Golden 350Z-RS – Update /Äntligen invägning!

Ja detta är vad jag har projekterad med dom senaste dagarna.

Som ni vet så har jag ont om tid eftersom tanken är att stå på Gatebil nästa helg.

JAG har allt beställt och inbokat och planerat..
Men sen är det folk… Och otur..

* Diffen kom på plats..
Och jag har… Jag borde ha kört in den mer..
Men men.. Tålamod..

Den jobbar som fan! En riktigt tuff diff det där!

 

* När jag gjorde service på bilen innan jag började med allt detta med att mappa osv så beställde jag AN kopplingar till oljereturen.
Dom jag köpte på plats var för små.. Precis som jag sa.. Men han som sålde dom var övertygad om att det var rätt storlek.
Så jag bad han beställa nya.. Dom skulle komma på Torsdag, Detta var under helgen.

Ringer på torsdag… Inga kopplingar.. Ringer måndag.. Inga kopplingar.. Ringer fredag där på..Han svarar inte..
Och så har det hållt på nu i en månad.. Och igår så ringde jag 4 gånger, SMSade och skrev att jag behöver dom AKUT NU!
och ringde igen..

Då svarar han och säger ”nej dom har inte kommit och kommer inte att komma i heller för att vi har avslutat vårt samarbete med dom”..

Jahapp….. ?
Ringer man inte och säger det kanske?

 

* Well.. Varför jag behövde dom akut var för att igår så tappade jag ut den 2 dagar och 5 mil gamla diffoljan för att sätta in ny olja.
Och då ser jag att dom där jäkla banjokopplingarna droppar igen.. .
Så jag tar och spänner till… Och knäcker den ena jävla bulten i oljetråget…

IMG_0803

Så.. Bara att avsluta för dagen.. Röd dag.. Stängt överallt..
Upp tidigt idag och jaga AN kopplingar då alltså..
Var på 3 ställen.. Ingen hade.. Men dom på det 3e stället kunde fixa till två banjobultar till mej iallafall.
Det var lågflödes som borrades upp till högflödes bara..

Dom var en bra bit kortare än dom gamla.. Men det gick ändå..

IMG_0825
6 varv gänger gick in i tråget.

Men.. 151 kronor för två bultar hade jag inte väntat mej..

IMG_0828

Detta tog mej hela dagen och en MASSA stressande att fixa dessa..
Jag stressade visserligen förbi min kiropraktiker.. Som fick mej att må nästan helt OK en liten halvtimme.
Även om jag var helspänd.

Och sen så åkte jag till McDonalds och fick vänta i 30 minuter på två hamburgare!!
Men förutom dom pauserna så har det varit full stress..

Så idag vid 5 tiden så stod jag under bilen igen..
Hade precis slagit i mitt huvud så jag fortfarande har ont i nacken igen.

I denna skruven.

IMG_0836

Skruvar in dom nya bultarna..
Och…

IMG_0841 IMG_0842

Jepp.. Den sidan där jag knäckte bulten.. Där är gängorna pajade i oljetråget.. Och den nya bulten går in snett och läcker mer olja än vad det gjort innan..

Fredag kväll… Bilen ska tillbaka till lackeraren för att han ska putsa upp den och se om där är damkorn eller nått..
Jag har ingen sån stor gängtapp.. Och det är stängt överallt igen tills på måndag typ..

 

* Lackeraren har hittar inte den löjligt dyra lilla plastkåpan.

IMG_0759

 

* Där var faktiskt en sak som skiljde dessa två ”same same” Motul oljor..

IMG_0839

Förutom att Nismo oljan är 3 gånger dyrare så var den inte blå som den andra oljan..
Men annars måste det bara vara same same alltså.. .

* Jag hällde på olja i diffen genom att dra en slang upp genom fälgen.

Och när jag sitter där så ser jag att jag hade rätt om mina däck..
En sak som Länsförsäkringar hade som ”bevis” på att jag hade driftat och att det var mitt eget fel att jag krockade och att dom därför inte täckte skadan var för att mina däck hade varit uppvärmda och man kunde se att jag hade driftat..
Vilket jag sa SKITSNACK! och klart att däcken blir varma och snedslitna när bilen snurrar runt flera varv och upp på tegelstenar!!!

Och det ser jag nu att visst hade jag rätt..
Detta är höger backdäck.. Rotation från vänster till höger..

