Köpa vinge för pengarna?

Jag har alltid varit lite anti vingar, Det också pga det blivit så hypat.

Folk tror att ju större vinge destu mer hästar har bilen.. Även om det sitter en 2meters vinge på en framhjulsdriven Clio…

Det var därför jag beställde min bagagelucka med en klassisk ”Ducktail”.

Och visst.. Den gör nytta.. Men långt ifrån tillräckligt.. I need more downforce!

Framtill också för den delen.

Så, Under åren så har jag tänkt fram och tillbaka på att skaffa mej en vinge..

Först gällde det att hitta en ”riktig” vinge som är testad i vindtunnel och som gör nytta.. Inte bara ser snygg ut.

Sen var det att hitta en som är snygg.. Men funktionellt är snyggt. Det vet vi ju.

Så när jag hittade en vinge hos Esprit som uppfyllde båda kraven.. Ja då passade ju den givetvis inte på min custom made bagagelucka med Ducktail…

Sen så var den lite väl mycket wannabe Porsche GT3… Även om min Ducktail är väldigt mycket wannabe 2.7 RS…

Så då la jag ner det för den gången.. Satsade på Bredare däck och justerbara krägningshämmare istället..

Men inte räckte det för att hålla röven stilla..

Ja.. så säsongen där efter så hittade jag en annan vinge som också var testad i vindtunnel.. Men snygg kan jag väl inte kalla den..

Visst. Jag hade fortfarande problemet med att fötterna/benen inte skulle passa på min bagagelucka. Men det kunde man ju fixa nya eller modda dom som man fick till.

Ja då var det problem nr2.. Min extremt lätta bagagelucka skulle orka hålla en vinge… Och skulle den vara ostabil stillastående så hur skulle vingen/bilen/luckan må när det är några 100 kilos tryck i fart?

Så i två säsongen sen dess så har jag klurat o funderat på nått som förstärker.. Rör som går rakt ner till karossen.. Ben som sticker ut till bakre kofångarn? osv osv osv..

Men inte kommit nån vart..

Så…. Nu i vintras så förstörde Nissan min bagagelucka…..

Så då måste jag köpa en ny.. Den jag har finns ju inte längre att köpa.. Och allt annat är mycket tyngre..och billigare..

Så som tröst för den nya tyngre luckan så tänkte jag sätta på en vinge.. kolfiber luckan får ändå förstärkas… Plus då en tung vinge… Men jag får väl inse att jag får ge upp det där med att jaga dyyyra kilon..

Så då gör det ju inget om jag tar den där extremt stora vingen.. Som gör nytta..

Och.. då kanske jag inte behöver köpa dry-carbon varianten som kostar 30.000kr+++ moms+ frakt från Japan….

Men.. Nu till saken.. Denna vingen är så extremt populär.. Eftersom den faktiskt gör nytta…

Så ALLA har kopierat denna vingen…

Nu vet jag inte om Ings+1 var först.. Men eftersom dom är dyrast och har bilder på sina vindtunneltester så bara tar jag det för givet.

APR har en som kostar mindre än hälften…

Sunline Racing har en som är något dyrare.. Men dom är också seriösa som fan och testar sina grejer..

Sen har Wings West den med…

Och Varis..

Voltex (uttalas våldtäckt?).

Och HKS…

Som också är dyra..

.Do Luck likaså…

Jag gillar verkligen denna looken utan ben.

Och sen har DriftWorks en som kostar mindre än en 1/10!!

Ok. Visst att jag inte jagar kilon.. Men det känns väldigt fel att köra en vinge som garanterat bara har det yttersta lagret i kolfiber.. dvs för syns skull..

Så hela detta här känns väldigt ”Rota VS Volk” aktigt tycker jag..

Vi har en svindyr vinge.. Som är dyr för att det har kostat att ta fram den.. Och sen är där MASSOR av andra firmor.. utav olika grader av seriösistet (yeah jag hittade nyss på ett nytt ord. deal with it)

Om jag ser Ings+1 i toppen.. Så är Sunline Racing och APR steget efter.. Och i botten så har vi driftworks…

Så.. Med en plånbok endast fylld med kvitton.. Vad ska man gå efter.. Funktion? Som förmodligen är densamma.. Och sen om vingen väger 2 eller 10 kilo har ju ingen betydelse när den i hög fart trycker ner ca 200 kilo!

