Helgens Event : Modified Run 2018

Spread the love

  Ja då stack jag hem lite tidigare än alla andra från årets Modified Run, men jag har väntat med ett inlägg eftersom jag saknar bilder då jag inte hade någon fotograf med mig. Men det får bli ett inlägg med lite notiser ändå tills jag har fått bilder.

Jag har ju lite halvt varit med i planeringen, iallafall fått ta del av infon innan de andra.

Jag och Westcoast Pontus hade en plan om något sånt här för en massa år sedan, som jag sen framförde till Daniel och Talvis på en Greenlight Gala för en massa år sedan, och sen förra året så var det dags för första gången, men jag körde inte då.

Men nu så!

Startar i Malmö och allt ju, klart att jag skulle få min 350Z-RS klar!

Även om valet att inte åka i min superbekväma Lexus LS600h L var väldigt svårt att ta..

Tanken var att jag skulle köra iden och skjutsa Modified babsen (tolka det hur ni vill haha!)

Men det blev min Z ändå, eller pga av det.

Och eftersom de startade på min hemmaplan, bokstavligen, inskrivningen var ett stenkast ifrån mig, så tyckte jag att jag fick underhålla alla deltagarna under torsdagen då inskrivningen var. Inskrivningen var ju bara just det, och sätta på stickers på bilen.

Skönt att jag fick proffshjälp med det av Talvis =) 

Det verkade inte vara så viktigt med stickers ändå, lite trist tycker jag. Klart att det ska synas att vi hör ihop. Och att trycka ut luftbubblor med tummarna var en RIKTIGT korkad amatörtabbe.

Aj aj aj.

Vi hade en perfekt parkering att stå på, inhägnad, med kod till grinden, bara vi där, precis sidan om hotellet, i närheten av allt man kan tänkas sig behöva och lite till (Ute vid Hyllie/Emporia)

Vi ville ha starten på Emporia, men de sa att de redan hade bil-event i sommar.. Jag undrar fortfarande vad det är för bil-event…

Men på min hemmaplan, klart att jag måste visa vårt bästa, och inte bara Malmö Kebab då 😉

Stämningen är riktigt nice här, alla är glada och har verkligen sett fram emot detta.

Så i sista minuten så fixade jag till ett besök på Ronald McDonald Barnsjukhus i lund.

 

 

 Det var många som ville med dit såklart, men som vi visste sen tidigare så får vi inte plats så många där.

 

Barnsjukhuset i Lund 🙏🏻 #modifiedrun @andersksson

Ett inlägg delat av Nina (@nina.binn.josefsson)

Det var uppskattat som vanligt, men det var också extremt varmt!

Så vi var väl där cirka 1.5 timme, ungarna fick verkligen leka av sig, både kolla, känna, provsitta och gasa..

Gasa var ju givetvis roligt..

 

så i tropisk värme så satt de och gav fullgas i de både GT-R bilarna samtidigt, avgasknallar var tydligen roligt hehe.

Jag måste verkligen göra något större av det där.

Men det är också därför vi inte har varit där på något år nu, plötsligt så skulle saker och ting planeras, och då blev det inget.

Såhär på impuls är nog det bästa ändå.

Efter det besöker så åkte alla för att checka in på hotellet, äta osv. Jag åkte hem för att duscha för 3e gången hittills denna dagen..

Det var MYCKET varmt i min bil!

Tajt därefter så åkte vi alla tillsammans till Torsdagsträffen i Löddeköpinge. Det var riktigt nice.. Vi åkte i Karavan alla dit, eller försökte iallafall, vi hade en XC90 Polisbil med hästtransport som vägrade köra mer än 80 km/h eller använda sin blinkers..

Men vi kom typ till Lödde samtidigt ihop ändå, och jag hade förvarat dem att vi skulle komma 50 st bilar, så arrangörerna där hade sett till att hålla halva parkeringen där tom åt oss tills vi kom dit.

Bilder från Torsdagskvällen kan ni se här

 

 

 

Jag fortsatte att stressa vidare med bilen på torsdagskvällen.. och natten.. och sen skulle jag packa.. Så jag sov nog inget den natten..

Fredag morgon så går starten i Malmö, och jag är sist på plats.

Det är MYCKET varmt redan på morgonen!

Nu kanske jag missade allt eftersom jag var sist.. men här hände nog inte så mycket här på plats.. ingen incheckning eller så.. 

Det snackades mycket om något Drivers Card, jag frågade om det flera gånger, men fick inget. Utan bilarna samlades, spelade hög musik, och sen körde vi.

 

Jag blev snabbt av med alla andra.. Ja alltså de låg före mig för att jag startade sist.. Men efter en stund så låg de alla bakom mig.. Det var en rätt lång bit till Bromölla och Bellas Place.

Men jag hade lite roligt på vägen ändå, Jag, Mattson, Porschen och den gröna TTn hade lite roligt på motorvägen dit.

Det är mycket mycket roligare när man kör ihop.

Bellas Place var lite coolt.

 

#bellasplace #bromölla #modifiedrun 👌🏻

Ett inlägg delat av Nina (@nina.binn.josefsson)

Sådär Rockabilly-stuk, men drevs av Thailändare 😉

En stor öde parkering, där är det nog träffar lite då och då.

Tyvärr så var det ett buffe´ställe, så jag åt ett Kexchoklad.

Sen var jag rätt uttråkad, jag tyckte att vi var där lite väl länge.. och jag ville ju till Emmaboda Superstage!

Men.. amatör som jag är, så när jag kom till Bellas Place som 2a eller 3a, så ställde jag mig längst fram, och det innebar ju att jag sen var instängd..

inte så smart =)

Men folk började röra på sig för att tanka sina bilar, jag tankade också,

och sen körde jag till Emmaboda.  

Jag kommer först till Emmaboda och känner mig supernöjd över detta!

