Dagens Notiser : Fyrhjulsdrift och understyrning

En vän tog upp ett väldigt viktigt ämne idag, som jag tänkte att jag lika gärna kan ta upp här.

Jag kör bara den ”enklare” varianten här.

Ett stort problem här i Skåne, och säkert i hela Sverige, är att folk allmänt kan inte köra bil om det inte är annat än torrt vägunderlag.
Trots att det verkar regna konstant i detta land.
Men eftersom vi var så få dagar med snö (oftast, hoppas jag) så blir det bokstavligen kaos på vägarna så fort vi får minsta lilla snö.

Detta är anledningen till att de flesta nya bilar som säljs i Sverige är fyrhjulsdrivna.
Jepp, även här nere på solsidan i Skåne.
Folk tror att man behöver en bil som driver på alla 4 hjulen, året om, bara för att ibland så snöar det.

Visst, fine, kör ni med AWD som gör bilen tyngre och törstigare.
Men det stora problemet är att folk tror att de är odödliga bara för att de har en bil som är fyrhjulsdriven.

AWD (som jag kallar alla fyrhjulsdrivna system) hjälper dig att ta dig fram där det är ojämnt eller halt underlag.
Det hjälper dig KANSKE inte i kurvorna, och det hjälper dig absolut inte när du ska bromsa.
Och du behöver GIVETVIS ha vinterdäck ändå!

Nej det är tyvärr ingen självklarhet bland folk något av det där.

Men ämnet idag kom att hamna lite djupare än så.

Min vän har bor uppåt i landet där de faktiskt har rejält med snö.
Och han har gått från en AUDI QUATTRO till en Volvo med Haldex AWD.
Och precis som man ska göra så skulle han lära känna bilen, så han var ute och sladda lite, eller försökte.
Och insåg väldigt snabbt att olika fyrhjulsdrivna system beter sig olika.

Så här är då min kortfattade förklaring.

Sportigare bilar som är fyrhjulsdrivna har drivningen uppdelat så att bilen främst är bakhjulsdriven.
Vissa bilar är helt bakhjulsdrivna och bara lite framhjulsdrivna vid behov, då kommer drivningen bara 20-30 % från framhjulen och resten från bakhjulen.

De sportbilar som kallas för konstant fyrhjulsdrivna som t.e.x Porsche Turbo, har ändå en 40/60 drivning som mest (OBS! Ännu en gång så snackar jag mest generellt nu så de flesta kan förstå mig)

Sen har vi AUDI QUATTRO, Subarus system osv, som är konstant 50/50 fördelat mellan fram och bakhjul.
Dessa bilar kan man behandla nästan hur man vill, och bilen styr alltid dit du vill komma, även om jag anser att de känns lite för framhjulsdrivna.

Sen har vi Volvo osv, där deras AWD är framförallt en framhjulsdriven bil, där bakhjulen bara hjälper till det som absolut behövs, enbart precis när det behövs.
Vissa av dessa system är 80/20 fördelade även när de kallas för fyrhjulsdrivna.
Så en bil kan alltså skicka ut 80% av effekten på framhjulen och bara 20% bak, men det driver ÄNDÅ på alla 4 hjulen oavsett hur det är fördelat.

SÅ det är inte BARA bilar som driver lika mycket både fram och bak, alltid, som räknas som fyrhjulsdrivna.

Det jobbiga här är då att om man redan tror att man är odödlig i sin gamla AWD bil som driver 50/50, så kan det bli väldigt jobbigt när du sen köper en ny bil som mer eller mindre främst är framhjulsdriven.

Mitt tips är alltid att du ska lära känna din bil, ordentligt.
Speciellt nu till hösten/vintern.
Leta upp en tom parkeringsplats på kvällen, där det finns så få stolpar som möjligt, och verkligen tvinga din bil så den tappar greppet.

För nej, halkkörningen som du gjorde för 20 år sedan med en lätt framhjulsdriven bil som hade slitna däck, på en flygraka med lite vatten, det gör inte dig till en rallyförare för resten av ditt liv.

 

** OBS! Detta KAN dumt nog ses som störande och kanske till och med olagligt.
Polisen var ju på mig när jag ville lära känna GT86an.
Klockan var runt 3 på natten, det var på en öde parkeringsplats som inte ens används längre, i ett område där det bara är bilar under dagtid, och  där det är riktigt dålig och ojämn asfalt redan på denna nerlagda parkeringsplats.
Men nej, man får ändå absolut inte ”busköra”.

Detta är anledningen till att jag tycker att det borde finnas ”track-days” där du kan pröva din egna bil på bana, även på vintern.

 

 

Men poängen har var iallafall att de flesta AWD bilar, tyvärr fortfarande beter sig som framhjulsdrivna bilar, med andra ord, om du tappar fästet, så bara släpp gasen och styr dit du vill komma med bilen.

Ju mer du gasar, ju mindre fäste får du.
Vilket är JÄTTEDUMT! För att de ”gamla” AWD system / de som driver 50/50, där SKA du bara ge plattan i mattan (typ) om du tappar fästet.

Ännu farligare är det som hände min vän som skulle testa sin Volvo på icke helt halt underlag.
Han tvingar in den i en sladd, gasar på, bilen får fäste och vill köra rakt ut i diket!

 

Det viktigaste är att man kör försiktigt oavsett om du har en AWD bil eller inte.
Förutom där du är ensam och verkligen kan köra mer aktivt.
Och om du känner att du tappar kontrollen över bilen, så löser man det oftast enklast genom att släppa gasen och styra eller helt enkelt bara bromsa.

 

Här är en massa klipp som förklarar detta hemska fenomen som vi kallar för ”understyrning”.
Vilket är 80% av anledningen till att jag AVSKYR framhjulsdrivna bilar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Visited 95 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x