Diskret lyx.

Det verkar som om detta är en ämne som behöver en förklaring.

Det verkar som om folk inte alls förstår sej på det eller knappt ens förstår vad det är.

Jag tog upp ämnet när jag skrev om VW Phaeton,

Jag vill tycka att det är ett typiskt Pierre-kännetecken.

Alltså.. missförstå mej rätt.. jag HATAR att bli underskattad, Men vill vara diskret.

Om det så gäller prylar eller mej personligen.

Hur ska jag förklara?… OK… Om jag har en Panerai klocka på mej (Ett märke som ingen kände till förut) och folk tror att den kostar några tusen bara… Fine.. gör inte mej nått.

Men när folk tror att kolfibret på min bil är bara nått jag lackat svart eller nån jävla folie, DÅ blir jag lack!

Eller när min Ex-vän sa till mej för nått år sen efter en åktur i bilen, ”Jaså du har lärt dej att drifta?”

WTF!?!?!!!

Men när det kommer till kläder t.e.x, Då ser du mej nog aldrig i nått med en stor tydlig logga på bröstet eller liknande.

Jag köper kläder efter kvalitet på tyget, Och givetvis utseendet, Inte efter märket.
Men nu blev det nog lite för mycket om mej, Låter nästan lite skrytigt.

Så för att förklara enklast för er så kan jag ta VW Phaeton, igen som ett exempel.

När dom flesta tänker på Phaeton så tänker dom

1: En flopp
2: Ett stort misstag
3: Ett riktigt dåligt affärsbeslut

Och visst.. i det stora hela så är det helt rätt.

Om man ser på försäljningssiffrorna,efterfrågan,andrahandsvärde osv osv så stämmer det.

Men där finns 3 viktiga punkter för att välja en Phaeton,Panerai, eller nått annat som inte alla känner till, Som t.e.x BMW eller Breitling.


Underskattning…. Nje inte riktigt rätt ord.. vad är det svenska ordet för Understatement?

Diskret då? Kan det vara mer diskret än att åka lyxigt och bortskämt i en Passat som du annars gör i en Mercedes-S Klass?

Du slipper fejkers. Ni som nån gång kört eller ägt en uppseendeväckande bil vet vad jag snackar om, Eller ni tjejer med stora bröst?
Då har ni fått erfara folk som ska spela så trevliga och vänliga som om dom nästan känner dej. Kommer du i en Lamborghini eller bär en Rolex i guld så är folk såååå vänliga och trevliga, Ja framför dej alltså, Bakom ryggen så vill dom spotta på dej.

Ni anar inte vilken skillnad på service man får oavsett om det är på McDonalds eller i en klädesbutik om man har en Guld Rolex på sej eller om man har en Orange G-Shock.



Parkerar du din Ferrari eller en jävligt flashig 350Z så kommer där alltid fram nån med tusen frågor, Alltid nån som e framme med mobilkameran, Och visst, Jag kan erkänna, Det kan vara kul till en början, Speciellt med min Nissan då eftersom folk i alla ådrar, Bilintresse eller inte, Verkar gilla bilen, Och många gånger så har man kommit fram till sin bil efter ha varit nånstans och så står där nån läänge och försöker klura ut vad det är för märke på bilen.


Sånt kan vara kul, Men med en Mercedes cab, Du vågar inte parkera den utan uppsyn över den i 5 min utan att vara rädd att nån ska repa den eller spotta på den.

Tro mej, Det händer OFTA att vuxna människor spottar på andra människors bilar mitt i stan, Bara för att man har ett intresse utöver det vanliga och prioriterar vissa saker mer än annat.

Sjukt.

Så tillbaks på ämnet.. Med en diskret Phaeton så slipper du detta, Inga avundsjuka grannar eller fejkvänner som vill glida runt och synas i din bil.

Sen om det handlar om att vara diskret eller ”hemlig”, Eller om man bara inte är den som trivs med det flashiga livet är upp till var och en… Dom flesta verkar ju iallafall vilja leva det flashiga livet.

Ett litet test,

Varför köpa en Rolex i Platina för över 300.000kr som ändå ser ut att vara i stål när man kan få samma Rolex modell i flashigt guld istället för 200.000kr?

Slöseri med pengar? Idioti? Svara på det ni.. För nån investering är det absolut inte!

Så varför är det idiotiskt att köpa nått sånt?
För att man inte får ut så mycket flashighet utav det?
Eller för att man inte får pengarna tillbaks när man ska sälja det efter sommarn?