Men, jag var där alldeles för tidigt.. De hade inte satt upp tidtagningen osv, sen fick de inte i heller igång det till en början..

Så min plan om att få köra före och mer än alla andra, det gick i stöpet.. Så ja.. tiden gick.. alla kom till Emmaboda Checkpointen.. tiden fortsatte att gå.. och fortfarande fick jag inte ut och köra Superstage-konbanan…

De bestämmer sig för att strunta i tidtagningen, och om någon vill så kan de sitta med en mobil och ta tider..

NEEEJ!!

Nu är vi på Emmaboda för att köra Superstage!

Det går att lösa på något sätt säkert..

Medans de fortsätter med att gå igång tidtagningen så vill några ut och lufta sina bilar lite på flygrakan..

För vem kan motstå en 1 km platt och fin asfalt?

“Tvilling-Supran” är först ut, och spinner hela vägen mer eller mindre.. Allright.. det var nästan väntat..

Men när en R35 GT-R spinner på alla 4 och lämnar ett stort damm/sand moln efter sig på en flygraka som är 1 kilometer lång… Ja det är inget gott tecken.. Banan är hal.. Repa efter repa.. Så ser det likadant ut..

Nu kan vi inte skylla på dammig/grusig bana eller kalla däck..

Plötsligt så inser vi att det där man har läst om i Media om “blödande asfalt”.. det stämmer ABSOLUT!

Den ihållande värmeböljan ger nu upphov till fenomenet blödande asfalt. Det innebär att bindemedlet i asfalten mjukas upp, utvidgas och stiger upp i vägytan vilket gör vägbanan mycket hal.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJ6MzE/polisens-varmevarning-asfalten-bloder

https://www.expressen.se/nyheter/kickis-bil-gick-sonder-av-varmen-vill-varna-andra-/

https://www.aftonbladet.se/lokala-nyheter/L0xyex@ablokal

 

Ja.. Det var ju verkligen inget bra underlag.. Blödande och grusig asfalt..

Men men, givetvis skulle vi köra ändå.

När vi ska börja rulla ut så säger de att vi ska bara köra ett varv per bil.

Jag förklarar för dem att det är helt meningslöst då.. Det tar ett par varv att lära känna banan, få upp temp i däck, vätskor osv osv.

Så minst 2 varv per omgång per bil iallafall. Och så fick det bli.

Först ut var Black & White BMWn. 1000+ hk på -1000 kg.

Denna kommer ju att visa vart skåpet (pokalen) ska stå redan på första varvet. Jag sitter i bilen i Lineupen och tycker att den väldans tyst för att ha så mycket effekt.. Jag kollar ut på banan och då ser jag ett hjul komma studsande… och BMWn står stilla.. Jepp..  BMW nr 2 i ordningen att tappa ett hjul under årets Modified Run alltså..

Hela hans team springer ut på banan för att kolla så att föraren är OK..

De glömmer ta mig sig något att lyfta upp bilen med.. Såååå… detta tog tid.. lätt en halvtimme.. minst!

Lång stund därefter så är banan tom igen, och vi andra börjar köra. Jag minns inte vilken tur i ordningen jag hade ut på Superstage, men jag tror inte att jag var först efter BMWn..

Vilket som.. bilen kränger, spinner, bromsarna tar snett, chassit är instabilt, osv osv osv….

Men kul är det ändå =) Jag inser att gasa på, spinna, bromsa, kränga, understyra vid varje “kon”, växla upp precis innan jag ska bromsa, växla ner och bara spinna loss..

Det är helt fel sätt att ta sig igenom Superstage..

Detta var ju värre än den gången jag körde på ett helt blött Superstage.. Ja faktiskt.. Men hey.. Kul är det ändå =)

Min första tid är ändå helt okej med tanke på underlaget och att jag har bromsar som både ligger på och tar väldigt ojämnt, vid varje inbromsning så hugger bilen direkt till vänster! Och chassit…oj vad jag irriterar mig över delarna som inte passade.. Mina triangellänkar fram glappar med flera centimeter! Så med allt det där i bagaget, så är en första tid på 1:33 verkligen helt okej..

Det dröjde väldigt länge innan det var dags för min andra repa, denna gången ska jag först hitta mitt spår, och sen på andra varvet så ska jag försöka mitt snabbaste samtidigt som jag håller mig på det spåret.. Andra gången var det ÄNNU halare på asfalten om det ens var möjligt! Men jag tog det väldans mycket lugnare, gav aldrig plattan i mattan, bromsade väldigt tidigt, växlade bara ner när jag skulle vända i slutet, annars höll jag mig i 4an hela tiden. Och jag sätter en 1:31:19 tid.. Inte illa..

När jag ska vända och ställa mig på startlinjen igen för att köra mitt andra varv så står där en BMW på startlinjen.
Jag ställer mig framför honom och ber de som har hand om Superstage-biten att be honom backa.

Då säger de att de har ändrat så det är bara ett varv per bil, för att det tar för lång tid annars.
INTE OK!
Vi kom ju fram till att vi skulle köra två varv per omgång eftersom ett varv är helt värdelöst!
 
Nu var jag irriterad, på gränsen till aggressiv…
“Flytta på bilen annars gör jag det!”
Ett varv är totalt värdelöst! Jag kör hela Modified Run för att köra Superstage (Ja det stämmer ju inte eftersom jag fick veta att vi skulle köra Superstage typ dagen innan 😉 )
 
Vi snabbspolar lite…
“Ja då får du köra över mig…”
—-
“Nu är du löjlig”
“FLYTTA!!!”
Osv osv..
Så ja… lite aggressiv kanske..
 
Och det syntes på min körning tydligen.
Både på tiden och på lågorna efter bilen 😉
Tiderna kändes bra även om varven var långt ifrån ultimata. Allt är ju relativt..
 
