Jag har snart i en vecka väntat på att Porsche ska släppa en egen video om detta eller att det ska komma någon video från någon journalist, så jag kan göra ett inlägg om det..
Men.. Ett par dagar efter Porsche visar 2 nya GT3 så visar de 2 nya Carrera T.
911 Carrera T är min favorit Porsche 911 för mitt egna bruk.
Det är en ”snällare” GT3.
Det är en bil som har fokus på körglädje istället för siffror att skryta om, som förra GT3.
De nya GT3 / GT3 Touring verkar helt toppen, så inga klagomål där ännu.
911 Carrera T är Porsches version av en Toyota GT86 (stor komplimang).
Det är den modell med minst effekt av alla 911or och där är fokus på att hålla bilen lätt utan att göra den till en racingbil för obekväm för vardagen.
Så tunnare glas osv, inget meningslöst baksäte, och manuell växellåda.
Helt toppen.
Förutom priset.. gånger 2..
Nypriset att köpa bilen fullutrustad (mer info kommer) och försäkringspremien på mig som bor i Malmö, trots att det är den svagaste 911an som går att köpa…
Men även om jag inte kommer att köpa mig en ny eller begagnad Carrera T så glädjer modellen mig rent allmänt just för att det är fokus på att föraren och 1 passagerare ska ha kul, inte investera sina pengar eller skryta över siffror.
Innan jag kommer till siffrorna så ska jag ta det ”negativa” som jag har dragit ut på nu.
911 Carrera T som ska vara lätt och rolig, en ”baby GT3” kommer också i 2 utföranden nu.
Coupe´ och cab…
Cabriolet..
Ja det är väl kul med en 2 sitts cab från Porsche.
Speciellt när en 911 cab främst är känd för en av få sportbilar cab där man faktiskt kan använda baksätet.
Och är det bara 2 sitts så är det antingen en ”billig Boxster” eller en speciell Spyder.
Eller nu då en Carrera T..
Och så vill jag klaga lite till..
En av få saker som jag ogillar med Porsche eller biltillverkare allmänt är deras missbruk av modellnamn.
En AMG är ingen riktig AMG om den inte heter AMG S.
Mercedes modellnummer har INGEN med motorstorlek att göra längre..
Toyota Supra hade jag tyckt om mer om den inte hette Supra, och om det inte var en BMW.
Porsche som mer eller mindre äger ”Turbo” som modellnamn sätter det på EN ELBIL!!!!
Så jag hade nog föredragit här om Porsche kallade denna nya Cab för något annat bara..
Thats it..
De har ändå femtioelva olika 911 modeller.
Likaså så tycker jag inte att GT3 Touring ska heta GT3 alls, men ja det hjälper till med försäljningen, det är jag helt med på, samma sak med att kalla icke Turbo-matade modeller för Turbo… det är bara för att sälja fler bilar, och det är ju försäljning och tjäna pengar som det handlar om till 99%.
Så..
Nu har jag gnällt färdigt, tills jag kommer till priserna…
Porsche 911 Carrera T kommer enbart med manuell växellåda.
Den gör 0-100 på 4.5 sekunder, vilket jag absolut är nöjd med.
Den (de) har 394 hk, och ja jag gillar att de har strax under 400 hk.
Men de BÖRJAR på 1 500 000 kr..
Vissa säger att de väger 1450 kg, vilket jag blev imponerad av, men i Sverige så ser inte siffrorna ut så.
Mer info här
https://www.porsche.com/sweden/models/911/carrera-models/911-carrera-t/
Och en bil i det utförande som jag skulle vilja ha en kostar nästan 1 miljon kronor till, så ja även på den ”billiga” 911an så kan du lägga till extrautrustning för mer än 1 miljon kronor.
Och ja du kan välja till ett baksäte, det kostar inget extra, för att det ska man INTE ha i en Carrera T!
63 stats on the NEW Porsche 911 Carrera T 992.2!
The 2025 Porsche 911 Carrera T Is The Manual Transmission Hero We Need!
2025 Porsche 911 Carrera T 992.2 Revealed and is Manual Only
Row Your Own in the Just Revealed, 2025 Porsche 911 Carrera T!!!
2025 Porsche 911 Carrera T – Is it Still the Enthusiast Special?
2025 Porsche 911 Carrera T | MotorWeek First Drive
** Tänk om de NÅN gång hade bilar leveransklara när de visar upp dem för första gången.
Det har de inte ens med de limiterade bilarna som de vet exakt hur många de ska bygga.
De vill helt enkelt först veta att bilarna blir sålda.
Annat var det förr.
The 2025 Porsche 911 Carrera T Is an Old-School New 911
Is the new Porsche Carrera T still the true driving enthusiast’s 911 of choice? Hmm..
** Ja jag gillar T, mycket, nästan främst om jag skulle köpa en 911 själv för att verkligen använda, det är väl en Targa GTS som lockar mer just pga utseendet.
Men en 911 T är rätt på rätt sätt.
Det är bara lite synd att de nya har lite mindre fokus på att spara vikt (du kan få den som cab, du kan få baksäte, och du kan få motsatsen till spartanska stolar).
Jag tycker att det är bra att de fortfarande har under 400 hk (394 hk).
** Jahapp… För ”långa” växlar i denna också alltså..
Det är enbart pga det som jag ”ogillar” GT3 Touring, som annars är en perfekt vardagssportbil (eftersom alla ”vanliga” 911 är Grand Touring bilar) och som egentligen ”bara” är en 911 T fast med mer effekt.
Annars så är receptet ungefär detsamma, en bantad 911 utan att se ut som en Racing bil.
En GT3 Touring har 510 hk, en säkert helt underbar motor (jag har inte kört en ännu) men med alldeles för långa växlar.
Du kör olagligt snabbt redan i 2ans växel..
Så om du vill ha kul med din bil utan att köra tokigt snabbt, olagligt, eller på bana, så får du alltså nöja dig med att varva ur 1ans växel, och nöja dig med det..
Så det där med att köra bilen 10 av 10, det SKULLE vara poängen med en 911 T.
Du har det bantade, sportiga, du kan köra bilen på gränsen, utan att vara olagligt snabb direkt.
Men, tydligen inte ändå.
Så… Jag känner igen att det är nog den första (moderna) 911 T som gäller, 991an alltså.
Den med ”bara” 370 hk.
Den är nog mest rätt om du vill köra bilen 10/10 utanför en bana.
[…] Officiell : 2025 Porsche 911 Carrera T 992.2 […]