Sen har vi dom som köper nått med tankarna på att enbart kunna flasha en sommar och sen få igen sina pengar. Typ Köpa en Porsche Boxster eller en Breitling.

Nått som håller sitt andrahandsvärde pga det är relativt billigt och relativt flashigt, Och eftersom det kryllar av folk som prioriterar sånt så får man lättare sålt 20st Breitling innan man får sålt en Panerai som ingen känner till.

Och pga det så håller såna saker sitt pris,
Som jag brukar säga, en sak har inte mer värde än vad nån är redo att betala för den.

Låt säga att du vill göra en bra affär.

Du kan köpa en Panerai som har ett nypris på 200.000kr,Limiterad o allt det där, För futtiga 80.000kr ( I wish!)

Eller du kan köpa en Rolex Daytona som har ett nypris på 80.000kr för 60.000kr

Oavsett vad mattematiken säger, Oavsett hur stor procent rabatt det är på Panerai klockan sä är alltså Daytonan det rätta valet här.

Ok Just Daytona är kanske fel exempel eftersom du kan få nästan 20.000kr över listpris för den. Men min poäng är att du får sålt en Rolex Daytona mycket snabbare och enklare än du får tjata dej till en köpare på den limiterade Panerai klockan( Förr var det så iallafall)

Alla känner till Rolex Daytona, Alla vet att det är en dyr klocka, Därför vill ”alla” ha den.

Väldigt få känner till Panerai, Därför vet ”ingen” hur dyra och speciella dom är, Med andra ord så är dom inte Flashiga på samma sätt och då inte heller eftertraktade på samma sätt. Av allmänheten.

Vilket för mej till nästa punkt.
Respekt! Tungt ord ja, men jag använder det helt rätt.

Tänk dej respekten när du stöter på en likasinnande. (felstavat?)
När du stöter på nån som vet precis vilket sällsynta mästerverk utav urverkens historia du bär på armen?

Eller en som kan allt om din bil när du står och utbyter historier vid din gamla Datsun Z.

Eller tillbaks till Phaeton igen, När du får en vänlig nick av en stallkamrat vid rödljuset.

Det säger oerhört mycket om men människa om han/hon har mycket pengar men inte behovet av att flasha med det.
Om du plötsligt får reda på att din granne som kör en gammal Jaguar faktiskt är mångmiljonär, då plötsligt så ser du på honom som en man med klass, Right?

”New money” eller en ”pappa betalar” är hårda skällsord för mej.
Det är en väldigt hård stämpel på en person, En sån person har jag inte mycket att tala om med.

Så då har vi några olika exempel på diskret lyx, Eller vad man nu ska kalla det.

Är en Bentley förklädd till en Phaeton diskret lyx? Ja
Är den prisvärd? Som begagnad ja, Som ny nej, Pga det dåliga andrahandsvärdet pga dålig efterfrågan

En Ferrari 599, Är det diskret lyx? Verkligen inte!
Är det en prisvärd bil? Absolut, Du kan ev få ut mer än vad du gav för den.

En Rolex Yatch-Master i platina, Diskret lyx? Trots att det är en Rolex, Ett märke som vilken snorunge som helst känner till så måste jag svara ja.
Får du mycket för pengarna? Absolut inte, Även din klocka som du köpt på bensinmacken an visa tiden.
Så prisvärt? nej!
Får du igen pengarna? Trots att det är en Rolex så nej.

Så varför köper man en sån klocka? Den ser ut och fungerar som en billig klocka. More or less. Iallafall som sin billigare lillebror i stål som kostar 1/4, samma urverk osv osv.

Kan ni gissa vilken av dom två klockorna som kostar 312.000kr och vilken som kostar strax över 60.000kr?

En Nissan 350Z?
Inte diskret,Men inte heller flashig eftersom det står Nissan i fronten.
Prisvärd? Som fan! Mycket mycket prestanda för pengarna.
Andrahandsvärde? Skit dåligt, Extremt dyr Nissan, Dyrare att äga än en Porsche, Mycket dyrare på alla sätt o vis, försäkring,reservdelar och service, bensinförbrukning osv osv.

Förstår ni nu skillnaderna? Diskret och inte diskret, Prisvärd vs valuta för pengarna?

Vad jag vill säga är att en Kille som äger en Phaeton, Eller bär en Panerai anses ha klass.

