Is There A Successful Facelift? — The Carmudgeon Show w Jason Cammisa & Derek Hyphen — Ep 101

En lång dag med mycket irritation, så då fokuserar jag på mina intressen som gör mig glad =)
Här är ännu ett bra avsnitt av The Carmudgeon Show som jag jättegärna skulle vilja göra en diskussion utav, och eftersom väldigt få kommenterar här i bloggen så kan ni absolut få kommentera på Facebook istället.

Så denna veckans avsnitt handlar om bilars Facelift.

Jag överlag tycker att man ska ha en sista årsmodell av en bil, för att då är den bäst, testad, åtgärdad osv.
Men är en bil alltid bättre efter en Facelift?
Jao jo jag vill ju tycka det..
Är den alltid SNYGGARE efter en Facelift?
Well.. Det är ju en annan sak..

Så innan ni kollar på videon och läser mina notiser (som kommer att skrivas innan jag ser färdigt på klippet), ge mig gärna 3 exempel som ni själva kommer på.

1: En bil som är snyggare efter Facelift
2: En bil som är fulare efter facelift
3: En bil där ni ENBART skulle vilja ha modellen innan eller efter Facelift men inte den andra.

Så innan jag började kolla på videon så tänkte jag direkt på Mercedes CLK och E-Klass med 2000 Faceliften, och ja SLK också osv, men min kommentar under videon direkt var just ”CLK & E-Class year 2000 facelift”

Och sen under videons gång så tar de upp bra exempel, även om de mestadels pratar om BMW tyvärr, men jag har ju åsikter om allt, så det är därför jag inte delar videos här i bloggen som är längre än 20 minuter, ibland 30+ minuter om de är verkligen bra.

Men jag vill ju skriva ner mina anteckningar om allt jag ser, och då med en 1 timmes video så blir det ytterligare 1 timmes läsande och ni vet ju inte exakt vart i videon mina åsikter tillhör.

Men så för att börja med att svara på mina egna frågor innan jag bryr mig om vad de säger i videon.

1:  Ja de flesta.. 
Jag har nästan svårt att komma på bilar som är snyggare innan facelift än efter..
Ja jag vet ju direkt en bil, som de tar upp i videon, som faktiskt HETER något annat också, men ja, jag kommer till det.

Så mitt första exempel var ju den facelift som de flesta Mercedes-Benz fick år 2000, och nej det var inte bara att blinkers flyttade från sidorskärmarna till backspeglarna, det var att hela bilen var i samma färg, så ingen svart linje längst ner.
Annan ratt, annan färddata osv osv osv.

Här är 1997-1999

Det var konstigt svårt att hitta bra bilder på så vanliga bilar..

Så dessa bilder säger er allt för lite.

Men såhär såg de iallafall ut från år 2000 (väldigt sent 1999) till 2002 (men nästa kaross såldes först som en 2003a)

Här var en bra video om E-Klass

Mercedes W210: Pre vs Post Facelift

Men ser inte alls skillnaderna på samma sätt när de båda är svarta, men men

Men den faceliften gjorde mig iallafall till köpare till en CLK Cab.

Sen åter igen så tycker jag väl att nästan allt är snyggare efter facelift.

Lexus LS430 är bara intressant efter Facelift, LS400 vill jag ju helst ha en så sen årsmodell som möjligt.

2: Ja, nu blir det svårare, men roligare.

Här är några exempel på bilar som kanske inte är snyggare efter facelift, men där jag ändå skulle vilja ha en sista årsmodell av bilen.

NSX

Driven to disruption: Honda NSX | Classic & Sports Car

 

Ja.. Pop-up lampor är häftigt..
Men jag vill ju absolut ha en faceliftad ändå, helst en 2005a.

History of the Honda NSX

Och ja sen då en annan kär bil, SL R129, det var faktiskt på äldre dar som jag absolut hellre föredrog pre-facelift.

Men där ser du egentligen bara skillnaderna på AMG bilarna

Dagens Bil : Mercedes-Benz SL R129 - 1989-2002 · Sir Pierre's Godispåse

Mercedes-Benz R129 SL500 6.0 AMG | Benz, Mercedes benz cars, Mercedes

Jag blev erbjuden att köpa ett komplett AMG kitt till R129 nyligen, men det faceliftade, och nej, nu vill jag absolut inte ha det där, jag tycker om raka linjer!

Och sen har vi Ferrari Testarossa som de nämner i videon..

Och alla de som kom efter..

ferrari 512m testarossa Online Sale, UP TO 68% OFF

Självklart så är Testarossa snyggare än den som inte ens kallas för Testarossa..

