OFFICIELL! : 2014 Chevrolet Corvette Stingray / Z51

SÅ SÅ cool!!!
Precis så “utspejsad” som jag hade tänkt mej!

Helt perfekt för att vara en ny Corvette!

Vist.. En massa massa influenser.. Men en helrätt blandning av det hela.
(Fast största frågetecknet ligger just nu på Camaro bakljusen)

Vill ha!!!

Alla är targas tydligen.
bra bra

2014 Chevrolet Corvette Stingray2014 Chevrolet Corvette Stingray2014 Chevrolet Corvette StingrayNew Corvette: The Stingray ReturnsNew Corvette: The Stingray ReturnsNew Corvette: The Stingray ReturnsNew Corvette: The Stingray ReturnsNew Corvette: The Stingray Returns2014 Chevrolet Corvette Stingray2014 Chevrolet Corvette Stingray

Första motorn ut ligger på 450hk. me det visste vi ju redan.

Givetvis så är den snabbare och snålare än någonsin.. Men ett stort plus är att dom har lyssnat på folks klagomål, Och nu ska inredningen vara mycket bättre.

Här är hela press-Realesen

Chevrolet omdefinierar modern prestanda med dagens lansering av den nya Corvette Stingray. Det är bara en Corvette med den perfekta balansen mellan teknologi, design och prestanda som kan heta Stingray.

2014 års Corvette Stingray är den mest kraftfulla standardmodellen någonsin, med en uppskattad effekt på 450 hk (335 kW) och ett vridmoment på 610 Nm. Den accelererar från 0 till 100 km/tim på mindre än 4 sekunder och har ett otroligt grepp i kurvor. Den väntas bli den mest bränslesnåla Corvetten med en beräknad förbrukning på 9,047 L/100 km.

”Corvette har, ända sedan början, haft ledarpositionen när det gäller prestanda och har levererat högteknologiska lösningar, spännande design och imponerande väghållning,” säger General Motors North America President Mark Reuss. ”Den nya Corvetten tar ytterligare ett steg framåt tack vare dagens framsteg när det gäller design, teknologi och ingenjörskonst.”

Den nya Corvetten delar bara två detaljer med den förra generationens Corvette. Den har helt nytt chassi och en ny kaross, en ny drivlina samt helt omarbetad exteriör och interiör design. Höjdpunkterna är bland annat:

• Interiör i kolfiber och aluminium samt handgjort läder, två val av säten – bägge med ram av magnesium – och dubbla 8-tums skärmar för information och underhållning

• Drive Mode Selector med fem positioner och 7-stegad manuell växellåda med Active Rev Matching som förutser växlingar och anpassar varvtalet därefter

• En ny LT1 V8 på 6.2L med direktinsprutning och Active Fuel Managment, variabel ventilstyrning och ett förbränningssystem som ger mer kraft och lägre förbrukning

• Lättviktsmaterial som kolfiber i motorhuven, löstagbar takpanel samt kompositmaterial i stänkskärmar, dörrar och karossidor, en hjälpram i aluminium som ger optimal 50/50 viktfördelning

• Högintensiva LED-ljus samt en aerodynamisk utformning av karossen som ger lågt motstånd och bättre väghållning

• Z51 Performance Package med bland annat elektronisk differentialbroms och integrerad kylning av bromsar, differential och växellåda

”Stingray är ett av de mest hyllade bilmärkena i historien,” säger Ed Welburn, GM Vice President of Global Design. ”Vi förstod att vi inte kunde använda namnet om inte den nya bilen verkligen levde upp till förväntningarna. Resultatet har blivit en Corvette Stingray som visserligen bryter med traditionerna men samtidigt känns igen som en äkta Corvette.”

Corvette Stingray kommer att byggas på GM:s fabrik i Bowling Green, Kentucky. Anläggningen har rustats upp för 131 miljoner dollar med bland annat en ny karossfabrik.

”Vi tror att Corvette representerar framtiden när det gäller moderna prestandabilar eftersom den ger mer kraft, större körglädje och lägre bensinförbrukning,” säger Tadge Juechter, Corvette Chief Engineer. ”Resultatet har blivit bättre prestanda på alla områden. Jämfört med alla tidigare Corvette i standardutförande så ger 2014 års modell snabbast acceleration, bäst kurvtagningsförmåga och bäst kapacitet på tävlingsbanan samt bäst bromsförmåga och lägsta bränsleförbrukning.”

2014 års Corvette Stingray Coupe börjar säljas under tredje kvartalet 2013.