Pga min aggressiva och helt fel sorts körning där jag gasade och bromsade mellan varje “kon”, så var nu allt alldeles för varmt, däcken och oljetempen framförallt.. Den visade över 140 grader..
Så jag körde ut på landsvägen och tog en lång runda där för att kyla ner allt.
Jag hittade ingenstans att vända smidigt så den rundan blev bra mycket längre än vad jag hade tänkt mig.
 

 

 
Tillbaka på flygfältet så ser jag att kön till att få köra Superstage var plötsligt dubbel så lång. (MYCKET kul att se att även “stylingbilar” ville testa på Superstage, det glädjer mig verkligen) Det var fler som insåg att det var roligt att köra “konbana” helt enkelt =)
Men nu kommer de nu absolut att ändra till ett varv per bil!
Nu fick jag skynda mig att tömma luft ur däcken innan de ändrade sig igen om hur körningarna skulle gå till. T.e.x först skulle vi ha hjälm, sen behövdes det inte, sen var det ett tvång.
Jag hinner påbörja att tömma ett däck då Daniel säger i högtalarna att den sista bilen i kön just nu är den sista som får köra idag, Sen är det dags att köra vidare till nästa ställe.
 
 

 

 
*** Jag ogillar verkligen min tjocka hjälm! den funkar inte alls till mina stolar!  Har ni tips på en tunnare hjälm som är nästan platt baktill?? 
 
 
 

 

 
Jahapp.. Ja jag är inte jätteförvånad, inte heller jättebesviken eftersom jag utan tvekan har dagens snabbaste tid, Jag kollade inte mina tider själv, men jag såg folks blickar och miner, och ja, jag kände mig rätt säker helt enkelt på att jag var snabbast där. Att vara snabbast där den dagen ur Modified gänget var mitt enda mål eftersom bilen är långt ifrån redo för aktiv körning.
MEN!.. Det vore kul att få en tid som platsar på Bilsports officiella topplista, så under 1:30 då alltså.

 

* ** Getingarna på Emmaboda var MYCKET aggressiva och verkade tycka om mitt skägg! 

 

 
 
Ja där är säkert 8 bilar i kön just nu, men jag känner mig rätt säker med min tid ändå som sagt, Kanske var det till min fördel att asfalten är så extremt hal, så R32ans AWD skulle nog inte gynna den särskilt mycket ändå. Nu har jag inte koll på alla de andra tiderna, men då jag kikade på pappret så stod det 2:03, 2:06 osv på de andra.. Jag var alltså en halv minut snabbare än de andra… På en så liten bana.. (R32an var näst snabbast där med en tid på 1:37 fick jag veta nu i efterhand)
    *** Suprorna körde, men jag tror att R35orna bara körde rakt fram på flygrakan, de körde nog inte själva Superstage, tror jag. Det var synd, jag skulle vilja se deras tider såklart.
 

 

Så, slut för idag.. Och det känns helt okej, förutom att jag nu har tömt ett däck på Nitrogen-luft.. Ja inte tömt helt såklart, men alldeles för mycket.. Jag gör mig redo för att packa ihop, Då kommer Patrik fram och säger “Fan vad du kör bra när du är arg”
Jag och Patrik har en förmåga att stå på vars en sida om en åsikt och sen ändå kunna vara trevliga mot varandra, så att vi höjer rösten mot varandra som vi gjorde tidigare är inget ovanligt tyvärr, nu är vi båda glada igen =)
 
 
Som sagt, Jag har nu gett upp för dagen, tömde ett däck på luft i onödan.
Men då säger han “Kör du två varv till efter alla har kört klart nu”
“Men jag måste tömma däcken på luft och ett tar tid osv osv osv”
“Ja men ta du din tid, du hinner fixa med däcken, vi väntar på dig”
 
 

 

Ivrigt så slänger jag mig på nästa däck för att tömma det på luft, så ivrig och stressad att jag inte tar av mig mina nya mockahandskar, och det insåg jag ju snabbt att det skulle jag absolut ha gjort, nu är de svarta över tumme och pekfinger.. Jaja.. nu är de ju ändå förstörda tycker jag, bara att fortsätta.. så.. var de inte smutsiga innan så blev de ju verkligen förstörda nu. Synd.. Mycket bra och snygga handskar..
 
 
Men.. medans jag har ångest över mina nya handskar så ser jag på min FOBO Tire app att nu har ju däcken hunnit bli kalla…
Så det däcket jag tömde till 2,6 medans det var så varmt  att jag nästan brände fingrarna av den varma luften, det är nere på 2.2 nu…   Så hela poängen med att fylla dem med Nitrogen för att de alltid skulle hålla ett tryck på 2.8, det var ju en blåsning som kostade 75 kr per hjul.. De 2.8 blev ju 3.2 ute på den varma asfalten!!   Och jag hade ju inget riktigt verktyg till att tömma luften, så det jag gjorde var bara att sätta nyckeln i ventilen och räkna till 17 långsamt.. Det gjorde jag med det första däcket när det var jättevarmt, och utan att tänka efter så tömmer jag nu de andra däcken också med 17 sekunder… De däcken som nu har hunnit bli kalla..   
Givetvis så var ju det för mycket.. detta blev ju helt fel.. USCH vad jag hatar sånt här! Jag har haft en riktig luftpåfyllare/manometer, men jag hittade inte den innan jag åkte! Jag letade överallt!  
Så nu står bilen på 1,9 på 3 däck och 2.1 på ett däck…
Långt ifrån så jag ville ha det.. Men nu kan jag inte låta de vänta på mig mer, och jag har ingen möjlighet att fylla på mer luft.. Jaja… bara ut och försöka göra mitt bästa på banan..
 
