Dagens JDM Klassiker : Mazda 787B

Detta är en bil som jag har nämnt minst en gång tidigare.

Men nu tänkte jag göra en annan vinkling på det.

Jag ska ge er 3 skäl till varför 1991 är det år som Mazda fans borde fira för all tid framöver.
(Dags för ett 20 års jubileum i år alltså)

1. För att det var det år som Mazda kickade ass med allt och alla i det prestigefyllda 24 timmars loppet Le Mans.

2. Försedd med en 4-skivig Wankelmotor så var detta den enda bilmodell utan kolvmotor att någonsin vinna le Mans.
Denna rotary motor var så effektiv (700hk) och lättviktig jämfört med dom andra motorerna så att FIA ändrade reglerna efter 91 så att Wankelmotorn där efter blev helt bannad från att vara med i Le Mans.. Hur jävla badass är inte det??

3. Tre stycken 787B körde i tävlingen, Dom placerade sej 1a, 6a och 8a.
Bil nr 55 ledde tävlingen i hela 3 timmar.. Från varv 320 till målflagg..

Det är helt otroligt hur Mazda under en enda säsong kom, Segrade och blev bannade…
Det är som att banna Michael Jordan från NBA… Eller Schumacher från Formel 1!.

Jag kan inte förstår att inte Mazda har satt dej emot detta beslut ordentligt än idag 20 år senare…

Mazda har ju tydligen passionen kvar för att vara den enda biltillverkade att fortfarande bry sej om att hålla Wankelmotorn levande..

Kan någon verkligen tycka att det var rätt utav FIA?  Eller skulle alla andra motorbyggare bara se detta som en motor, Och låta utvecklingen ha sin naturliga gång?

Är där någon annan överlägsen bil som blivit bannad på samma sätt??

(Visited 14 times, 1 visits today)

0 svar på ”Dagens JDM Klassiker : Mazda 787B”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.