90% av folket som kör dyra BMW bilar osv har oftast inte råd med det, Iallafall inte i längden, Belånar röven av sej för att flasha en sommar.

En kille med riktig klass blir sällan kallad för ”jävla svin” bakom ryggen,Får sällan stämplen ” Äh det är säkert knarkpengar”

Du finner inte mer klass än hos framgångsrik person som inte bryr sej om vad folk tror,tycker eller tänker, Om hur mycket pengar han har eller hur han tjänat ihop dem.

Detta gäller även killen som inte yttrar ett ord när hans fulla vänner skryter om hur bra dom kan slåss osv osv, Trots att han står där med ett svart bälte i BJJ och ett par mästerskap i ryggsäcken 😉

Killen som svarar ”En gammal Nissan” På frågan ”Vad har du för bil då?” efter ha lyssnat på 4 killars drömmande och skrytande om bilar dom ägt en några veckor eller som deras Pappa äger.

Ja..vafan vill jag ha sagt med allt detta egentligen? utan att skryta eller vara allt för ödmjuk? 😉

Som jag brukar säga, Den som vet han vet, Den som inte vet kommer aldrig nånsin heller kunna förstå.

EDIT. Som ni kanske märker så skriver jag som jag tänker.. så Kanske inte så lätt för er att förstå sammanhanget ibland osv osv.. Men så är det helt enkelt =)

Tudor Heritage Chrono

Äntligen får vi se något lockande ifrån Tudor.

Och då menar jag varken från kungahuset eller batteritillverkaren.

Som kanske inte alla vet så är Tudor lillebror till Rolex.

Tudor har funnits sedan slutet av 40-talet och är ett billigare alternativ till Rolex.

Förut så hade Tudor exakt samma urverk som Rolex, Och man kunde även skåda Rolex logon på både kronan och länken.

Ett väldigt underskattat märke tycker jag, Men som inte haft nån modell som lockat mig.

förrän nu.

Med stark anknytning till både racing-världen, klassiska sportklockor och deras egna historik så har dom verkligen hittat min punkt att trycka på.

Men i ärlighetens namn så har jag inte kollat så noga på deras tidigare modeller eftersom jag inte velat gå runt med en ”fattigmans Rolex” på armen.

Men detta är verkligen inget jag bryr mig om längre.

Förutom ovan nämnda associationer så lockas jag av en så simpel grej som NATO bandet som medföljer klockan.


Jag har sedan ca 4 år tillbaks ( Långt innan det blev populärt såklart) haft tankarna på att köpa en Rolex Submariner enbart för att ha nått att använda en NATO strap till.

Och vad passar då bättre än en Submariner A´la James Bond?

Men under dessa åren som har gått så har detta fenomen med en gammal Submariner på NATO band blivit oerhört populärt, Vilket har gjort att gamla Submariner´s har stigit skyhögt i pris.

Jag och min beslutsångest alltså..

Men tillbaks till Tudor Heritage Chrono.

Med sina 42mm så är den större än Submariner och alldeles lagom i storlek för att fungera som vardagsklocka och över racingoverollen.

Med sin flirt med racingvärlden så tycker jag att den ser perfekt ut med sitt Natostrap som ska påminna om racingbälten.

Klockan visades nyligen på Baselworld, Så nån info om när det finns i butik eller prisuppgift har jag inte just nu.

Som ren gissning så tror jag den hamnar på ca 40.000kr, Vilket inte är helt fel för en ”fattigmans Rolex”

Detta är verkligen en klocka jag ska hålla upp ögonen efter.

Kolla in deras hemsida.

http://www.tudorwatch.com/

Vill ni läsa mer om denna klockan så hittar ni mycket mer info här.

Vill ni läsa mer om kopplingen mellan James Bond och Rolex så finns här en massa kul att läsa

Om det är någon som undrar vad den vackra bilen heter så är det en Porsche 910/Carrera 10, Den byggdes bara i 15ex mellan 66-67.

Baselworld 2010: Rolex Submariner

Ja då var Baselworld igång.

Den största mässa för oss klockfreaks.

Och klockfanatiker som jag är så har jag bara en sak att säga.

Jävla tur att jag inte slösade mina pengar på att åka dit där!

Men visst, Det vore säkert häftigt att gå runt där bland dom andra 100.000 besökarna och kolla på klockor.
Men med tanke på nyheterna som visats så är jag tom besviken där jag sitter nu hemma framför min nya dator.