Handgjord och högteknologisk interiör

• Detaljer i äkta aluminium och kolfiber

• Mindre diameter på ratten och två val av säten

• Avancerade teknologiska lösningar inklusive dubbla högupplösta displayer och head-up display (tillval)

”Interiören i Corvette Stingray förenar fina material och hantverksskicklighet med avancerade teknologiska lösningar som bidrar till en sammanhängande och mer engagerande körupplevelse,” säger Helen Emsley, Interior Design Director.

”Varje detalj i interiören är formgiven så att förarens kontakt med fordonet blir bättre,” säger Helen Emsley vidare. ”Det börjar med den jaktplansinspirerade cockpiten, fortsätter med den lilla ratten, de skålade sätena och konfigurerbara skärmarna samt avslutas med fantastiska material.”

Den lilla ratten med en diameter på 360 mm ger direkt gensvar på minsta rattutslag. Varje liten detalj är noga genomtänkt, inklusive de släta sömmarna, för att höja körkänslan.

Två olika säten finns att välja mellan. En GT-stol för allmän komfort och en skålad sportstol för tävlingsbanan. Ramen i bägge stolarna är gjord av magnesium för styrka och lägre vikt. Den är också styvare vilket ger bättre stöd vid avancerad körning.

Resultatet av formgivarnas studiebesök på GM:s testbana i Michigan blev ytterligare prestandahöjande detaljer av interiören som till exempel kurvhandtag för passageraren på mittkonsolen samt mjuk stoppning på kanten av konsolen där föraren normalt tar spjärn vid snäv kurvtagning.

Innehållet på informationsskärmarna, inklusive Track Display och head-up-display, varierar beroende körsätt och har också influerats av erfarenheterna från tävlingsbanan.

Formgivarna har lagt ner stor omsorg på varje liten detalj av interiören. Alla ytor har täckts med material av högsta kvalitet. Beroende på utrustningsnivå består materialet av nappaläder, aluminium, kolfiber eller mocka.

En blandning av hantverksskicklighet och maskinell precision garanterar att interiören är av första klass. Den läderklädda Instrumentpanelen, till exempel, består av noga utvalt läder som bearbetats för hand och som sedan sytts ihop av robotar för att ge perfekta sömmar.

Det sitter även en liten LED-skärm under ventilationsmunstycket på panelen, avskild från övriga instrument, som visar passagerarens klimatinställningar.

”För att försäkra oss om högsta kvalitet på interiören så jobbade vi varje dag bredvid teamet som bygger Corvetten,” säger Ryan Vaughan, Interior Design Manager. ”Och tack vare det samarbetet kunde vi göra justeringar som resulterade i en interiör av världsklass.

Teknologiska lösningar med föraren i fokus

• Drive Mode Selector optimerar 12 fordonsfunktioner

• Skärmar och head-up-display kan konfigureras efter förarens önskemål

• Centralt placerad pekskärm med gestigenkänning

Själva kärnan i Corvette Stingrays förarfokuserade teknologier är en Drive Mode Selector som låter föraren optimera bilen för olika körsätt och vägförhållanden. Den har fem lägen: Weather, Eco, Tour, Sport och Track.

”Corvette Stingray är egentligen tre bilar i en. Dels en komfortabel GT-bil för långa distanser, dels en vardagsbil för att pendla till och från jobbet och dels en renodlad prestandabil för tävlingsbanan,” säger Harlan Charles, Product Manager.

”Med Drive Mode Selector ville vi ge föraren en enkel möjlighet att ställa in bilens uppförande på vägen för att passa varje tänkbar omständighet. Resultatet är en mer givande och trygg upplevelse, oavsett om man pendlar till jobbet i störtregn eller accelererar genom korkskruven på Laguna Seca.”

Drive Mode Selector är enkel att ställa in med hjälp av en vridknapp nära växelspaken. Tour Mode är den förvalda inställningen för vardagskörning. Weather Mode används vid körning i regn och snö. Eco Mode ger optimal bränsleekonomi. Sport Mode är till för utmanande landsvägskörning. Och Track Mode används på tävlingsbanan.

”Tidigt under utvecklingsprocessen tillbringade vi mycket tid på tävlingsbanan och drev Corvette till det yttersta. Erfarenheterna använde vi till att utforma flera delar av interiören, som till exempel instrumentdisplayen i Track Mode,” säger Ryan Vaughan. ”Vid 200 km/tim upplever man en sorts tunnelseende och när man fokuserar på nästa kurva så har man inget intresse av nästa låt på stereon.”