Is the Ferrari 512M the Ultimate Vintage Daily? (Test Drive)

Men…. Jag hade hellre haft en 512 TR eller M eller vilken som nu var senast…
Tror jag..

Även om den gamla är snyggare…

Men ja, vissa vill man ha den gamla version utav just för att det är den klassiska..

Men jag kan inte alls alls förstå att folk hellre vill ha en tidig Countach än en sen.

Guide: Lamborghini Countach LP400 — Supercar Nostalgia

GIVETVIS ska den se ut såhär!

1988 Lamborghini Countach 500 QV For Sale - Chelsea Cars

Men… Den bästa utav dem är nog den sista.. Där Pagani var väldigt inblandad

Den är ju absolut inte snyggast, kanske till och med fulast…
Men bäst…?

Men ja, den smala karossen vill jag helst inte ha…
Enda anledningen till att ”vi” blev ”jättebesvikna” på den nya Countach är ju för att den hämtar inspiration ifrån den första Countach istället för den breddade, som vi alla tycker om.

Gallery: New Lamborghini Countach meets its predecessors - Drive

Så ja en Facelift är kanske inte alltid bra…
Jag är t.e.x rädd att en facelift på Lexus LC500 kommer att göra den mindre snygg, för att den är PERFEKT som den är idag.

Innan jag går till 3e punkten så kan jag ju gå igenom mina egna bilar först, där jag med Corvetterna ABSOLUT tvunget skulle ha en så sen årsmodell som möjligt och en pre-facelift var totalt ointressant (vilket var just punkt 3 ju)

Men, den gamla är absolut inte fula, verkligen inte.
1984 Chevrolet Corvette C4 | Bidders Highway

Men totalt ointressant.. Till och med om den vore en ZR1

Buy This Rare C4 Corvette ZR-1 For Its Experimental Active Suspension

Men ja, där skulle det tvunget vara en av så sen årsmodell som möjligt, och absolut en facelift

1996 Chevrolet Corvette LT4 Review | RNR Automotive Blog

Oooh de är så snygga!!

MoreShopping : Corvette C4 - 1996 · Sir Pierre's Godispåse

Och det är SÅ mycket som skiljer dem åt!!
Så där var det tvunget att vara en sista årsmodell, oavsett färg.

Och ja töntigt nog så har jag en 95a och en 96a, och kör bara med 96an..

Men de äldre är verkligen inte fula

The Best Corvettes of the 1980s: No.2 - The 1986 Corvette - Corvette:  Sales, News & Lifestyle

Jag föredrar absolut baken på de äldre

1986 C4 Chevrolet Corvette: Specifications, VIN, & Options

 

Sen har vi då Mercedes SL R129

Mecredes benz R129 SL

Som sagt, utan AMG kittet så ser de nästan same same ut

 

Jag vill ABSOLUT ha en sista årsmodell, och då MÅSTE den ha panoramatak.
Men jag vill inte göra mig av med min, som är sista året innan den facelift som faktiskt syns.

Där har jag den perfekta bilen enligt mig med all invändig facelift (tyvärr bara inte växellådan) men den gamla looken

Men ja, här behövs ett AMG kitt eller en nerd som mig för att se årsmodellen

Så där vill jag ha dem båda… men om jag måste välja bara en…. så blir det nog pre-facelift..

Och sen GT83 som fick en facelift 2016

Men nu ser ju inte min original ut ändå så.

2013-2016

Toyota GT86 (2013 - 2016) used car review | Car review | RAC Drive

2016-2021

Toyota GT86 Review 2023 | Top Gear

Äh, rör inte mig alls.

Ja den nya EFTERTRÄDAREN GR86 är snygg,

men ska jag sälja min perfekt modifierade bil för att köpa en helt original bil bara för att den är ny?

Nej.

Så ja där svarade jag nog på den 3e frågan helt..

För att just nu kan jag inte komma på någon mer bil där jag enbart skulle vilja ha före eller efter facelift, ja det är främst den där 2000-faceliften på SLK, CLK, E-Klass som gör att jag absolut inte skulle vilja ha en pre-facelift.

Mercedes SLK 1996 (1996 - 2000) reviews, technical data, prices

Mercedes-Benz SLKClass Special Edition (2002) - pictures, information &  specs

 

Jag till och med struntade i en äkta BRABUS CLK just för att den inte hade faceliften ju..

Men annars så kan jag inte just nu komma på någon annan bilmodell där jag VERKLIGEN bara vill ha det ena..

Sen så finns där ju bilar där jag inte vill ha vissa år men de ser likadana ut, som en Corvette C5 vill jag ju absolut inte ha från de första åren.

Så vad säger ni? 
0
Please leave a feedback on thisx

 

(Visited 24 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x