Lördags, Lexus i Malmö har en ståendes, 2015, 6 000 mil, vit, allt verkade tipptopp.
Sollucka osv osv.

Men, den hade inte kylfläktar i stolarna.
Den hade inte softclose dörrar.
Och värst av allt så hade den inte adaptiv farthållare!

Ska jag ha en “normal” vardagsbil med baksäte och komfort så är där iallafall 3 saker som jag vill ha som jag tycker borde vara standard idag även om det inte är en superlyxig bil.

  • Adaptiv farthållare
  • Värme i ratten
  • Key-Less Go

Det borde alla bilar ha.
Har man en gång haft detta i en bil så vill man inte vara utan.
Sen vill jag gärna ha massage, kylfläktar i stolarna och softclose dörrar.
Men då blir det genast mycket svårare, dyrare, lyxigare och framförallt större.

Så då kikade jag lite på att köpa en helt ny Lexus RX.


Men då har vi en Facelift som väntar runt hörnet, och ska jag ge 800 000+ kr för en helt ny bil som inte är en lyxbil, njae jag tror inte det.
Då faller tankarna direkt på en LC 500 ju!

Men då är vi där igen, en 2-sittsig sportbil..
Nej, RX var siktet inställt på.
Men 800k för en “vettig vardagsbil”?

Då har jag en dyr Lexus RX som normal vardagsbil, GT86 som rolig vardagsbil, och sen mer än en handfull bilar som är raka motsatsen till allt, som aldrig hade använts..

Nope.
Sen har jag ju sagt att GT86an bara skulle vara vinterbil, och vinter i Malmö är slut mer eller mindre.

View this post on Instagram

Just for fun because i can't sleep #rocketbunny86

A post shared by Sir_Pierre (@sirpierre.se) on

Så den borde säljas.

Och min superfina gröna Corvette som jag aldrig lär köra med,

som kostar mig försäkring och 1 200 kr i månaden bara för att den ska stå parkerad, ja den borde också säljas.
Räkna kallt med att den kostar mig 17 000 kr om året bara att den står stilla.
Och då är det alltså med entusiastförsäkring som är cirka 2 000 kr om året bara.
Resten är garage-avgiften.

Visst jag hoppas på att den kommer att öka i värde, men att den kommer öka mer än 20 000 kr om året inom det närmsta, njae det tror jag inte.

Och min svarta Corvette borde ABSOLUT mappas så den dricker mindre.

View this post on Instagram

#CorvetteC4 #theblackone @dackdesign

A post shared by Sir_Pierre (@sirpierre.se) on

Och min Mercedes SL borde jag bara köra med mer helt enkelt..

Och så vill jag verkligen ha en Miata NB, men den får isåfall ersätta GT86an, de är för lika.
Ja jag säger ständigt att man kan ha olika bilar för olika syften.
Men 2 finbilar som man kör med soliga söndagar.
2 Corvette C4.
3 billiga men roliga bilar.
2 stora lyxbilar.

Nej kommigen nu.
(OBS! Vissa bilar går i mer än en kategori)

View this post on Instagram

#Höstbilar #Porsche #Corvette #Mercedes

A post shared by Sir_Pierre (@sirpierre.se) on

Men.. En handfull Panerai Submersible.
Ett par Panerai 1950 som nästan ser identiska ut.
G-Shocks i alla färger, skor i alla färger, OCH dubbletter…

Ja jag är en samlare helt enkelt och har svårt för att göra mig av med saker som jag tycker om.

Hade jag bara haft PLATS så hade jag haft en massa bilar, i en massa färger tänkte jag säga, men för en massa olika ändamål iallafall, eller det har jag nog redan…

** OBS! Min #350ZRS räknar jag aldrig in eller bort i något. 
Egentligen inte min SL i heller. 

View this post on Instagram

AMG produced several variations of the #R129. The 500 SL 6.0 AMG and the SL 60 AMG are the most common (although still hugely rare) and essentially feature 6.0litre versions of the #m119 #V8. This was specified as producing 386bhp but common consensus has it that the engine makes over 420bhp. These cars came with AMG suspension which is fair amount stiffer, AMG wheels (17" on early cars, 18" on latter, split rims on both) and usually (but not always) AMG bodywork. This #SLr129 in the picture has been chosen as the Best looking #R129 by #MBworld. It has the same chassi (dampers etc) as the #SL72 & #SL73 And it's in totally #mintcondition ❤️ #BilsportMotorshow #pelatoolsaward #mercedes #mercedessl #mercedesslamg #mercedesr129

A post shared by Sir_Pierre (@sirpierre.se) on

Nu vet jag vad många tänker, för det för jag höra minst en gång i veckan.
“Sälj alla bilarna och beställ dig en ny Tesla/Porsche”

Ja det är samma kommentar men ifrån 2 olika sorters människor.
Men Tesla intresserar mig inte ALLS!
Och jag har ingenstans att ladda den.

