Dagens Tips : Blåst på Ebay, Hur gör man då?

Dagens tips är egentligen att följa mina tidigare köpguider, Och inte göra som jag gör utan göra som jag säger 😉
För det är sällan jag lever som jag lär.

För några dagar sen så skrev jag att jag misstänkte att jag hade blivit blåst på den senaste klockan jag köpte.
Och visst är det så.

Det hela började med att jag ser en klocka med ett väldigt lågt ”lockpris”.
Budar budar.. ja den biten kan ni.

Sen så råkade jag ju buda i sömnen osv osv osv.

Men vilket som, Där var 3 bilder i annonsen.
1 på klockan, En på lådan, Och en på papper och kort.

Jag frågade inte ens om fler bilder.. Vilket man ALLTID ska göra.
Men jag tog kontakt med honom bara för att, Ställde en fråga om frakt till Sverige osv.
Även om det redan stod i annonsen så ville jag se hans svar och ännu viktigare HUR han svarade.

Visst det var inga problem där.. Han svarade rätt och vänligt.
Vi mailade fram och tillbaka ett flertal gånger från dess och efter jag hade betalat också.

Betalar gör jag numera alltid via Paypal, Dom tar ut en viss avgift och har en högre växlingskurs. Men via dom så har du också en slags försäkring om du skulle bli blåst.

Vilket som, Jag betalar, Han säger att han vill vänta tills pengarna är framme hos honom vilket kan ta ett par bankdagar.
Detta har ingen sagt till mej tidigare, Men OK. Det hade jag inga problem med.

Jag mailar ett par dagar senare och han bekräftar att pengarna är framme och att han ska skicka klockan.
Och sen har det varit tyst sen dess.

Det gick en vecka.. Ingen klocka, Så jag började maila igen.. och maila och maila.

Så ytterligare ett par dagar senare så insåg jag att det kommer inte komma någon klocka.
Så jag kontaktar Ebay.
Varför jag inte gjorde detta tidigare var för att klockan kanske var på väg ändå?
Han kan ha postat klockan.. Men sen när han gick ut ifrån postkontoret så blev han överkörd av en buss och dog?
Shit can happen.

Så, ca 10 dagar efter jag hade betalat så klickade jag mej fram via Ebay.
Vilket var jätteenkelt!
Då kommer det ett autoreply om att jag ska ge säljaren ett par dagar till, För att varan kan vara på väg men inte hunnit hem till mej bara.
Men har jag inte fått svar inom (ett visst datum, Minns inte det nu) så ska jag gå vidare med mitt ärende.

Dagarna går, Jag går vidare på Ebay.
Där får jag välja vilket sorts problem jag vill ha hjälp med.
Om jag vill ha pengarna tillbaka eller om jag vill ha varan ifrån säljaren. 
Sen får jag välja bland mina senaste köp om vilket mitt problem rör.

Klicka i lite enkla frågor som ”Har du kontaktat säljaren” osv osv.
Sen så kommer där ett autoreply om att att dom har skickat ett mail till säljaren om att jag har startat ett ärende bla bla.
Och han har 10 dagar på sej att svara till dom eller till mej, Annars så går dom vidare.
Här förstod jag inte om JAG skulle vända mej tillbaka efter 10 dagar eller om saker och ting sker automatiskt.
Jag tror att jag ska vända mej åter eftersom dom kan ju inte veta om han svarar till mej direkt eller om klockan dyker upp.

Svaret jag fick via mail ser ut såhär

Dear sir_pierre,
We are sorry you are having an issue with the item you purchased. As a follow up on your eBay Buyer Protection case, we wanted to explain what you can expect from the process.
Important things to know :
The seller has been notified that you have not received your item and that you have opened a case in the Resolutions Center. Here are the next steps:

  1. The seller has a maximum of 7 days to respond to the case. Most sellers will respond with shipping status information or issue you a refund.
  2. If you are not able to work out a resolution with the seller, you need to escalate the case to eBay customer support to make a final decision.
    For most items you can expect a final decision, and if we find in your favour, a refund within 3 days of making our decision.
  3. Your case will time out in 30 days from when it was filed, if we do not hear from you. Please return to the Resolutions Center before that to let us know that you and the seller worked things out or that you need eBay customer support to make a decision.

Action Required from you :

  • If you are unable to work things out with the seller or do not hear back from them in 7 days, please respond to your case in the Resolution Center and choose the ”Escalate” option.

What incentive is there for the seller to resolve your issue :

  • Sellers have a strong incentive to fix your issue. eBay takes eBay Buyer Protection cases very seriously. Sellers who are found to cause repeated problems on the eBay site will be negatively impacted in their seller standings and possibly suspended.

eBay’s Buyer Protection Team

Om han nu fortfarande inte svarar så verkar det ju dröja länge innan jag får pengarna tillbaka.
Och frågan är om Ebay och Paypal fortfarande tar ut sina avgifter, Eller om jag får tillbaka hela summan.

Så vi får se hur detta slutar, Och givetvis kommer jag hålla er uppdaterade.

Men än en gång..

Köp inte klockor online om det inte är ifrån en Auktoriserad återförsäljare.. Om ens då.

Funderar ni på att köpa en klocka, Oavsett om det är begagnat, Nytt, Online osv, Så gå först igenom mina guider.
Jag säger inte att du måste följa råden, Men ta dom till dej och tänk över.

Det är dina egna pengar du själv har jobbat ihop, och jag antar att du inte vill skänka bort dom till någon som orkade göra en fejkannons bara.

(Visited 206 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Anonymous

Jag tolkar det som du gör, du får nog höra av dig till eBay om en vecka om säljaren inte hört av sig då!

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x