 

 

 
Som ni förstår så var bilen ännu sladdrigare än tidigare med nu både löst chassi, ishal asfalt och nästan sumpiga däck.
Så, jag sket lite i vilket, bromsade ännu mjukare och tidigare än på de förra varven, bilen krängde och spann ännu mer än innan.
Så jag brydde mig inte om att växla ens, den fick driva i 4ans växel hela tiden, även efter inbromsning och vid vändningen.. oavsett om det absolut var dags att växla ner till 2an eller växla upp till 5an då den slog i varvstoppet och sköt 2 meters lågor från avgasrören, ja istället så valde jag att bromsa ännu tidigare istället för att växla upp helt enkelt.
 
 

 

 
*** Jag ogillar verkligen att min bil inte hann bli klar, en massa saker som är riktigt dåliga.   Det är som att gå en MMA match och vara riktigt jävla förkyld med feberfrossa och grejer.. Det känns inte alls rätt.  Men hey, nu är vi här. 
 
 
 

 

 
 
Och…. Jag satte en tid lika bra som 2 andra, och en ny bästa-tid för dagen…
 
 
 
Det kändes bra, men nu var jag långt ifrån en bensinmack där jag skulle kunna fylla på med luft i däcken..
Och de andra var nu lååångt före mig till nästa Checkpoint som var hos SportAuto i Kalmar.
 
 

 

 
 
***Jag såg mest fram emot att få köra Superstage sen jag fick reda på att vi skulle göra det. Och jag tycker att det hela togs inte alls på allvar… Det tog alldeles för lång tid att komma igång, ett varv per bil är meningslöst som sagt, att ändra reglerna mitt under en körning osv osv.. frustrerande oseriöst. Nu hade inte Greenlight själva hand om detta utan något annat team som har Emmaboda som hemmaplan. Ja jag förstår att det bara var en kul checkpoint, men när jag väl är där, klart som fan att jag tar det på allvar då! Och då vore det kanske kul om man på något sätt fick bli uppmärksammad över att man hade den snabbaste tiden där. Men men, jag är nöjd, de andra förare blev imponerade. Det räcker gott och väl för mig ett tag =)
 
 

 

 
 
 

https://youtu.be/MjtCYRk7eFc?t=22m22s  

*** Lite lustigt att folk blev så jätteimponerade /förvånade över min körning.  Och att de först frågade mig om hur mycket effekt motorn lämnade, och sen efter min körning så frågade de Kooz samma fråga..  Trodde ni inte på mig? underskattade ni bilen? 😉  Så för att klargöra, jag har 288 hästkrafter 😉 
 
 
 
* ** Jag hade faktiskt inte SÅ supervarmt i bilen, ja det var säkert 50 grader, och det kom bara varmluft ifrån ventilationen, men de tonade rutorna hjälpte absolut, det höll en del värme ute, så det är jag väldigt glad att jag fick gjort i sista sekunden.. Det har varit MYCKET sista minuten fix mellan Söndag och Torsdag natt…
 
 
 
* ** Det kommer att komma MÅNGA snygga bilder ifrån Emmaboda! Både konbana och sladdandet.. riktigt coolt att se en Viper stå och bränna däck =)
 
 
 
Efter Emmaboda så var där ett sista, väldigt onödigt stopp på en bilfirma som hade typ 5 bilar i hallen… Alla ville bara till hotellet, ingen förstod vad vi gjorde där.Nu ska vi äntligen till hotellet! Alla vill duscha, och tydligen bada. Jag råkade dumt nog nämna för de andra att hotellet hade pool, och jag tror bestämt att innan jag hade avsluta min mening så flög kläderna av och poolen var full av en massa män med underligt mycket energi!Kl 20:00 ska vi ses inne på Harrys och äta mat ihop. Och när jag stod på Bellas Place så insåg jag att jag hade glömt mina extraskor hemma i Malmö!! Så från lunchen så försökte jag jaga fatt på minst ett par sneakers! Men det var fan inte lätt! De i Skövde vet bokstavligen inte vad Sneakers är! Och de som jobbade på Stadium och Intersport var bara totalt retards!Men jag fick tag på ett överraskande bra par skor till sist ändå.
 
 
 
 
https://www.sirpierre.se/2018/07/unboxing-nike-ebernon-mid-hi-tops-white-white.html
 
 
 
Stress stress!
Och Kalmar city var bara kullerstenar… Mord för min bil..
Så efter en massa stressande så var jag redo att lämna hotellet, jag ringde några för att se om vi skulle dela en Taxi. men ingen svarade. Jag hade lite svårt att hitta Harrys, så jag var inte där förrän 20:20.
Då sitter alla sprida, och har mer eller mindre redan ätit upp, och där är ingen plats för mig..Så jag sätter mig på framsidan av stället, får vänta i 45+ minuter på två köttbitar som var well done, när jag beställde medium.. De prutade 11 kr för besväret…
 
Efter jag har ätit upp så går jag tillbaka till Modified gänget i hopp om en sittplats, det fanns det inte, men jag hann ändå prata med en del, många som var imponerade av min körning på Superstage =) Det var MYCKET roligt att höra, verkligen, speciellt eftersom bilen har stått still i två år och är långt ifrån i rätt skick.
Sen när de började med sit-ups tävlingar så gick jag =) Tillbaka till hotellet för att duscha igen.
Då när jag har tid att varva ner lite, så inser jag att hotellet har ingen Air Condition…. Jag frågar i receptionen om jag kan byta rum, de är fullbokade och har inte AC i något rum alls.. Och WiFin fungerar inte… Ska jag verkligen betala 1 700 kr för att ligga och svettas på en hård säng i några timmar?!Detta var INTE nice!!! Så ja, jag funderade seriöst på att köra hem, på natten, under natten, på morgonen.. Men jag ville ju se vad resten av resan hade att bjuda på..Jag mailade hotellet under natten och framförde mitt klagomål om värmen och att jag fick ett pris på bokningen men sen ett annat pris när jag checkade in, deras svar var.
Hej

Jag kan inget annat än beklaga att vi inte levt upp till era förväntningar. Att priset inte stämde är måste ha blivit en miss när rummet bokades.

