DRAG RACE! – BUGATTI VS PORSCHE + En snabb genomgång av Porsche 911 GT2

** Ja självklart är de imponerade över Bugattin, den bilen är extrem.
Men den där 911 Turbo fortsätter att imponera på mig…
Den är chockerande snabb.

Ja Chiron BLÅSER FÖRBI! Men jag hade inte förväntat mig annat.
Men ändå..

** Vi väntar spänt på att få se siffror och provkörningar av en kommande GT2, eller förmodligen så blir det ”bara” en GT2 RS och ingen ”vanlig” GT2, OM det ens kommer en GT2 i något utförande, för att den förra var lite av en flopp… Och alla GT2or någonsin har varit en rejäl försäljningsfloppn är de har varit nya.
992 GT2 visste knappt ens någon att den fanns förrän 15 år senare då 996 GT2 kom, och jag har aldrig någonsin sett någon bil sjunka så snabbt i andrahandsvärde som dessa 996 GT2 gjorde då de fortfarande gick att köpa som nya.
Dessa icke limiterade bilar byggdes och såldes mellan 2001 och 2005, och du kunde bokstavligen köpa dem för halva priset med bara några få hundra mil på mätaren, Ja jag vet att det är annat idag, men nu tar vi en sak i taket.

Vet ni vad, jag kan lika gärna nörda ner mig lite i detta ämne nu.

En Porsche 911 GT2 för dem som inte vet är en 911 Turbo där man bantar bilen genom att bland annat ta bort fyrhjulsdriften, varför jag ens kom in på detta ämne kommer jag till sen.
Så om en 911 Turbo är en vardags. super-GT bil så är GT2 och GT2 RS en trackday version av 911 Turbo, precis så som det är med vanliga 911 och GT3 / GT3 RS.

Men jag ska försöka hålla mig till GT2 nu, och inte RS eller EVO, för att då blir det riktigt nördigt med bilar som bara byggdes i 11 ex osv.

Så vi börjar med 993 GT2

Det är pga denna otroligt vackra bil som jag älskar ”nitad breddning”.

Så detta är då alltså en 993 Turbo som har bakhjulsdrift istället för AWD, den har en kraftigt bantad inredning och sen då den STORA vingen och breddningen

Effekten var officiellt mer eller mindre same same som 993 Turbo, 430 hk till en början och sista året 450 hk som i Turbo S (kunde också ha 600 hk i EVO utförande som vi inte ska gå in på)

Men GT2an väger bara 1 290 kg istället för Turbons 1 500 kg (tänk att man tyckte att det var tungt då, en AWD bil!)

https://teknikensvarld.expressen.se/bildgalleri/porsche-993-gt2-1996/

Dessa bilar har alltid varit dyra, men det var väldigt få som kände till att de ens fanns förrän 996 GT2 kom som sagt.

För att de 57 st gatulagliga 993 GT2 som byggdes bara för att få bilen godkänd för racing (ja det är en homologerings bil) , ja de såldes till folk som ville behålla dem och köra bana helt enkelt, inte bara ”flippa” och tjäna pengar, sånt gjorde man inte på den tiden.

Så, 996 GT2, bilen som var väldigt dyr som ny, värdens dyraste Porsche just då, och snabbaste såklart.

Över 2 miljoner kronor var grundpriset (du kunde nog bara välja till onödigt dyra keramiska bromsar och något litet till).

145 kg lättare än Turbon, och nu så sågs 1 430 kg som väldigt lätt.
462 hk när Turbon hade 420 hk och 483 hk när Turbo S hade 450 hk.

Men… Ingen riktig GT2 bil.. Ingen homologerings bil..
Porsche brydde sig inte om att tävla i GT2 klassen utan all fokus låg på 911 GT3 och GT3 klassen när det kom till motorsport.

Och bilen var svårkörd helt enkelt, det gamla smeknamnet som inte hade använts sedan en 911 Turbo var bakhjulsdriven kom nu tillbaka, ”The Widowmaker”..

och bilarna rasade i värde, jag minns så väl en svensk bil med cirka 700 mil på mätaren för cirka 700 000 kr… 1/3 av nypriset, eller mindre, och då var bilen bara två år gammal kanske… Vilken skandal.
(Jag har något gammalt inlägg där jag räknade ut vad varje mil hade kostat den ägaren)

Dessa icke limiterade bilar gick att köpa mellan 2001 och 2005.
Sen finns där inte mer att säga om dem.

