Dagens Bil : Mercedes CLK-GTR





Köpsugen?
Den 28:e oktober på RM Auction’s Automobiles i London ska nu två stycken CLK GTR auktioneras ut till högstbjudande, en coupé och en roadster. Nuvarande ägaren är sultanen av Brunei, Hassanal Bolkiah.

Bägge bilarna anses vara splitternya, då de är oregistrerade och enbart har leveransmilen på mätaren. Auktionsfirman tror att coupén kan bli såld för mellan 370 000 och 390 000 pund, medan roadstern väntas gå för hela 430 000 till 500 000 pund.

När den första CLK GTR:en såldes hamnade den i Guinness Rekordbok som den dyraste serieproducerade bilen någonsin, med sitt pris på 1,5 miljoner dollar.

Detta är alltså nått av det mest extrema som har rullat på vägarna i vår värld nånsin.

Mercedes gick 1996 över till FIA GT Championship som startade 1997. Reglerna var ganska tama och man fick modifiera bilarna ordentligt. Mercedes beordrade då sitt dotterbolag AMG att bygga en extrem prestandamaskin för GT1-klassen, och det var så CLK GTR föddes.

AMG tog på sig arbetshandskarna och började riva ner den annars ganska blygsamma CLK. Att AMG visste vad de sysslade med var inget tvivel om och bilen fick kolfiberchassi, rejäl racefjädring, keramiska bromsar och den gigantiska V12:an från S-klass.

FIA hade ett krav, och det var att AMG byggde 25 stycken bilar för landsvägsbruk för att visa att GT1-bilarna verkligen var gran turismo-bilar. Under vintern 98-99 byggdes det således exemplar för gatan med minst sagt sparsmakad inredning, lite mer ljudisolering och antispinnsystem. Totalt blev det 26 stycken, 20 som coupémodell och sex stycken roadsters. Fem av dessa bilar fick namnet CLK GTR Super Sport och en 7,3-liters V12:a placerad i mitten av bilen. Denna motor kom från den nu ganska sällsynta SL73 AMG och sitter även i en utav dagens häftigaste superbilar, Pagani Zonda. De resterande 21 bilarna fick en 6,9-liters V12:a med 612 hästar kopplat till en sexväxlad sekventiell växellåda med växelpaddlar på ratten, något som numera känns som vardagsmat men som då var ultra-hightech.

Många minns säkert den flygande mercan som ofrivilligt lyfte från racerbanan och voltade in i skogen. Även om likheter finns är detta dock inte CLK GTR som många tror utan efterträdaren CLR.

Mer info

 

Vilket mästerverk…en bil som verkligen kräver sin man

Jag minns när den kom till Sverige för första gången.

Det var nån oljeshejk som hade beställt bilen men som var alldeles för fet för att ens komma ner i den, Denna fete miljadär hade en Svensk (förmodligen också ganska tät) vän som fick köpa den utav honom istället.

Det stog i tidningar osv osv att detta vrålåk skulle stå på motormässan i malmö brevid ingen mindre än McLaren f1.

Samma natt som bilen kom till Mercedes i malmö så körde jag med min väldigt uttråkade flickvän och stog väldigt länge denna sommarnatt och bara stog och beundrade bilen som stog innanför dessa enorma glasrutor.

Sen dess så har jag jagat fatt på varje version av denna vagn som kom ut i modellbil storlek 1:18

En riktig drömbil och ett minne för livet.







 

 

(Visited 123 times, 1 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.