Det är dessvärre varmt överallt och air-condition har nästan inga av våra hotell.”

Wtf.. Im not a happy camper nu!
 
Men, det sägs att Öland är jättefint.. Sist jag var där så körde jag hem för att Ölands lyxigaste svit hade dålig säng. Jag ser fram emot att åka i caravan över bron och få en massa fina bilder! =)
 
Precis innan bron så stoppar polisen mig… De hade en del att klaga på om man säger som så.. Och de hade PRECIS ställt upp när de stoppade mig.. De andra som var ute i tid hann slippa Polisen
 
Jag kör över bron, ställer bilen på en parkeringsplats utanför Ica där vi har dagens första checkpoint
 
 
ag går in på ICA och köper mig en kladdig dricka, sen är det dags att köra igen. (flaskan var kladdig, som fan)
 
På väg över bron igen så går det vääääldigt långsamt.. Och hela bron är full av bilar som står stilla… Det ser ut att ha hänt något där framme…
Shit.. hoppas verkligen att det inte är någon olycka… hoppas att alla är okej..
 
Kön kryper saaaakta fram.. Och vad var orsaken?
 

👮🏼‍♂️👮🏼‍♂️ #modifiedrun #saab

Ett inlägg delat av Philip Karttunen (@pkarttunen)

 
Jo, Polisen ville stoppa oss ALLA!
även oss som de redan stoppade typ 40 minuter innan.. Dessa poliser väntade på oss redan på hotellet..
De satt och åt hotellfrukost inne med oss på hotellet..
Ja inte MED oss men ni fattar..
 
Så de bestämde sig för att mer eller mindre stoppa bron helt, för att besiktiga närmare 50 bilar, IGEN!!!
 
 
När de stoppade mig första gången så frågade jag varför de inte bad oss blåa i alkomätaren första gången..
Nej för det absolut viktigaste var att kolla om våra blinkers funkar eller inte…

 

Riktigt jävla fult!!!!

Och de var riktigt jävla löjliga med sina böter med!

Supra-grabbarna fick böter för en massa, bland annat 1 500 kr för att deras spolarvätska var slut!!!    

Nu är det dags för 2 timmar landsväg med fartkameror igen.

Sen kommer vi fram till en öde parkering och ännu ett lunch-buffe ställe. Där var det en massa folk som väntade på oss, det var kul att se.

Men en svart himmel väntade också på oss..

Väldigt kort därefter så öppnade himmeln sig och det regnade så stora droppar att det lät som hagel!

Problemet nu är att elhissen på min passagerarsida är borta, så jag drar upp och ner rutan efter behov.

Men jag tyckte att jag ville inte öppna min dörr, och blöta ner alcantaran, så jag körde och letade efter ett tak istället..

Det fanns inget.. regnet ökade.. åskan kom. Jag skyndar mig ut för att dra upp rutan, och hela jag och bilen blir helt blöta..

Det bokstavligen skvalpade vatten på golvet i bilen!

Inte inte inte bra!!!

Jag åker till ICA för att äta något onyttigt igen eftersom buffén inte intresserade mig alls, och hoppas på att regnet ska sluta.

Det gör det inte.. Allt regn som hela Sverige har väntat på under hela sommaren, kom tydligen nu, och bara här.. Och där kom åskan också…

Jaja, nu lämnar jag Vetlanda, Jönköping nästa. Så nu är det ösregn hela vägen till Jönköping där vi ska köra gemensam cruising genom stan.

Äntligen! vi har varit splittrade för det mesta ju.

Vi möts på Elmia parkeringen, snyggt uppställt och allt, alla bilar samlade… Allt runtomkring är mörkt och blött, men våra färgglada bilar lyser verkligen upp hela området.. Men.. Det är bara vi där.. Det är garanterat många bilintresserade i Jönköping som hade velat se detta.

Jag fick två “sämskinn” handdukar av Kooz att lägga på golvet i bilen..

Jepp, det var fortfarande fullt med vatten i bilen…

*** Jag tycker att det är en bra variation bland bilarna här.  Racebilar, stance, styling, en riktigt nice gammal Mustang, osv osv. 

 

Träff i Löddeköpinge inför #modifiedrun imorgon.

Ett inlägg delat av mannaminnet (@mannaminn1)

 

*** Nu vet jag inte alls storyn bakom den bilen, men jag fick verkligen känslan av att han har byggt den bilen precis som han själv har velat och struntat i vad alla andra tycker. 

 

“Cruisingen” som vi skulle köra var bara utkanten av Jönköping till en landsväg.

 

Nu kör vi genom vår stad #jönköping i samlad trupp 😍 #modifiedrun

Ett inlägg delat av Nina (@nina.binn.josefsson)

 

Det hade inte jag räknat med… Jag vet ju inte hur mycket bensin jag har kvar i tanken (Jepp, nytt pumphus och pumpar osv = icke fungerande bensinmätare)

Jag antar att detta var “Hjo” eller vad det kallades.. en landsväg där de bygger om, ännu en gång med en massa fartkameror.. Så efter en lång, tråkig, regnig väg full med fartkameror, så är det nu dags för en lång, regnig, tråkig landsväg med fartkameror..

Enda skillnaden är att nu får jag verkligen vara försiktig på gasen, dels för regnet och dels för att jag verkligen inte har någon aning om hur mycket bensin jag har i tanken..

Aja, de andra är långt före, jag bryr mig inte om att komma först i mål, jag vill bara komma fram överhuvudtaget..

Tanken slog mig många gånger ifall någon hade vänt tillbaka ifall jag fick bensinstopp..