Tolv olika parametrar justeras beroende på Drive Mode. Bland annat följande.

• Mätarinstrument: Tour, Eco och Weather Mode visar kördata, audio och navigation. Sport Mode visar klassiska sportinstrument som är lätta att läsa av. Track Mode visar en instrumentdesign som baseras på Corvette Racing C6.R race car display med mätare för varvtider.

• ETC (Electronic Throttle Control): Justerar gaspådraget för optimal reaktion.

• Paddle-Shift automatlåda: Anpassar upp- och nedväxlingar.

• Active Fuel Managment: LT1-motorn använder alla 8 cylindrar under acceleration, men bara 4 cylindrar när kraften från 8 cylindrar inte behövs. I Eco Mode-läge kopplas inte alla cylindrar in förrän vid kraftig acceleration.

• Avgassystem (Active Exhaust System): Elektroniskt styrda ventiler i avgassystemet höjer mullret från V8-an beroende på Drive Mode.

• Electronic limited-slip differential (Z51): Anpassar när differentialbromsen ska kopplas in under olika körförhållanden och balanserar styrrespons och stabilitet.

• Styrning: Styrservon anpassas för att ge rätt känsla i ratten under olika körförhållanden.

• Magnetic Ride Control: Anpassar stötdämparna efter olika underlag, från optimerad komfort till prestandakörning.

• Launch Control: Tillgänglig i Sport och Track Mode för såväl manuell som automatisk växellåda. Bidrar till snabbare acceleration.

• Active Handling (StabiliTrak stabilitetskontroll): En mer tävlingsbetonad inställning, som är bäst lämpad på bana, finns tillgänglig i Sport och Track Mode. Stabilitetskontrollen kan också kopplas ur helt för att ge föraren fullständig kontroll.

• Traction Control: Dragkraftskontrollen och motorkraften optimeras i Weather Mode för att passa dåligt väder.

• Performance Traction Managment: Fem olika inställningar i Sport och Track Mode optimerar vridmoment och bromsar för körning på bana.

Tre konfigurerbara displayer, två 8-tumsskärmar och en head-up-display i färg, visar anpassad information och olika prestanda-parametrar beroende på Drive Mode.

De två 8-tumsskärmarna är väl synliga även i direkt solljus och är bland de bästa på marknaden. Den i centrumkonsolen är en pekskärm med gestigenkänning. Den kan öppnas och avslöjar då ett förvaringsutrymme med USB-anslutning.

Corvette Stingray har ett avancerat infotainmentsystem med Chevrolet MyLink och radio. Ytterligare en USB-port i centrumkonsolen, en ljudingång och en SD-kortläsare står för uppkopplingen.

Ett premium audiosystem med 10 högtalare, baslåda och två subwoofers finns som tillval. Högtalarna har så kallade rare-earth magnets som ger bättre ljud med reducerad vikt och storlek.

Varje linje räknas på Corvette Stingrays funktionella eleganta exteriör

• Aerodynamisk design integrerar strategier från Corvette racing

• Belysningen består av LED varselljus med frostat glas, HID-strålkastare och indirekt LED bakljus

• Motorhuv i kolfiber och löstagbar takpanel förbättrar viktbalansen

”Corvette Stingrays utmanande exteriör är lika funktionell som elegant,” säger Ken Parkinson, Executive Director of Global Design.

”Att utveckla en ny Corvette, varje formgivares dröm, är inte en lätt uppgift,” fortsätter Parkinson. ”Målet var en djärv design som skulle göra rättvisa åt de avancerade teknologiska lösningarna och samtidigt höja prestandan. Resultatet är en ny Corvette Stingray – en fantastisk bil som bryter ny mark men ändå är trogen de fundamentala element som gör en Corvette till en Corvette.”

Corvette Stingray har en distinkt profil som definieras av det långa avståndet mellan basen av A-stolpen och framaxelns centrumlinje. Vindrutan och taklinjen manar fram bilden av ett jaktplan med dubbla bakljus.

”För att den nya Corvetten skulle få heta Stingray så måste den ha en otrolig visuell genomslagskraft precis som originalet från 1963,” säger Tom Peters, Exterior Design Director. ”Den visuella genomslagskraften är uppenbar när det gäller såväl jaktplan som stingrockan själv. Deras skönhet kommer av de är designade med en avsikt – att skära genom luft eller vatten på ett så effektivt sätt som möjligt. Samma gäller Corvette Stingray. Skönheten består i att varje liten detalj har ett syfte.”