På vilket håll är detta däck slitet och uppvärmt?

IMG_0831 IMG_0833 IMG_0834

PRECIS!!!  Bilen har rullat bakåt med låsta hjul!!

Jag VET att jag hade fått bevisat min rättvisa i rätten och inte advokaterna hade varit så jävla fega!!!

Jävla piss detta!! Helt i onödan!
Både pengarna att fixa bilen och dom två åren det tagit men också att jag ens åkte ut den dagen och fick alla skador jag har idag..

 

Aja… Lite GODA nyheter nu då!

* Efter MÅNGA år så har jag ÄNTLIGEN fått min bil invägd ORDENTLIGT!
Och med invägd så menar jag alltså balanserad.

En av dom imponerande egenskaperna hos en Nissan 350Z är just viktfördelningen.
47/53 är nästan ultimat på en frontmotor bil ju.

Och under åren så har jag bytt dämpare ett par gånger.. Lättat den en MASSA.. Tyngt ner den nästan lika mycket med en MASSA stag, bur, Turbos osv osv.

Och även om jag tycker att bilen beter dej utmärkt.. Så tycker jag ändå att jag har lättat mestadels baktill.. Och tyngt ner den mestadels framtill..
Och så vill jag ju inte ha det.

Så jag har frågat runt och sökt runt i åratal.. Alltså sen sugistiden om vart jag kan göra detta ordentligt gjort..
Jag har köpt allt i chassiväg så att allt går att ställa in i oändlighet och att det ska bli lättare att ställa crossen.. Dvs viktfördelningen tvärs över bilen.

Så mina bakre fjädrar sitter i ett par justerbara skålar.

Tiden går som vanligt..
jag har fortsatt fråga runt.. Men folk har bara tyckt att det inte behövs.. Viktigare att mappa bilen istället.. Osv osv osv.. Ingen har tagit mej på allvar..
Ingen tar balansering av bilen på allvar!

Men så när racingesset Alx Danielsson var nere på trevligt besök för ett tag sedan så åkte vi förbi hans favoritmeck på Lights2Flag som just nu projekterade med att bygga Alx Camaro.

Och när jag hade stått där och lyssnat ett tag så tänkte jag.. vafan.. Ricky (A.k.a ”Supermeck”) kan ju väga in mil bil!
”Visst det löser jag.. Inga problem alls.. Jag har MYCKET att göra just nu men hör av dej om ca en månad så har jag en ny våg då också”

En månad går.. Jag har konstigt nog en dag över då inte bilen är upptaget med något annat så jag slår Ricky en signal, Bestämmer tid.
Och känner äntligen ett lugn =)

* Veckan innan hade jag beställt ett par bultar.. Behövde längre bultar och brickor till mitt motorstag.
Dom skulle komma på fredagen… Sen måndagen… Sen ringde jag på tisdagen och undrade om dom hade kommit.. Nej det hade dom ju inte och hade jag inte ringt och frågat efter dom så hade det dröjt LÄNGE!

Jaha… Men jag behöver dom NU! Bilen ska vägas in och då måste staget vara på plats.
”Kom i morgon vid halv 9 så kommer posten med dom”

Perfekt.. Ska vara hos Ricky kl 10 så det blir lagom.. Plus att jag måste fisköra eftersom diffen inte är inkörd..

Är hos dom kl9… Posten kommer kl 10.. Ogillas..
Men bultarna blev bra.. Lite väl dyra bara tyckte jag.. 200kr för 6st helt vanliga bultar..
Men men.. Trots väntandet så blev det bra.

IMG_0800

Så åter till Ricky och invägningen.

Först så bad jag honom att efterspänna den nya dämparen.. Inga bussningar = efterspänna efterspänna..

IMG_0763

Camber mutch?

IMG_0765

Och det är ”motorvägssetup”

Och sen efter det så börjar han med att förbereda bilen inför vågen.
Lossar krängningshämmarna och sätter dämpare i det ”precis lika stenhårt som det andra” läget..

Ryckte sa att han aldrig varit med om en så stum och hård bil! ”En racebil på gata”
Då blev jag glad =)

När han lossar på stagen så säger han ”Muttern satt väldigt löst”

”Ja jag har inte efterspänt krängningshämmarna på länge.. Det måste man göra ofta” svarar jag.

Ne alltså… Väldigt löst..

Ja.. Här ser vi varför.