Men, framme i Skövde, jag har fortfarande inte bråttom, jag åker och tankar, kisspaus, köper något mer onyttigt att äta. Sen kör jag till målgången.. Och till min stora förvåning så är jag verkligen inte sist..

Där var MAX 10 bilar som hade kommit i mål före mig..

Var är alla andra!?

Ja de hade tydligen tagit en genväg, som blev en senväg, och då har de inte följt rutten, och har då inte heller “klarat” Modified Run..

Jag är här iallafall och jag har kört väääldigt lugnt hela dagen. (Min bil har nog aldrig haft så låg bränsleförbrukning som idag)

Så fort jag ser flaggorna och ett gäng grabbar som vinkar fram mig välkomnade så börjar solen skina.. Här är målgången i ett soligt Skövde där ARN Racing hade arrangerat en mycket bra målgång och utställning!

Fullt med folk på plats,

fler bilar än bara våra.

Många som hjälpte till, klara och tydliga direktioner om vart vi skulle stå.

Mycket mycket bra gjort ARN.

Detta får mig att vilja besöka träffen i Skara.

https://www.facebook.com/events/2082843058610132/

Ännu en populär träff som jag aldrig har varit på.  

Men.. Nu var jag väldigt trött, klibbig.. hungrig.. ville bara hem egentligen.

Med tanke på hela grejen med poliserna i morse så borde jag verkligen ha kört hem då jag tänkte göra det på morgonen.

Men nu får ett nice hotell och en dusch duga för att ge mig ny energi.

Detta hotellet MÅSTE ju vara bättre än det andra!

Men jag är rätt så instängd på torget, så efter prisutdelningen när bilarna började flytta på sig så hittade jag en annan väg ut och stack först till hotellet.

Detta hotellet har jag sett fram emot, de har inomhus och utomhus pooler, Spa, grillbuffe osv osv..

Denna gången kanske jag hinner till Poolen innan den är fylld med 40 svettiga och fulla män som har vattengympa 😉

Men…. Detta hotellet var KATASTROF!!!!!

Jag ringer direkt ner till receptionen och ber om deras finaste svit, trevligt men bestämt.

“Vi har ingen svit. men du kan få ett annat rum med samma standard men som är större, för 400 kronor mer”

Ja men då vill jag kolla på det först. Jag går ner till receptionen så de kan visa mig det andra rummet, och nu har alla andra kommit till hotellet.. och det är kö ut till dörren… och det verkar vara mycket som inte stämmer..

Nope.. detta funkar inte för mig. Så jag går tillbaka till rummet, hämtar mina väskor.

Går ner till receptionen igen, där det är nu ÄNNU mer svettiga och irriterade människor.. bokningar som inte finns, fullbokat, osv osv.. mycket strul.

Så med en ordentlig varning så ger jag mitt rum till två andra, som dagen efter beskrev rummet såhär

“Mardrömmen Såg ut som något läger från Hitlers tider där han gasade judarna Exakt! Helt sjukt att den ens får kallas för hotell..”

Jag ringer runt till alla hotell i närheten, och allt är fullbokat.. Tydligen var det mer som hände i Skövde den helgen..

Det enda hotellet som hade något ledigt sa

“Vi har ett rum ledigt, på 5e våningen, men jag måste varna dig, det är riktigt varmt där”

Så nej, det dög inte.

Jag har väskorna i bilen, jag är hungrig, jag är irriterad över en hel del saker, hotellen, saker på hemmaplan, jag ville åka hem redan efter Superstage, och framförallt under natten på Scandic Kalmar.

Jag drar hem helt enkelt. Och det var fler som kände samma som mig.

* ** Jag borde ha tagit bilder på hotellrummet, eller ja bilder överhuvudtaget.. Jag tog typ 5 bilder i helgen, ett par skor,

en fälg,

när de andra äter frukost..

och ja.. det var nog allt.

Däremot så la jag upp en del på min Instagram story.. men vad hjälper det nu..

 

1:54 senare (inklusive kisspaus)

på enbart landsväg (där bilen gick bra som FAAAAN nu när temperaturen hade lagt sig lite) så sitter jag inne på Wild West Steakhouse och bara njuter bättre än om jag var hemma..

Just nu är allt helt perfekt. 600 gram av det bästa köttet, bästa personliga servicen.. och ja.. allt var perfekt.

Ja jag missade ännu en natt med fulla män, men jag klarar mig utan det =)    

 

Hade jag arrangerat något sånt här så hade jag försökt boka in att man åkte till ANDRA bilträffar i olika städer, så man blandade sig med the locals. Så man fick se olika bilar under resan.

Och utannonsera så mycket man bara kunde att vi kommer ett helt bilgäng till dessa träffar.

Att ha en utställning Lördag morgon kl 09 i knappt en timme utanför en ICA, eller under lunchen på ett öde ställe, där alla bara var jävligt gnälliga på att bilarna lät för mycket,  nej jag ser ingen poäng i det. Och sen skulle jag aldrig lägga en resa där man bara ska köra en massa mil helt i onödan.. Malmö, Öland, Jönköping, Skövde.. Kors och tvärs..

Mellan Fredag morgon och Lördag kväll så satt jag alltså i bilen i över 16 timmar, och körde närmare 120 mil. På tråkiga landsvägar med fartkameror och inte ens en sväng i sikte.. Om jag säger som så, jag hade ju ALDRIG fått för mig att köra en sådan runda ensam bara för att köra bil. Och ja ensam var jag mer eller mindre för det mesta.

Vi var kanske 5-8 st som försökte hålla ihop då och då, men för det mesta så var man bara själv på vägarna.

Jag antar att hela poängen med något sånt här är gemenskapen, eftersom Superstage inte alls togs på allvar.

Och gemenskapen fanns där absolut när vi väl var på våra checkpoints, absolut, alla hade trevligt och var sociala.