Skulle det dyka upp nått intressant som jag inte redan sett så kommer jag att skriva om det.

Så det enda värt att skriva om var nått som jag förväntade mej för redan ett år sen.

Nya Rolex Submariner.

Nya är väl kanske att ta i eftersom guld/stål modellen funnits ett tag och eftersom Submariner i sej är en tidlös klassiker som adlrig blir varken ny eller gammal.

Så vi kallar detta den faceliftade Submariner då.

Jag hade hoppats på en NY modell, En ordentligt uppdaterad och modern Submariner.

Men det fick vi inte verkar det som.

Jag återkommer till det.

Vi börjar med vad som är nytt.

Ny keramisk ring/bezel med platina siffror, Precis som väntat eftersom dom andra Rolex modellerna har detta numera.

Keramisk ring repas inte lika lätt och bleks inte lika lätt.
En tavla som blivit blek av solen är verkligen inte snyggt om inte klockan verkligen ÄR gammal.

Enda nackdelen med dessa nya keramiska ringar är att dom är dyrare att byta ut om du nu behöver det.

Sen så får den även ”Maxi dial” dvs dom större siffrorna som vi kunde se redan på den gröna 50års jubileumsmodellen.

Den gröna färgen som jag kallar Tuborg grön, Visades också nu på mässan.


Även om klockan visades i bara svart och grön så tvivlar jag inte alls på att den även kommer finnas i min favoritfärg, Den härliga blåa.

Den har fått en stabilare länk som inte ska kunna bli slapp, Och det underbara Glidelock låset som jag absolut älskar!


Det är samma lås som jag har på min DeepSea och detta är nått jag hoppas se från fler klocktillverkare.

Nu är detta säkert patentskyddad utav Rolex, Men nått liknande vore perfekt.

Denna Glidelock funktionen gör att du när som helst kan göra din länk större eller mindre med små marginaler utan att behöva lägga till eller ta bort länkbitar.

Här på länken är en guide om hur man får göra i vanligt fall när det gäller stållänk.

Och som alla klockbärare vet så sväller man till om handlederna ibland, Om man är varm osv osv, Och för att inte klockan ska sitta som ett korvskinn så bara släpper man ut den lite.

Oerhört smidigt!

Men det var också förväntat..

Och just det.. Givetvis som på alla andra av dagens Rolexklockor så står det numera ROLEXROLEXROLEX längst med insidan av klockan.




Och så till det oväntade.
Och alla nyheter på klockan var också besvikelser.

Samma urverk som tidigare, visst inget fel med det, Men jag trodde det skulle komma nån uppdatering där.

Fortfarande bara vattentät till 300m/1.000 feet.
Visst ingen kommer dyka djupare än så ,
Men med tanke på att DeepSea klarar 3900 meter så förväntade jag mej lite mer på Submariner och samtidigt då en tjockare klocka pga detta.

Och sist men inte minst..En sak som jag verkligen inte förstår.

Submariner stål/stål är 40mm stor, Precis som tidigare.

visst det var självklart det med eftersom GMT och Guld/stål modellerna också är 40mm.

Men jag trodde Rolex skulle ge sej på att förstora klockan några få millimeter,Som dom har gjort med många av dom andra modellerna.

Visst Submariner är en tidlös klassiker osv osv som mer eller mindre sett likadan ut sen 1953.

Men tiderna förändras, Vi vill ha större klockor.
Se mitt inlägg här ang mitt egna behov av större klockor med tiden.

Så jag tycker detta var lite fegt av Rolex faktiskt.
För nu lär det ju dröja många år innan vi har en ny uppdatering av Submariner.

Kolla in Rolex nya och uppdaterade hemsida, Mycket snygg.

Så fort den första stål/stål Submariner kommer till Sverige så kommer jag med bilder och ev en video, Detta eftersom min vän har beställt en sådan sen några månader tillbaks.

http://c.brightcove.com/services/viewer/federated_f9/56094248001?isVid=1&isUI=true

Här är ett tidigare inlägg om Submariner.

Så slutsats. Style never goes out of fashion.

men jag tycker fortfarande att DeepSea är den tuffaste Rolexmodellen.

Här är alla nyheter ifrån Rolex som visades i veckan.

Och här hittar ni övriga nyheter ifrån Baselworld.

Och här finns MYCKET mer att läsa om den nya och Submariner allmänt. Missa inte.