Dagens Porsche : PORSCHE 911 CARRERA RSR TURBO

Är PORSCHE 911 CARRERA RSR TURBO.

Den vi alla känner som ”Whale-tail” pga den stooora vingen som hänger långt bakom bilen, Som en val stjärt.

Medans olika Porsche team mosade allt motstånd på banorna i början av 70-talet så togs denna bilen fram som ett rullande laboratorium för att testa deras nya 2.2L turbo motor.

Denna bilen skulle ersätta den mycket framgångsrika 935an (Flatnose)

Men när oljekrisen kom så blev det en hel del ändringar i racing serierna.
Vilket innebar att denna bilen var tvungen att köra i en prototyp klass, eftersom den inte fanns som gatuversion.

1974 stod denna bilen färdig på startlinjen.

Knappa 2.2 liter luftkyld boxer 6a med en singel KKK Turbo gav bilen ca 490hk, beroende på ladd.

Trots sin vikt på 825kg så var den 175kg tyngre än den bil som dominerade den klassen, Matra V12.
Senare så bantades Porschen ner till 750kg.

Utan att gå in för mycket på bilens väldigt avancerade chassi med fjädrar i titan osv så kan jag utan överdrift säga att RSR Turbo var den mest extrema 911 med långt försprång.

Vi minns den bäst för den extremt stora vingen och grova breddning.
Och breddning var inte bara för att ge bilen en hårigare look, Dom gömde 17 tum BREDA fälgar!

Bilen var inte jätte framgångsrik på bana, Placerade sej 2a i slutet av säsongen.
Det är ju absolut inte DÅLIGT, Men den var oerhört viktig i utvecklingen av Porsche framtida gatu och banbilar.

Hur var bilen att köra då?

490hk på 850kg som mest….. Well, you do the math.

0-100 på 3.2 sek

Laddade 1.4 bar med en extrem ketchupeffekt.
Trycket kunde styras med en switch inne i coupen.

Innan serien dog ut 76 så var motorn på 3 liter istället.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Visited 157 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x