Belysningen är ett viktigt element i Corvettens design och förstärker dess högteknologiska estetik. Varselljusen består av vitt indirekt LED-ljus som monterats tillsammans med HID-strålkastare.

De nya dubbla bakljusen representerar det största avsteget från traditionerna och är ett av bilens mest dramatiska inslag. Tredimensionellt skulpterade linser rymmer indirekt LED-ljus. Lamporna är dolda och kastar ljuset underifrån mot reflektorerna vilket ger ett jämnt ljusflöde. LED-lampor används också till de vita backljusen.

”Den speciella belysningen ger den nya Corvetten liv,” säger Tom Peters. ”Den är vacker, ödesdiger och inte så lite provocerande. Nattetid är Corvettens framtoning olikt allt annat på gatan.”

När det gäller aerodynamiken så spelar Stingray i en alldeles egen liga. Avancerade dataprogram har använts för att förutsäga och följa luftströmmarna under, över och genom karossen. Ingenjörer och formgivare förlitade sig också på data som samlats in från Corvette Racing Program för att bland annat optimera stabiliteten vid höga hastigheter.

Många timmar spenderades i vindtunnel och ytorna handformades med tanke på estetik och prestanda.

”Varje liten del av Corvettens exteriör är formgiven för bättre prestanda,” säger Kirk Bennion, Exterior Design Manager. ”Teamet åstadkom en perfekt balans mellan lågt luftmotstånd och kapacitet på tävlingsbanan. Allt med en formgivning som är lika upphetsande nu som den varit i 60 år.”

Konstruerad för tävling – byggd för vägen

• Den nya ramen i aluminium är 57 procent styvare och 45 kg lättare än motsvarande stålram

• Kompositmaterial, som till exempel kolfiber, gör karossen 17 kg lättare

• Den nya LT1 V8-motorn producerar mer effekt och lägre bränsleförbrukning

• En 7-stegad manuell växellåda med Active Rev Matching ger mer precisa upp- och nedväxlingar

Corvette Stingray drar fördel av lättviktsmaterial, avancerade teknologier vid tillverkningen och erfarenheter från Corvette Racing Program för att uppnå en perfekt 50/50 viktbalans och för att ge ett världsledande förhållande mellan effekt och vikt.

”Chevrolet har en lång historia när det gäller att förbättra standardbilar genom erfarenheter från tävlingsbanan och det gäller i högsta grad för Corvette,” säger Jeuchter. ”Vi tillämpar hela tiden teknologier och strategier, som utvecklats för Corvette Racing, direkt på standardbilen. Allt från aerodynamiken och användningen av kolfiber till kylning och bromssystem.”

Den teknologiskt avancerade grunden är en helt ny ram i aluminium som är 57 procent styvare och 45 kg lättare. Den ökade vridstyvheten minskar oljud och ger bättre köregenskaper. Rambalkarna består av fem aluminiumsegment som varierar i tjocklek från 2 till 11 mm.

Corvette Stingray drivs av en helt ny LT1 6.2L Small Block V8 på 450 hk med ett vridmoment på 610 Nm. Motorns prestanda kommer från en kombination av teknologiska lösningar som direktinsprutning, Active Fuel Managment och kontinuerligt variabel ventilstyrning samt ett avancerat förbränningssystem.

Motorn backas upp av ett urval aktiva avgassystem som ger ett större luftflöde jämfört med tidigare generationer. Ett dual-mode system med en 27-procentig ökning av luftflödet har ytterligare två ventiler som ger mindre motstånd i ljuddämparen och därmed högre effekt och kraftfullt avgasljud.

Corvetten kan fås med antingen en 6-stegad paddle-shift automatisk växellåda eller en 7-stegad manuell med Active Rev Matching, en teknologi som hjälper föraren att växla smidigare genom att anpassa varvtalet till nästa växel. Funktionen kan lätt kopplas i och ur med hjälp av paddlar på ratten. Växellådan till Z51 Performance Package har tätare utväxling för mer aggressiv körning.

”Active Rev Matching gör att den nya Corvetten blir både lättare och roligare att köra under tävlingsförhållande,” säger Jeuchter. ”Systemet förutser nästa växel och anpassar elektroniskt motorns varvtal för en smidig upp- eller nerväxling.”

En 6-stegad Hydra-Matic 6L80 paddle-shift automatlåda finns också tillgänglig. Den är optimerad för att användas tillsammans med Active Fuel Managment och har en momentomvandlare som bland annat ger snabbare växlingar.