Och en helt ny Porsche 911 Targa (den kommande då),

men det intresserar inte mig tillräckligt mycket i heller.
Det är mycket roligare såhär som jag har det idag.

Ja just det.
GT86 är också perfekt för att den är fullständig utseendemässigt.
Det är en pojkdröm, breddad, rejält, RocketBunny kit, sänkt, feta fälgar osv osv osv.
Den är helt klar.

View this post on Instagram

#RocketBunny86 #photoby @patrikj.rydh

A post shared by Sir_Pierre (@sirpierre.se) on

Där får jag också ofta frågan “Vad har du för planer med bilen?”
Iiiiiinget alls.
Den ska bara tankas och köras!
Den är klar!
“Ska du inte trimma?!”

Nej, vad får jag ut av det? ännu en bil som dricker mycket.
Den är rolig som den är, och vill jag ha en bil som är snabb så har jag det också, minst sagt.

Och nej då tänker jag inte på min #350ZRS här i heller, utan på min svarta Corvette.

Den är faktiskt sådär perfekt skrämmande galen!

Som idag, det har regnat i flera dagar, (det har ösregnat i flera dygn!) så allt sand och grus är borta från vägarna, idag är det helt torrt ute.
Jag försöker köra med bilen så snålt som möjligt för att se hur lite jag kan få den att dricka (1.91 är det lägsta hittills)
Så på vår inre motorväg här så sätter jag farthållaren på 90 km/h.
Sen kör jag av motorvägen, kommer till stan och 40-väg, och ska sätta på farthållaren här med, och då spinner bilen loss DIREKT!
Då hade jag råkat trycka på “återgå till förra hastigheten” på farthållaren istället.
Så på farthållaren, bilen tror att jag vill gå från 40 till 90, på farthållaren, och bilen spinner loss! på torr asfalt!

Den bilen är galen! AND I LOVE IT!
Det tråkiga är BARA att den dricker så mycket, det är den ENDA nackdelen med den bilen, om den hade druckit iallafall under 1.3 liter milen så hade jag inte haft något behov alls för min GT86.
Även om det är skönt med värme i stolarna.

Så, nattens tanke då.
Sälja den perfekta bilen bara för att den gör så att jag inte kör med mina bränsleslukande bilar?

View this post on Instagram

#ilove90scars #CorvetteC4 #mercedesr129

A post shared by Sir_Pierre (@sirpierre.se) on

Köpa en helt ny Lexus RX för 800 000+ kr bara för att en begagnad för halva priset inte har adaptiv farthållare?

Tanken var ju hela tiden att ha GT86an som vinterbil, sälja den och lägga till cirka 100 000 kr och köpa en Lexus RX och ha den som brukis.

Och det är ju riktigt korkat att köpa en ny RX när det ska visas en facelift närsomhelst..
Och jag har ingen bråttom att bli av med GT86, och tydligen så behöver jag ingen bil med baksäte.
Det enda jag har planerat nu där jag behöver baksäte är när jag ska till Elmia, och då kör jag med S-Klassen.

Så.. Vad är det jag behöver egentligen?
Ja det är väl en bil som jag går in i, dvs en hög bil, alla mina bilar är så låga.
Och med riktigt sköna stolar så min rygg mår bra..
Thats it..

Så det är egentligen är ute efter helt ärligt, är att sälja GT86an för att den är för bra, så jag använder min SL och min svarta Corvette mer.

Och angående klockorna..
Just nu har har jag noll sug för mina G-Shocks.
Inget särskilt sug efter en ny Datejust.
Jag fick veta att det är minst ett års väntetid på min nya Panerai som jag beställde.
Jag använder min Slytech ibland när jag saknar den känslan.

Så den perfekta lösningen där är en Panerai Smart Watch som fungerar felfritt till iPhone 😉

d5F7n1R.jpguewAUZt.jpg

 

** Jag BORDE lägga ut både GT86an och den gröna Corvetten på annons. 
Allt är ju till salu för rätt pris.

(Visited 47 times, 1 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.