Dagens Klassiker : Porsche 914

Spread the love

Detta är en underskattad “Fattigmans-Porsche” som många har sovit på.

Tills den dök upp i Forza Motorsport som en av spelet lättaste bilar..

http://racesimcentral.com/wp-content/uploads/2012/05/racesimcentral-forza4-1970-Porsche-9146.jpg

Som även fick plats med en Boxer 6a.
(DÅ helt plötsligt så rusade dessa gamla folkavagnar i pris! Då.. Max 20.000kr.. NU..MINST 100.000kr för ett vrak!)

Men det är faktiskt som så att Porsche 914 hade en Boxer6a som alternativ ifrån fabriken.
Men..

http://www.sportscardigest.com/wp-content/uploads/porsche-914-turns-40-914-6-2.jpg

Vi tar det från början.


Porsche har alltid tyckt att dom ska vara “Folkets sportbil”

Så trots vad många andra vill tycka så har Porsche många gånger om försökt sälja ett billigare men ändå roligt alternativ under 911an.
Och nån gång på 60-talet så tyckte Porsche att just en sådan bil skulle finnas i utbudet.

Och givetvis så kunde man ju passa på att ta vara på samarbetet med VolksWagen.

911an var en RIKTIG sportbil…

http://www.autogush.com/images/porsche-911-1965-02.jpg

Med en prislapp därefter..
Och den då redan gamla och snart utgångna 356an var inte heller billig.

Och VW var klara med sin Karmann Ghia, Och ville också ge sej på något nytt.

http://www.wallsave.com/wallpapers/1280x731/volkswagen-beetle/176159/volkswagen-beetle-karmann-ghia-at-176159.jpghttp://4.bp.blogspot.com/_n3QlSEIhgf0/TUMo1MVwoBI/AAAAAAAAAAM/4MtVK7fAQyI/s1600/karmann+ghia.jpg

 

Nej.. Här krävdes det en helt ny modell alltså.
Låg vikt var prio 1.

Lätta bilar blir billigt och enkelt roliga ju.
Karossen skulle byggas av VW för att hålla kostnaden nere. (Karmann visserligen)

Sen stod Porsche för resten.
Bilen skulle ha avtagbart tak och MITTMOTOR (TIll den nissen som sa att Porsche ALDRIG haft en mittmotormodell)

SÅ med motorn mittmonterad och växellådan precis bakom så var viktfördelningen 47/53 när modellen presenterades i Frankfurt 1969.

 

http://lh4.ggpht.com/_cDV3rJQd1Sw/SiVTr_OLWLI/AAAAAAAAACg/xKPsoc-eZrY/914_00.jpg
Vilket var väldigt nära viktfördelningen på dåtidens Formel 1 bilar!

Detta var ett projekt som Porsche och VW höll på tillsammans med i över 4 år.
Det är faktiskt så att denna bilen räknas lika mycket som en VW som det är en Porsche..

1969 så bildades VW-Porsche Vertriebsgesellschaft,

Som var ett gemensamt bolag för VW och Porsche.
Och.. Tyvärr hann det hända en del hos VW under den tiden..

1968 så dog väldigt oväntat chefen för VW.. Och Kurt Lotz utsågs till ny chef.

Och Kurt…. Hm.. Förra chefen, Heinrich Nordhoff kom väldigt bra överens med Ferry Porsche.
Inga problem alls där.. Och.. Därför så fanns där inte heller många skrivna kontrakt..

Så när Kurt satt i den stora stolen då SKET han i dessa gamla muntliga avtal som tidigare påstås ha funnits.
Och han krävde att VW skulle ha ensamrätt till att sälja denna 914 som Porsche hade utvecklat..

Så från att “bara” stå för karosserna.. Och Porsche gjorde resten.. Till att Porsche inte skulle få ett smack!

Mycket hände under denna tiden.. Och när dom till sist nästan TVÅ ÅR senare kom överens så enades dom om att starta ett helt nytt företag och att bilen skulle heta VW-Porsche 914.
(VW och Porsche har haft många fejder sen dess om allt)

Bilen presenterades iallafall hösten 1969 som Tysklands första serieproducerade MITTMOTORsportbil.

http://www.hallekis.com/2009/xx090408-porsche.jpg

En gullig liten sak.

Men.. Det där nya företaget.. Blev grunden till det som än idag stämplas som “fattigmans-Porsche”..

Dom lite snällare kallade bilen för Volksporsche eller People´s Porsche.

http://www.bilsport.se/nyhetsbilder/48/s_49db3de205a65/porsche-914-flygplan.jpg
Men.. Trots den rätt så fina prestandan så accepterades bilen aldrig av Porsche folket..