Ska man gå efter vad som är prisvärt? Säg att Sunline Racing kostar max 18 tusen… Vilket e hälften av Ings+1..

Eller ska jag vara vettig och köpa den från Driftworks som kostar typ 3000kr?

Hur mycket ska det få kosta för att jag ska känna mej ”äkta”?

Eftersom jag inte kan Photoshop så använde jag mej utav Forza 3 för att se hur det kunde se ut med en vinge på min bil.

Sen är frågan.. Ska man ha den lågt monterat.. mer eller mindre utan fötter?

Eller riktigt högt? strax under eller över taklinjen?

Bilen är 186cm bred.. Jag vill gärna ha en ännu bredare än bilen.. Men dom flesta är mellan 140 och 170cm..

Poängen med inlägget var ju att ni skulle vara smakråd..

Så.. Här kommer en jävla massa bilder till..

Och som vanligt så går alla bilder i hela inlägget att klicka upp för att se i mycket större format.

 Dubbeldäckare kanske?

 APR vingen såg skitful ut här.

Update:

Det verkar som att man ska ha en 170cm bred vinge (67inches), Dvs inte bredare än vad bilen är.

Eller kanske bara en 160cm…

Vad tycker ni om dubbeldäckaren?

Eller en helt vanlig platt ”Porsche vinge” ?

Ni kan klicka upp dom bilderna för att se i större.

Denna är 160cm

Olika Voltex modeller.

(Visited 848 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Pikkos

Som smakråd rent estetiskt sett så tycker jag en låg vinge är snyggare. Iaf med hur resten av din bil ser ut.
Inte för att jag tycker någon av vingarna är snygga. Är nog inne på samma spår som du är. Skulle inte sätta dit en vinge om jag inte behövde funktionen och då skulle funktionen gå före estetiken.

Mina 2 ören…

Anonymous

Svårt det där om man ska gå efter funktionalitet och design, 350z/370z har en svår rumpa oxå tycker den passar bäst utan vinge eller som du har med ducktail.

Svårt och se på bilderna tagna lågt bakifrån, blir sån konstig vinkel på rumpan.

Men vingen ska i alla fall vara hög, lågt såg dumt ut 🙂

Framifrån såg det i alla fall bra ut med stor vinge:
http://i19.photobucket.com/albums/b163/jmark240z/VIR%20GA%202007/dsc_1843.jpg

Aron

Låg vinge var så jädra mkt snyggare så om funktionen är lika med en hög så kör på låg. Är den bredare än bilen tycker jag den tar för mkt och uppmärksamhet från bilen, så om det inte är bättre så ta en som följer bilens linjer. Men hey, jag kan inget om bilar 🙂

SIR_Pierre

Ne en låg är ju inte alls lika effektiv.. Det bästa är att bromsa upp luften direkt efter taket.

Anonymous

Fan va grym din 350 blivit! Kör du mycket bana ska du självklart ha en stor och funktionell vinge, glöm inte downforcen i fram också. En stor cup läpp eller nåt liknande kommer behövas om du kör stor vinge. Grymt kommer det bli hur som helst! 🙂

/Sideways

SIR_Pierre

Tackar =)

Ja läppen som jag har idag duger inte, Så ev nånting under den, du vet en sån rund skiva. Och canards är redan bestämt.

Anonymous

Precis sån jag tänkte på! 🙂 Lycka till! Och keep it up med bloggen, kollar nästan varje dag, riktigt skön /sideways

SIR_Pierre

Nice =) och bra att du kommenterar =)

FluGan

Jag hade satsat på den understa bilden.. ser ut till att vara en del justeringsmöjligheter på den. 🙂 Dock är din bil snyggast utan vinge, men måste man så måste man 🙂

SIR_Pierre

E det verkligen så illa med en vinge? Det tyckte visserligen jag med innan =)

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x