Men allt från 1.5-3 timmar i bilen mellan olika ställen, ensam på raka landsvägar med fartkameror, i en bil utan AC. Nej det där hade jag aldrig fått för mig att göra på egen hand.

Och utannonsera våra stopp till allmänheten på Facebook, så vi får besök av mer än bara polisen.

Som jag har en tjejkompis i Kalmar som är jättebilintresserad, som inte fick veta att vi var där förrän hon läste om det i den lokala tidningen på nätet.

Jag ser det som såhär, ta nästa helgs event som exempel, Time Attack Festival.

Där har vi bankörning, konbana, utställning, folk kan vara sociala, säkert dricka om det nu är så viktigt, där finns hotell i närheten med pool så man kan ha vattengympa.

Jag har lite svårt för att se poängen med att börja tidigt på morgonen med en liten utställning på ett dolt och hemligt ställe, köra i flera timmar för att komma till ett lunch-buffe ställe, köra nån timme till för att köra  konbana, köra nån timme till för att komma till ett svettigt äckligt hotell, stressa för att komma till Harrys där vi inte ens sitter ihop typ, där folk redan har ätit upp när man kommer 20 minuter efter bestämt tid, och där det inte finns plats för mig ändå.

Tillbaka till det svettiga hotellet, upp tidigt för att hänga utanför Ica, bli stoppad av polisen två gånger, köra ett par timmar för ytterligare ett dåligt lunch-buffe ställe, köra nån timme till för att ha en några minuter lång cruising i en tom stad, ytterligare några timmar för att komma till en bilutställning mitt i stan.

Dont get me wrong nu med all negativitet, jag hade trevligt på varje ställe, men jag ser ingen poäng med att det ska vara sånt avstånd mellan varje ställe. Ja det var kul när man körde in i Skövde ihop med några andra och alla kids älskade det.

Men det var också en sträcka på bara några minuter det. Jag har aldrig någonsin haft en bra hotellvistelse på ett Skandic hotell, vilket jag har nämnt många gånger här i bloggen, speciellt på de första Greenlight Galorna. Så välj inte Scandic, det är varken billigt eller bra.  

 

***  Det var väldigt trist att en handfull bilar hoppade av dagen innan avgång.. När de vet att MÅNGA stod i kö om att få delta.  

Som ALLTID! Så fort jag kom till gränsen precis innan Helsingborg så ÖSREGNADE det! Så pass att jag fick vattenplaning flera gånger, och alla på motorvägen höll max 70 Km/h.. det passade mig och mina R888R lagom bra. Sååå..

Idag var det verkligen ingen fartfylld dag (förutom mellan Skövde och Halmstad! OJ vad bilen gick galet bra!)

Eftersom jag inte har så varierande bilder att skriva om, så verkar detta inlägget väldigt ego och negativt. Men så är det verkligen inte =)

Jag hade det trevligt, jag saknade bara lite lite sammanhållning på vägarna. Men på alla platserna vi stannade till så var ALLA sociala och trevliga.

Jag lärde känna en hel del nya människor, snackade mycket med grabbarna från Mannaminnet, nya Facebookvänner osv osv =) Jag kommer att uppdatera efter hand när jag har bilder att skriva efter. Detta var bara mina notiser från en väldigt varm #350ZRS Och jag har inte ens skrivit dem i ordning, och som vanligt så läser jag inte mina egna inlägg, så vem vet, detta inlägget är kanske hur dåligt som helst =)  

 

Bilder hittar ni under #Modifiedrun taggen på Instagram och Facebook. 

Jag ser fram emot en massa bilder och videos från GreenlightMag https://www.facebook.com/GreenLightMag/

Pontus Blomqvist

Mannaminnet

https://www.facebook.com/mannaminnet/      

Länkar till album med bilder och videos har ni här  

 

 

e9e73d https://youtu.be/MjtCYRk7eFc

 

  https://24oland.se/bildextra-50-av-sveriges-basta-bilbyggen-gastade-oland_5f47e3f5  

 

https://youtu.be/njk0_m8nnOY    

UPDATE!

Ja då har det gått en vecka sen Modified Run 2018 avslutades. Och som väntat så tolkades mitt inlägg mycket mer negativt än vad jag ville mena, tråkigt men jag förstår det. Jag skrev mina notiser under tiden, i en varm bil, sömnlös en hel helg, ösregn på tråkiga vägar. Men hey, detta var min sida av storyn. Nu under veckan som har gått så har jag redan träffat på flera av mina nya vänner och bekanta som jag lärde känna via Modified Run. Personer som jag absolut kände till sedan tidigare, men som jag aldrig har pratat med, och som jag förmodligen aldrig hade pratat med om det inte vore för Modified Run, jag är ju inte där mest sociala personen, om det inte är så att jag redan känner personerna. Det är verkligen mycket kul, ett glatt gäng bilfolk, personer som jag hädanefter alltid kommer att se fram emot att få träffa på framtida event. Det alla snackade om var ju såklart de hemska hotellen, eller ja framförallt det sista som fick det första hotellet att framstå som ett lyxhotell. Nästa grej var tydligt att alla dessa snackade om efterfesterna, vilka som var fullast, vattengympan, och åter igen de hemska hotellen. Och det förstår ju jag nu i efterhand, att 50% av Modified Run, och alla andra wannabe Gumball 3000 Rally’s, handlar till större delen om att festa och supa, och min åsikt om detta är det som dödar Gumball drömmen för alla som frågar mig om Gumball 3000. (Det handlar bara om att festa, flasha och knyta kontakter, inget särskilt bilintresse där, utan bara intresse för pengar) Det enda gemensamma på alla dessa event är att vi har något slags bilintresse, olika stort och av olika anledningar, men jag tvivlar att det pratas så mycket om det på efterfesterna.