Mer direkt och sammansatt körupplevelse

• Tredje generationen Magnetic Ride Control för ökad komfort och kontroll

• Elektrisk servostyrning anpassar styrrespons och känsla

• Elektronisk differentialbroms ger optimal dragkraft

Corvette Stingrays chassi och fjädring har designats för att dra fördel av den lättare och styvare karossen. Ingenjörerna har kunnat fintrimma fjädring och styrning för en mer responsiv körupplevelse.

”Ett viktigt mål, när det gällde sjunde generationen Corvette, var att skapa en mer sammansatt körupplevelse,” säger Mike Bailey, Chassis Vehicle Systems Engineer. ”Vi ville att förarna ska känna sig bekväma och trygga bakom ratten, vare sig de befinner sig på vägen eller på tävlingsbanan.”

Hjulen på Corvette Stingray är 18 x 8,5 tum fram och 19 x 10 tum bak. Hjulen på modeller med Z51 Performance Package är 19 x 8,5 tum fram och 20 x 10 tum bak med gjutna aluminiumfälgar. Michelin Pilot Super Sport punkteringssäkra däck, som tagits fram speciellt för sjunde generationen Corvette, ger samma grepp som de bredare däcken på tidigare modeller.

Med dessa däck klarar Corvette Stingray med Z51 Performance Package 1g i kurvorna, vilket är jämförbart med 2013 års Corvette Grand Sport – och det med smalare däck och lättare fälgar. Den mindre anläggningsytan minskar även rullmotstånd och vägljud.

Corvettes hjulbas är ungefär 2,5 centimeter längre än tidigare generationer och spårvidden nästan 2,5 centimeter bredare. Ändringarna ger ökad stabilitet, speciellt i höga farter, och minskar vändradien med 60 centimeter.

Corvette Stingray är utrustad med Bilstein 35 mm piston monotube stötdämpare medan Z51 Performance Package har 45 mm piston dämpare för en mer aktiv kontroll och bankapacitet. Z51 kan även fås med tredje generationen Magnetic Ride Control.

Den elektriska servostyrningen är variabel för att passa varje situation och styrresponsen har har blivit bättre genom att styrstången gjorts 150 procent styvare.

En smart elektronisk differentialbroms (eLSD) ingår i Z51 Performance Package och fördelar kontinuerligt dragkraften mellan de två bakhjulen. En hydraulisk koppling fördelar steglöst kraften på en tiondels sekund och tar hänsyn till hastighet, rattutslag och gaspådrag.

”Den elektroniska differentialbromsen transformerar Corvetten genom att optimera systemet för olika körsituationer,” säger Mike Bailey, Chassis Vehicle Systems Engineer. ” Genom att kontinuerligt modulera kraften mellan bakhjulen så förbättras accelerationen och styrresponsen ut ur kurvor samtidigt som stabiliteten blir bättre på motorvägen.”

Differentialbromsen är integrerad med StabiliTrak och Performance Traction Managment. Beroende på Drive Mode kalibreras systemen med tre inställningar:

• Mode 1 är den förvalda inställningen för normal körning och prioriterar stabiliteten

• Mode 2 engageras när den elektroniska stabilitetskontrollen stängs av i Sport eller Track Drive Mode och ger bättre grepp vid kurvtagning

• Mode 3 aktiveras automatiskt när Performance Traction Managment kopplas in

Standard Brembo bromsar med fast bromsok och fyra kolvar, som härstammar från racingbilar, ger en exceptionell bromskraft.

• 320 mm skivor fram och 338 mm skivor bak är standard

• Z51 Performance Package har dubbla ventilerade 345 mm skivor fram och 338 mm skivor bak

Jag tror verkligen att jänkarna har gjort det nu…

(Visited 96 times, 1 visits today)

0 svar på ”OFFICIELL! : 2014 Chevrolet Corvette Stingray / Z51”

  1. Huh.. Under 3e kvartalet..
    Så.. Även om man nu skulle vilja ha en.. Så tar det säkert ett år innan man har en hemma i ett vinter-Sverige

  2. nu väntar vi vara på Z versionen!
    vi kanske skall göra lite grupp köp.. Flyger till Calli, och snacka till oss lite demo kärror för rimligt pris;

  3. Ja jag ser fram emot dom överladdade versionerna bara för att se vad chassit klarar av. Men för min egen del.. Så hade en vanlig, mullrande sugis V8a funkat att glida runt i =)

    Ja det vore något =)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.