** Ett par notiser som tillägg
1: Vissa wannabe Porsche-nördar vill kalla Turbo-versionen av Porsche 930 för 931.
Det är fel..
De tror att 930 är sugmotorvarianterna och 931 är Turbo versionen.
Det är fel..
Detta är en Porsche 931 Turbo
En Porsche 924 Turbo är alltså en 931.
Så ja, vi säger 930 Turbo (som han säger i videon) och inte 931.
Porsche 930 är just och enbart Turbo versionerna av denna Porsche modell som inte har något intern-nummer som alla efterträdare har.
Så denna kaross kallas för G-Series.
Som ni vet så heter dem alla 911, de skulle först heta 901 men det satte Peugeot stopp för.
Men vissa kallar den första 911 karossen internt för 901.
Sen då denna ”G-Serie”, och sen så kom 964, 993, 996, 997, 991,992, och med extra tilläggssiffror som 991.2 och annat trams.
Men denna karossen heter alltså ”G-Series” och enbart Turbo modellerna heter 930.
Det är till och med som så att vissa kallar bara 3.3 versionen för 930 och 3.0 versionen för ”G-Series Turbo”.
(För att innan dess så fanns 0-A-B-C-D-E-F series… Och efter G så kom H-I-J Series)
Ja Porsche folk har alltid försökt sitt yttersta för att vara speciella.
”The eight generations of the Porsche 911 are designated by internal type codes: the Original 901/911 (1964–1973), the G-Body/930 (1974-1989), the 964 (1989–1994), the 993 (1994–1998), the 996 (1997–2004), the 997 (2004–2012), the 991 (2012–2019), and the 992 (2019–present)”
2: Det värsta med denna ”ketchup-effekt” av Turbon är att motorn i sig känns mycket svagare än en vanlig 930 sugis-motor innan Turbon laddar.
Man vill säga att den 3 liters motorn utan Turbo har 210 hk, och att Turbon då ger extra 50 hk ”bara”.
Men 930 Turbo motorn känns som om den har 130 hk innan Turbon plötsligt kommer och då dubblar effekten till 260 hk.
Så DET är en stor del till varför bilen är så jobbig att köra annat än rakt fram.
För att bilen känns riktigt slö, mycket slöare än en ”vanlig” Porsche 911 från samma år, mycket slöare.
Och sen plötsligt så dubblas effekten.
Nu har jag inte kört en 930 med 3.3 liters motorn och 300 hk vid samma varvtal.
Ja just det, det är ju absolut värt att nämna.
Dessa motorer har max vridmoment vid 4000 rpm och max hk vid 5500 rpm.
Så det där med ”ketchupeffekt” är inte bara att det ”kommer inget, kommer inget och plötsligt så kommer för mycket” utan även för att motorerna inte varvar så mycket mer och det händer inte så mycket mer där efter Turbon har slängt ”ut all ketchup”.
För att jag tror att motorn ändå varvar upp till 7000 rpm.
Jag har nog aldrig sett effektkurvan på en 930, men det ska jag kolla nu bara för att.
Ja men det var ju som väntat.
Nu vet jag inget om den bilen som de har bänkat där (hittade på Google) mer än att den är trimmad och lämnar rätt mycket mer effekt än original.
Men ni förstår poängen, och exakt så känns 930 Turbo att köra.
Effekten är ”För lite-för lite-FÖR MYCKET-För lite”