Jag som är helt emot alkohol, och som har mindre och mindre tolerans för folk som är fulla, jag tycker ju självklart att alkohol och bilar ska vara så långt ifrån varandra som det går. Men verkligheten är att alkohol är en stor del av, ja allt egentligen, i den svenska vardagen. Du kan nog inte gå på en enda bilträff (förutom Tisdagsträffen) utan att se någon som öppet dricker alkohol trots att han redan är allt för full.

Och att sen köra bil dagarna långa, festa om nätterna, upp tidigt och köra igen. Det är idioti tycker jag. Därför var det inte bara bra, utan super viktigt att arrangörerna både erbjöd folk att blåsa i alkomätare, och tog stickprover. MYCKET bra! Sånt ska man skryta högt om. Det är något som jag har efterlyst på Gatebil i alla år! Ska man tvunget dricka så ska det BEVISAS att man är nykter nog för att köra bil dagen efter. Nu låter det som om jag målar upp Modified Run som en fyllefest, så var det ABSOLUT INTE! Men det blev tydligt för mig att den gemenskapen som jag saknade, den gemenskapen som jag egentligen saknar rent allmänt sen flera år tillbaka, som har försvunnit helt från hela den svenska bilscenen, finns alltså att finna på efterfesterna. Missar man efterfesterna så missar man den inofficiella poängen, och man missar 90% av den sociala biten. För som sagt, sitta i min bil ensam och köra på tråkiga vägar och sova på dåliga hotell, det intresserar mig inte, hehe det gör jag redan alldeles för mycket rättare sagt.

 

Läs om eventet i senaste Greenlight Magazine 

GreenLight Magazine 2018-6 – Reportage om Modified Run

 

 

 

(Visited 221 times, 1 visits today)

Related Post

Dagens I-Landsproblem Eller.. Detta är egentligen ett par snäpp över I-Landsproblem..Lyx"problem"Vilket som..Del 1I morn är det fest för att fira att jag fyllt 30 år och än...
Dagens Request : Åka båt till Oslo Jag behöver lite hjälp.. Jag ska ta bilen till Oslo.. Och eftersom det är höst.. Och eftersom jag inte har världens bekvämaste bil.. Så orkar jag ...
8 Great And Rare Supercars https://youtu.be/LVLiE3WNyuk

Ett svar på “Helgens Event : Modified Run 2018”

  1. UPDATE!

    Ja då har det gått en vecka sen Modified Run 2018 avslutades. 
    Och som väntat så tolkades mitt inlägg mycket mer negativt än vad jag ville mena, tråkigt men jag förstår det. 
    Jag skrev mina notiser under tiden, i en varm bil, sömnlös en hel helg, ösregn på tråkiga vägar. 

    Men hey, detta var min sida av storyn. 
    Nu under veckan som har gått så har jag redan träffat på flera av mina nya vänner och bekanta som jag lärde känna via Modified Run.
    Personer som jag absolut kände till sedan tidigare, men som jag aldrig har pratat med, och som jag förmodligen aldrig hade pratat med om det inte vore för Modified Run, jag är ju inte där mest sociala personen, om det inte är så att jag redan känner personerna.
    Det är verkligen mycket kul, ett glatt gäng bilfolk, personer som jag hädanefter alltid kommer att se fram emot att få träffa på framtida event. 

    Det alla snackade om var ju såklart de hemska hotellen, eller ja framförallt det sista som fick det första hotellet att framstå som ett lyxhotell. 

    Nästa grej var tydligt att alla dessa snackade om efterfesterna, vilka som var fullast, vattengympan, och åter igen de hemska hotellen. 

    Och det förstår ju jag nu i efterhand, att 50% av Modified Run, och alla andra wannabe Gumball 3000 Rally’s, handlar till större delen om att festa och supa, och min åsikt om detta är det som dödar Gumball drömmen för alla som frågar mig om Gumball 3000. (Det handlar bara om att festa, flasha och knyta kontakter, inget särskilt bilintresse där, utan bara intresse för pengar)

    Det enda gemensamma på alla dessa event är att vi har något slags bilintresse, olika stort och av olika anledningar, men jag tvivlar att det pratas så mycket om det på efterfesterna. 

    Jag som är helt emot alkohol, och som har mindre och mindre tolerans för folk som är fulla, jag tycker ju självklart att alkohol och bilar ska vara så långt ifrån varandra som det går.
    Men verkligheten är att alkohol är en stor del av, ja allt egentligen, i den svenska vardagen.
    Du kan nog inte gå på en enda bilträff (förutom Tisdagsträffen) utan att se någon som öppet dricker alkohol trots att han redan är allt för full.

    Och att sen köra bil dagarna långa, festa om nätterna, upp tidigt och köra igen.
    Det är idioti tycker jag.
    Därför var det inte bara bra, utan super viktigt att arrangörerna både erbjöd folk att blåsa i alkomätare, och tog stickprover.
    MYCKET bra! Sånt ska man skryta högt om.
    Det är något som jag har efterlyst på Gatebil i alla år!

    Ska man tvunget dricka så ska det BEVISAS att man är nykter nog för att köra bil dagen efter. 
    Nu låter det som om jag målar upp Modified Run som en fyllefest, så var det ABSOLUT INTE! 
    Men det blev tydligt för mig att den gemenskapen som jag saknade, den gemenskapen som jag egentligen saknar rent allmänt sen flera år tillbaka, som har försvunnit helt från hela den svenska bilscenen, finns alltså att finna på efterfesterna.

    Missar man efterfesterna så missar man den inofficiella poängen, och man missar 90% av den sociala biten. 

    För som sagt, sitta i min bil ensam och köra på tråkiga vägar och sova på dåliga hotell, det intresserar mig inte, hehe det gör jag redan alldeles för mycket rättare sagt. 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.