IMG_0766

Men shit… Inte konstigt att bilen har varit ostabil på motorvägen kanske..

Så bara att åka och köpa skruvar igen.. Denna gången var dom mycket billigare =)

Ordentliga och hårda grejer!

IMG_0773

Och äntligen efter alla dessa år så står bilen på vågen =)

IMG_0769

Och jag måste säga att jag var VÄLDIGT förvånad över siffrorna innan han hade gjort något med bilen..

Vågen visade efter alla mods och all banting 47/53!!!

Precis som original!
Perfekt viktfördelning över framhjulen och lite för tung och 6mm för hög på vänster bak där den nya dämparen sitter.

Inte illa.. Inte illa alls..
Men den var lite för tung på förarsidan med mej i bilen.. =(
No shit..

Jag har ju säkert gått upp MINST 10kg sen jag slutade banta bilen..

Med mej i förarstolen så.. (Jag måste banta!) så blev bilen.. Nu minns jag inte.. Men jag tror det var 25kg tyngre på förarsidan än vänster med mej i bilen..
Nått sånt var det.. Inte så farligt tyckte jag..
Bilen rörde inte sej ur fläcken iallafall med eller utan mej i bilen.. Det syntes inte alls på bilen / höjden/ dämparna om jag satt i bilen eller inte..
Utan bara på vågen, Och bilen klarade av att svälja mina 90kg jämnt över bilen rätt så bra.. Tyckte JAG..

Men det var nu Ricky skulle ställa ALLT helt PERFEKT..

IMG_0768

Han började med att ställa så att alla dämparna var lika långa of course..
Det är liksom det mest självklara.. Men ändå så är det inte alla som gör ens det på sina nya dämpare dom köper..
Oavsett om det är billiga eller dyra dämpare.. Men dom som är LITE vettiga iallafall kollar ju så att alla dämparna är lika långa.

Folk som tror att dom kan väga in bilen själva ställer kanske dämparna olika långa fram och bak.. men.. Det där är till INGEN nytta så ni vet det..

Vilket som.. Jag tyckte siffrorna såg bra ut som dom var.. Men jag var ju nyfiken på hur pass mycket bättre det kunde bli.

Ja.. Nu tyckte ju jag att min bil var lätt att ställa in.. Och det var den rent praktiskt..
När Ricky sänkte den vänstra bakre dämparen så ändrades ju ALLT i bilen.
Och eftersom bilen är så styv. .. Så minsta lilla han rörde fjädrarna så ändrade det sej på bilens alla 4 punkter.

I vanliga fall så säg att du ändrar vänster bak, Då ser du det höger fram.. Det är därför man utgår ifrån ”crossen”.

Så.. Dessa 25kg övervikt och dom 6mm för mycket..
Tog Ricky FEM timmar att trolla bort!

IMG_0771

Och det enda jag kunde hjälpa till med var att sitta i bilen med mina tunga 90kilon..

Men 5 timmar senare så var allt PEERFEKT!

Crossvikten är EXAKT 50%!
Totalvikt med mej i bilen = 1186kg
Viktfördelningen mellan fram och bak är 47.5/52.5.. MYCKET bra för en frontmotorbil som har fått på ett turbokitt på ca 40kg samtidigt som baken har blivit rensad..

Mellan höger och vänster sida så visar vågen 10kg mer på vänstersidan än på höger. 10kg exakt oavsett om du kollar på framhjulet eller bakhjulet..
Och detta ställde han så eftersom jag inte ALLTID kör med HELT fylld tank.

Men även om bilen blir lättare för varje varv jag kör och där försvinner vikt så kommer bilen INTE att bli ojämn i viktfördelnigen alltså.
Det är fördelen med en HÅRD bil att den orkar mycket och berörs inte av något.

Jag kom på en sak i slutet av den långa dagen..
Nu sitter där ju bara tramsiga vanliga gatudäck som jag köpte för att överleva vägen hem från ett regnigt mantorp.

Där ska ju på R-Däck igen och då vet jag inte om det blir exakt samma höjd på bakdäcken..
Det har ingen betydelse sa han, Men skulle det vara något så är det bara att komma in och köra upp på vågen igen med dom nya däcken.