Porsche pausade i ett par år där igen innan 997 GT2 kom 2007.


530 hk, 1 438 kg.. bla bla…

https://carbuzz.com/features/the-997-gt2-is-the-porsche-911-no-one-is-talking-about

En nästan totalt ointressant bil. nästan enbart för att GT2 RS var så extremt mycket mer.
620 hk, kolfiberhuv, ytterligare bantat 70 kg till, limiterad till 500 bilar.

Bilen togs enbart fram för att slå Nissan GT-R på ringen.

DÄR började hela grejen med ”samlarvärde” osv.
Och den vanliga GT2an fick verkligen stå i skuggan.

Detta var 2010 som GT2 RS kom.

Därefter så längtade hela världen efter en ny limiterad GT2 RS som de kunde tjäna pengar på.

Och vänta fick dem, 7 år..

2017 så fick vi se den 7e generationen i detta utförande när Forza Motorsport 7 presenterades.
700 hk vid 7 000 rpm… 1 470 kg, 7 växlad PDK låda.. 0-100 på 2,7 sekunder..
Den slog rekordet på bland annat  7,77 km långa Bend Motorsport Park.

Och limiterad till 700 bilar som kostade 7 miljoner kronor styck.
Nej jag bara skojar, 1 000 bilar blev det, som kostade från 2 700 000 kr, utan det dyra  Weissach som bantade bilen ytterligare 30 kg, jag gissar på att det var få bilar som såldes utan det paketet.

Och just det, denna gången så blev det BARA en GT2 RS, ingen ”bara” GT2a.

Så nu tillbaka till ämnet som jag har lagt denna natt tankad med chips och läsk för att orka komma fram till en poäng.

Kommer vi att få en 992 GT2?
Nej, mycket troligt inte..

För att vi har det redan.. typ..

När du köper en 992 Turbo som har ett lika högt grundpris som 996 GT2 hade för 20 år sedan, så kan du välja ”Lättviktspaket” som enligt Porsches konfigurator ser ut såhär.

Du vill lägga till följande paket: Lättviktspaket

Omfattar: Porsche Active Suspension Management Sportchassi (PASM Sport) inkl. 10 mm sänkning
Skalstolar
Sportavgassystem inkl sportavgasrör i silver (högglans) med nano coating
Lättvikts- och ljudisolerglas

Denna bantning kostar dig +109 200 kr extra.

Det är vad det står på den svenska sidan.
Men så vitt jag vet så är det detta som ingår i paketet.

** Lättare glas som ändå ska vara relativt tyst
** Mindre ljudisolering i bilen (men tysta rutor är viktigt?)
** PASM dämparna
** Sportavgassystem
** Inget baksäte


** Kolfiber skalskolar eller elektriska stolar.

Så… Eftersom en 911 GT2 inte har varit något speciellt sedan… Hmm… 993an?
Och eftersom de hoppade över GT2an på förra modellen..
Så tvivlar jag starkt på att det kommer att komma en 992 GT2.

En GT2 RS kommer det säkert att komma och den kommer att spöa ALLT, det tror jag på.

Men där är inget tomrum efter en GT2a.
Varken bland dem som vill köra bana eller dem som vill tjäna pengar.

Speciellt inte idag när en superbil ska vara så säker som möjligt med fyrhjulsdrift, fyrhjulsstyrning osv osv osv.

Så en 911 Turbo S med lättviktspaketet, That´s as good as it gets, for now.

För du har ingen nytta av ditt baksäte i din 911 Turbo ändå.
Och jag tror inte att den låter så hemskt illa på motorvägen med mindre ljudisolering och tunnare rutor.

Och om du inte vill ha skalstolar så kan du få 18-stegs stolar..
Och sportavgassystem ska du ju självklart ha oavsett..
Samma sak med PASM dämparna..

Så.. Detta 110 000 kronors wannabe GT2 tillägg är ju en självklarhet =)

 

Det är alltså en 9 sekunders bil…
Galet..

Så DET var min poäng denna natt..

Ja en Bugatti är extremt snabb, och det är en självklarhet, även om vi aldrig kan förstå HUR snabb den är utan att själva sitta i bilen.

Men den nya 911 Turbo (gärna S och gärna med lättviktspaketet) är verkligen också ofattbart snabb.

https://www.motortrend.com/vehicle-genres/porsche-911-gt2-models-history-price-specs-0-60-performance/

 

(Visited 7 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x