Top 10 Missed Opportunities in the Exotic Car Business

* Hmm.. Av de bilar som jag har ägt och sålt, som har ökat mest i värde eller iallafall hållit sitt pris under alla år, är två bilar som jag faktiskt hade samtidigt,

Min EU-Spec Toyota Supra MKIV 1999, jag tror att det var en 99, kanske en sen 98, Vit, Targa, givetvis vänsterstyrd, 324 hk original, chippad osv, lagom trimmad, den hade säkert sina BPU 450 hk.
Den var svår att göra något med på den tiden, jag hade bokstavligen svårt att hitta någon som ens ville serva den, Toyota i Malmö visste inte att bilen existerade.
De flesta tyckte att den såg ut som ett rymdskepp pga vingen, folk antingen älskade den eller hatade den.

Bilen såldes tidigt på sommaren 2001.
Om jag minns rätt så var den inte jättelätt att få sålt, men jag fick en helt okej affär ändå, jag har för mig att jag fick en Porsche 928 och typ 80 000 kr. (Eller så var det en helt annan affär jag tänker på där… minns inte.. )

Hösten 2001 så kom denna filmen på Bio..

And the rest is history..
När den filmen gick på bio så körde jag en Mercedes Cab som de flesta tyckte var antingen en gubbabil, pittförlängare eller ”en likadan som min pappa har som Taxibil”…

Något år senare när jag var sugen på ny bil, så var jag inne på att köpa en Supra igen, detta kan ha varit 2003 kanske..
Men skulle jag ha en vänsterstyrd då så var det Tyskland-import som gällde, och det tog emot allt för mycket att köpa en 94 (alla var konstigt nog 94or), som var i sämre skick, med mer mil på mätaren, än vad jag fick för min 98-99..
Och det kändes löjligt att köpa en Supra just då när hypen var enorm, när man redan haft en sådan, då ingen kände till bilen..

* Samtidigt så hade jag då en Corvette C4 ZR1 1994.
Också vit.


På papper så hade den mer hästkrafter än Supran, detta var 405 hk LT5 motorn (1993-1995), den var snabbare 0-100 (4.4 sekunder) osv osv..
En supercool bil att köra.
Men Supran var absolut snabbare!

Jag minns inte alls vad den såldes för, men jag minns känslan av att köra den, och just pga det vaga minnet av hur man halvt låg i bilen, den manuella lådan, så vill jag ha en C4 idag.
Men ja, då får det bli en vanligt 305 hk LT1 med automatlåda (1992 – 1996) eller i bästa fall en LT4 med manuell låda (bara 1996 och med 330 hk)
Helst en svart med röd inredning, (Vet ni någon sådan så säg till, Jag har en SAAB som jag vill byta bort 😉 )

Många år senare, när jag var lite trött på min Nissan 350Z GT, (Kanske 2008?) så fanns det en blå C4 ZR1 till salu på blocket, och den hade varit till salu lääänge.
Låga mil bla bla bla.. men han begärde säkert 350 000 kr eller något sådant tokigt,  och han vägrade gå ner i pris, en riktig sån där dryg en som trodde att han hade världens snabbaste bil, Ja kanske i den skogen han bodde i..
Detta var då C6 ZR1 var snabbast på ringen, så klart att han försökte hypa sin gamla ZR1 till skyarna då.
Men vilket som.. För de pengarna han begärde då så fick du nog en 05a Corvette C6.. Du fick ju iallafall vilken C5 Z06 du än kunde hitta iallafall..

Vilket som, jag minns inte vad jag fick för min eller ens vart den tog vägen.
Det är sällan man ser dem till salu här hemma, och ja de kostar minst dubbelt upp jämfört med en vanlig C4.
Där är en till salu just nu, en 92a med 380 hk, han begär 210 000 kr, vilket egentligen inte är fel, men i annonsen så står det såhär
” i bra bruksskick med lite små skavanker men ge den lite kärlek så kan den bli hur fin som helst”

Trots cirka 7 500 mil på mätaren..
Och sånt orkar jag verkligen inte med..
Plus att jag är bara ute efter en bil att cruisa med. så 305 hk Automat räcker bra.

* Jag har garanterat berättat om dessa tidigare, och kom säkert fram till samma sak då som nu, jag har ändå haft rätt så många vita bilar.

 

* Bilar som jag ångrar att jag aldrig köpte = Deprimerande många
Den bil jag tänker på oftast är en grå/silver Porsche 993 Turbo S 1997..
Den hade varit trevlig både att behålla och trimma skiten ur, eller att sälja som original (jag hade aldrig kunnat hålla den original) idag 15 år senare.

Det var 3 saker jag inte gillade med den bilen.

1: Han ville ha 70 000 kr i mellan när vi skulle byta mellan hans 97a Porsche och min 2001 KleeMann CLK Cab.. Som hade kostat mig två förmögenheter.
Plus att jag har för mig att bilen stod som en 96 i de svenska papperna, men 97 i allt annat.. Det störde mig.
Så hans bil var ju då rätt så gammal, min var bara 1-2 år gammal.
Och jag hade lagt ner lika mycket hos KleeMann som min bil kostade ny ifrån Mercedes.. more or less.. så JAG borde få pengar av HONOM om något!

2: Porschen var USA import.

3: Bilen var ju en Turbo S så den hade givetvis Turbo S vingen.
1997_Porsche_911TurboS-0-1024

Och jag föredrog (det gör jag nog idag med) den äldre Turbo-vingen som jag kallar för ”Fågelbadet”


Det är nästan same same, bara att den är lägre och har en vinge ovanpå vingen.. typ..

Men men… det blev ingen affär för att jag fick en Yxa i dörren på min bil (kortfattat)

Men en Porsche 993 Turbo S idag… 450 luftkylda Turbohästar..
Det var länge den snabbaste 911an..Den hade mer hästar och var snabbare än 996 Turbo som just då was THE SHIT! i hela världen!

182 (eller 183) st 993 Turbo S byggdes det totalt..
Och nej, jag har aldrig vågat kolla på vad en sådan bil kostar, varken nu eller för 5 år sen.
Sist jag kollade var kanske 10-12 år sedan, och då fanns det en i Tyskland för 1.5 miljoner kronor.

ÄH jag måste kolla nu!

Där är ett par fejkade Turbo S, dvs vanliga Turbo med S looken, för cirka 200 – 290 000 euro.
Och där finns faktiskt FEM stycken riktiga Turbo S från 315 – 700 000 euro…
Jahapp..

God natt från mig nu då..

(Visited 163 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x