SÅ nu efter många års sökande.. Undrande.. Oroande.. Så är bilen nu PERFEKT invägd..
Nu ska jag bara (helst) gå ner 10kg eller så 😉

 

Det är synd att folk inte förstår hur viktigt det är att dom väger in sina modifierade bilar.
Det är precis som Ricky sa.. Väger du inte in bilen med dina eftermarkandsdämpare så mår bilen mycket bättre med OEM dämparna..

Detta är tyvärr något väldigt ovanligt bland folk som trimmar/moddar sina bilar och kör bana,  Eller bara rent allmänt kör aktivt..
Du vill liksom inte att bilen ska bete sej konstigt när du gör en snabb sväng.. Du vill ha jämn vikt över bilen när du bromsar hårt.. Gasar dej ur en kurva.. Driftar..
Ja alltid.. Det är SÅ viktigt att bilen är så gott balanserad som det går..

Och NEJ det räcker INTE med att bara kolla så att alla dämparna är lika långa.

Och detta kostar inte mycket mer än en hjulinställning alltså och det gör Ricky OCKSÅ när han väger in bilen..
Så lika gärna som du ska göra en hjulinställning på bilen så se fan till att få den balanserad med!

IMG_0770

Ricky är minst sagt fullbokad nu under hela sommaren eftersom han turnerar runt med Alx på hans race.
Men vill ni ha tag på honom så tror jag att det är lättast att nå honom på Facebook.

 

* När jag satt där i bilen som en mänsklig tyngd så kom jag på.. Att.. Jag behöver ju inte alls dra ut stereon för att flytta upp mina kontroller till dämparna.
Jag kan ju såga lite och få plats under avgastempmätarna!

Här nere har dom LEGAT för det mesta innan eftersom ingen tejp vill hålla dom på plats

197605_10150161028636119_8021035_n
Ok det är inga mätare som jag behöver hålla koll på.. Så dom behöver ju inte vara inom synhåll..

Men jag tyckte ändå att det blev bättre såhär.

IMG_0795

* Och sen så flyttade jag runt och snyggade till bland alla kablarna..
Såhär ser det alltså ut efter jag är färdig!

IMG_0796 IMG_0797
Där lär inte jag få plats med någon inredningskåpa nu ne 😉 IMG_0798 IMG_0799

* Och sist men inte minst… Dagens paket.

IMG_0847 IMG_0851Nya dörrar.. IGEN.. Nya sidokjolar och ny framläpp för 7e gången…
BTW jag har fortfarande en helt ny liggandes om nån vill köpa.

Men tyvärr blir dom inte monterade förrän på Måndag..
För där jag meckar i gropen. Där kommer inte bilen ner eller upp med kjolpaketet på =(

 

Synd.. Skulle varit med bilen på Power No Bullshit Raceday i morgon ju…

 

* Jag kollade mina turbos och det var inga problem med dom.. Så det är inte därför det ryker blått..
Så där är alltså någonstans som det kommer in olja i förbränningen då… Ingen aning om vart..

Så.. Så det är en update från mina senaste 3 dagar..
Med sånt här väder utanför

IMG_0826

(Visited 200 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

6 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Em

Fyfan riktigt grym bil. Har försökt söka lite men hittar inga siffror om effekt och liknande?

tänkte dock på det med däcken, att bilen rullat bakåt. Är det bara jag som håller med försäkringsbolaget att de är slitna så som det blir när man bränner däck?

Em

Fast det är väl ändå så att om rotationen är från vänster till höger så bildas den flärpen precis som den gjort på dina däck om man bränner gummi. Det blir som en liten svans av gummi.(fast det är kanske inte det du tänker på, jag missar något säkert).

Jaja i vilket fall som helst riktig skön bil. Har bara hittat två klipp på den, ett på en bana och sen en på västkustvägen. Finns det fler filmer ute på nätet? Eller kanske bilder på motorutrymmet?

Em

Ja precis, vet inte hur jag ska förklara. Men ett sätt är om du tar en potatis och river på ett rivjärn. Det simulerar en rotation från vänster till höger om du dra den neråt och lyfter, börjar om från början och drar neråt. Det blir alltid en flärp precis som på dina däck i motsatt riktning. Alltså bakåt/uppåt back på potatisen.

Anyways, jag är ingen försäkringsgrabb och hade önskat att dom gav med sig efter dina önskemål. Men jag förstår hur dom tänkt.

Lycka till med bilen!

Pierre

Du vet att jag har tillgång till allt du behöver för att montera!!! På vägen upp till gatebil dessutom..

6
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x