Nissan R90CK “A Bloody 1100hp Grenade” Hits Le Mans

Grupp C Racing… Det måste vara världens snabbaste racingbilar någonsin som klassas in där..

Bland annat denna Nissan som alla  ”Tv-Spels-förare” känner  igen.

http://flameroad.com/pics/Nissan/54/14/17751_Nissan-R90-CK_3.jpg

Och kolla detta klippet ifrån 1990 med föraren Mark Blundell som sitter och försöker ratta just denna bilen.
1990… Ingen elektronisk hjälp.. Manuell växellåda med spak.. Inga paddlar här inte..

Bilen hade en V8a med dubbelturbo som krämade i vanliga fall ut 800hk..

http://www.psychoontyres.co.uk/wp-content/uploads/2011/07/05_Image4013sc.jpg
MEN… Vad ingen förstod var att ungen kvalet så fastade Wastgaten i stängt läge.. Så turbona överladdade..
Och det visade sej sen att bilen lämnade 1100hk istället!!!

File:Nissan R91CP 001.JPG

Bilen var nästan okontrollerbar och toppade 370km/h på Mulsanne-rakan!
Och 1990 var första året då dom sate dit chikanen på rakan!

Och Blundell hade INGEN aning om vart bromspunkten låg eftersom han hade aldrig kört såhär snabbt förut och detta var bara 2a gången han var på Le Mans.. Och med den nya chikanen därpå!

 

That car in qualifying was a bloody 1100hp grenade. It really was all-or-nothing. We would either get pole, or have the biggest explosion. (…) Every input was pure reflex – things were coming at me everywhere I looked. For about 50 percent of the lap I felt like I was on the verge of a massive accident.

Det var racingförare förr.. Dom gav ALLT med vetskapen om att dom faktiskt HADE sitt liv som insats..

Det slutade med en tid på 3:27.020.. Det var MINST 6 sekunder snabbare än alla andra…

Här har vi en kille med kulor..

(Visited 31 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

4 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Dennis Mistander

Om WGn fastnar i öppet läge så går ju bilen knappt alls 😛

Dennis Mistander

Om WGn fastnar öppen så finns ju inget avgastryck= turbon laddar nästan noll och den brölar ur ”screamerpipen” Hände på min gamla kina WG när ventilskaftet fastnade när den var fullt öppen. Om den däremot fastnar stängd så går allt avgastryck som motorn kan producera rakt in i turbon utan att regleras av WGn vilket i sin tur leder till högre ladd som i sin tur leder till ännu mer avgastryck och det slutar med en kedjereaktion som gör att turbon laddar allt den orkar till något går sönder eller att motorn inte kan ta emot mer luft.. typ.

Stängd WG= Sjukt ladd
Öppen WG= går som en slutkörd gräsklippare tankad med diesel 😛

4
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x