Och som om inte det vore nog..
VW som sagt sket i allt.. Och gjorde en hel del för att jävlas..
Men Ferry ville ändå inte låta 4 års arbete gå åt spillo.. Så han gjorde sitt bästa..

Men från att vara en billig Porsche tack vare en billig kaross ifrån VW..

Så blev det en dyr Porsche.. Med en dyr kaross ifrån VW/ Karmann.
Alltså såpass dyrt blev det att toppmodellen som hade en Boxer6a ifrån 911T 2.0 kostade nästan lika mycket som en 911!

Och som ni kan förstå.. Såldes i väldigt få exemplar..

Men den billigare versionen med boxer4an på 1.7 liter ifrån VW blev sin tids mest sålda sportbil.
Så.. Vilken bil såg folk mest utav? Ja precis.. Snikversionen..
Vilken bild hade folk då av den modellen?

 

När modellen slutade 1975 så hade det sålts 115 631 ex av “snikmodellen” och bara 3 338 av 6an.
Så när folk till sist insåg vilken underskattad bil den med riktig Porsche motor var..
Då blev den rätt så snabbt en samlarbil.

Under åren så gjordes det en del försök till att hypa upp modellen.
Det blev en liten special edition som kallas för 916,
Den hade två helt andra motoralternativ.

Den ena hade en 2.4 Boxer6a från 911s med 190hk! (Jag tror den andra standard 6an bara hade 110hk)
Den blev det 3st utav…

Sen det andra alternativen var den kända 2.7 liters motorn ifrån Carreran! Den hade hela 210hk!!

http://files.conceptcarz.com/img/Porsche/74-Porsche-914-DV-08_HHC_001.jpg
I en mittmotorbil som vägde under 950kg!

Men som om inte det vore nog.. Bara för att visa att man kunde.. Så byggdes det 2st med en Boxer8a ifrån tävlingsbilen 908!!

http://porschebahn.files.wordpress.com/2009/04/914-4.jpg
Den ena vet jag byggdes som present till Ferdinand Piëch och den andra behåll Ferry Porsche.. Eller om det var viceversa.
Den enda av dom hade 300hk! Den var t.o.m gatureggad!
Den andra har jag för mej hade lite mindre hk, Och kanske aldrig var reggad för gata.

Men det där sista är jag inte helt säker på.

 

http://www.finecars.cc/typo3temp/GB/c5a805780e.jpg

Så… Detta var alltså starten på det här samarbetet mellan VW och Porsche.. Som resulterade i alla dessa “Fattigmans-Porschar”.. 924 osv.

http://www.examiner.com/images/blog/EXID8812/images/r_porsche_924_turbo(1).jpg

Men.. Än idag.. När Porsche och VW mer eller mindre är ovänner sen många år tillbaka..
Så har nästan alla modeller förutom 911an fortfarande denna stämpel..

Värst skit fick nog den första Boxstern ta.

Den hade PRECIS över 200hk.. Jag har t.o.m för mej att det var nån modell som inte ens hade 200hk..
I moderna tider..

Fattigmans-Porsche.. Frisörbil.. Osv osv osv..
Trots samma roliga recept.. Låg vikt.. Taklös.. Mittmotor…
Men ne..

Än idag.. 3 generationer senare.. Så är Boxstern en riktigt rolig bil.
Med inofficiellt samma tråkiga stämpel.

Men..
Idag då.. När det är samlar/Nostalgi/Entusiast-värde på den 40+ år gamla 914..
En bil som blivit hypad tack vare TV-Spelet Forza..

Lått oss leka med tanken..
Att man tar den där tråkiga, numera gamla Boxstern..
Eller om man iallafall tar en Boxster S då.. Den “Riktiga” Boxstern.
Och så sätter man helt enkelt på en gammal 914 karross på den..

Ja ni vet.. Vad var det nu vi kallade det.. Retrofiera?..
När man sätter en gammal, snygg kaross på en modern bil..

Vad skulle hända då?
Flipp eller flopp?

Äh.. Vem skulle ens orka göra något sånt?

Jadu.. Såhär ett år senare..
Så vill jag nog tyvärr påstå att även ett sånt tokigt men helrätt bygge..
Skulle bli underskattat.. Och knappt ens uppmärksammat..

För just ett sånt byggde stod jag och dreglade över ett par gånger under Elmia helgen förra året..
Ensam…

Så nu när vi laddar inför årets påskfirande på Elmia så är här nu ett kort litet klipp som snabbt filmades under mitt tjat på Elmia förra året.

Superior Media Möter en Porsche 914 Boxster på Elmia 2012 from Superior Media on Vimeo.

(Visited 73 times, 2 visits today)

Ett svar på ”Dagens Klassiker : Porsche 914”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.