Corvette C8 Z06 förväntas slå en hel del V8-rekord

Iallafall när det kommer till gatulagliga serieproducerade bilar med “platt” / Flat Plane V8.

För er som inte vet vad en Flat Plane V8a är så handlar det om hur vevaxeln ser ut.

 

En “platt” vevaxel har många fördelar och bara en nackdel, men en jobbig nackdel.
En platt vevaxel ger mycket rörelse i motorn, alltså “vibrationer”, så för att få en mer stilla motor så använder man en vanlig “crossplane” vevaxel.

Flatplane vs Crossplane V8 Engines – Which Is Best?

Så därför använder man bara en platt vevaxel i racingbilar där man inte bryr sig om motorn rör sig mycket eller lite.

Ja ni kan läsa mer om det här

https://jalopnik.com/what-is-a-flat-plane-crank-and-why-is-it-so-loud-an-ex-1659688239

Men nu skulle inte inlägget handla om det, jag har redan ett inlägg med bra videos som demonstrerar skillnaden mellan dessa två olika sorters vevaxlar

12 Of The Best Sounding Flat-Plane V-8 Engines

Så Corvette C8 Z06.. modellen som jag har väntat på innan jag ens vill avgöra om jag gillar C8an eller inte.

En Z0 modell är oftast den bästa, vettigaste, mest lagom och (oftast) icke överladdade Corvette man kan köpa.
De överladdade ZR-1 modellerna är oftast bara galet för mycket..

Så JAG ser väldigt mycket fram emot C8 Z06 som åter igen kommer att ha en Sugmotor, som de borde ha (C7 Z06 hade kompressor).

De teasers som Corvette har gett oss handlar bara om motorljudet, som absolut kommer från en flat plane NA V8a

Och redan innan all annan info så är modellen redan hypad..
Folk har verkligen höga förväntningar på Corvette C8 Z06.

Med all rätt tror jag..

Motorn kommer att vara en 5.5 liters Flat Plane V8 som härstammar från C8.R racingbilen

En bil som vann 7 av 13 race… Det säger en hel del.

Så en mildare version av den motorn kommer att hamna i gatubilarna

Och med mildare så menar jag inte svagare, tvärtom, gatubilen kommer mycket troligt att ha 100 hk mer än racingbilen.
Ja dessa racingregler är så löjliga..

Så vi snackar om MINST 600 sugishästar ifrån den motorn som vi tror kommer att kallas för LT6.
Motorn kommer mycket troligt också att ha dubbla överliggande kamaxlar, det har vi nog inte sett på någon amerikansk sportbil alls sedan Corvette C4 ZR-1, så 25+ år sedan.

Så de förväntningar, hopp och faktiskt rykten som finns om LT6 är följande.

 

** Det kommer att vara den största flat-plane V8an.

5.5 liter låter inte jättemycket för en amerikansk V8a, men rekordet idag för Flat-Plane V8a är 2015–20 Ford Shelby GT350, “Voodoo,” som ligger på 5.2 liter.

https://fordauthority.com/fmc/ford-motor-company-engines/ford-modular-family/ford-5-2l-engine-family/ford-5-2l-voodoo-engine/

 

** En av fördelarna med Flat Plane är att vevaxlen kan vara lättare, så motorn varvar snabbare och mer. 

** Mest vrid från en flat-plane V8a

Amerikanarna är inte kända för att plocka ut jättemycket hästkrafter ur sina motor, per liter då alltså.
Men vrid det har dem.
Den strypta C8.R motorn har 650 Nm.
Vi räknar med att LT6 kommer att ge iallafall 30 Nm mer än så.
Voodoo motorn har rekordet där också idag med sina  581 Nm.

** En tillverkare som är känd för flat-plane V8 hittar vi inte USA utan i Italien. 
Jepp, Ferrari har använt sig av platta vevaxlar sedan 1973. 
Och som ni vet så har Ferrari relativt små motorer alltid. 
Det var först 2005 som de gick över 4 liters gränsen, från 3,6 liters 360 Modena till 4,3 liters F430. 
Idag så är deras största V8a någonsin den 4.5 liters motor som sitter i 458 Italia. 
Efter 2015 så gick de ner till 3,9 liter, och varför vet ni alla..

** Det kommer att vara den amerikanare som varvar mest. 

Voodoo-motorn är verkligen imponerande, att V8an varvar 8250 är rekordmycket.
Lt6an förväntas att varva som en 911 GT3 innan den börjar tappa andan, dvs över 9000 rpm!

** Det kommer att vara världens starkaste sugis V8a

Hoppas vi..
Rekordet idag har den underbara Mercedes-Benz SLS AMG Black Series.
Den 7 år gamla M159 motorn lämnade 622 sugishästar ur en V8a

Vi tror att LT6 kommer att ha mellan 600 och 650 hästkrafter..
Så kanske ett rekord?

C7 Z06 som har en 6.2 liters V8a med kompressor lämnar ifrån sig 659 hk.. det blir nog väldigt svårt att slå.

Så.. vi ska kanske inte hoppas för mycket..

Det har ju “läckt” en siffra ett par gånger, och det är 617 hk.
Men det vore coolt om den hade över 618 hk bara för att slå den snart 30 år gamla McLaren F1 V12an som alla avgudar.

 

** Den starkaste sugmotorn någonsin (från USA)

Ja som sagt… Amerikanarna är inte kända för att plocka ut mycket effekt utan överladdning.. inte per liter iallafall (jag kommer till den punkten)

Den starkaste amerikanska motorn idag (ÄR INTE TESLA!) måste ju vara den senaste Dodge Challenger toppmodell eller senaste Shelby Mustang, de båda lämnar något över 800 hästkrafter… galet mycket..
Men de är båda överladdade 😉

Men starkaste ICKE överladdade motorn från USA är faktiskt Viper, som är känd för att ha lite hästkrafter (per liter).
Den bilen som ingen ville köpa när den såldes som ny men som alla vill ha nu, dvs den senaste Dodge Viper, den lämnar 645 hk ur en 8.4 liters V10a, utan överladdning.

Som sagt, vi får se om LT6an får mer än 650 hk..
Det vore verkligen kul om Corvette slog Vipern ännu en gång, även om Vipern är “gammal” nu.

Att slå resten av världen är bara att ignorera..Både Aston Martin och Ferrari har två galna V12or, rekordet idag är väl Ferrari 812 Competizione med 819 sugishästar!

En bil som min brorsa sa är den första bil av alla som han har kört som han tyckte var obehagligt snabb.. (Nej han har aldrig kört min mer än väldigt sakta =) )

Ferrari 812 Competizione and Competizione A

** Det vore så kul om Dodge släppte en ny Viper som då hade mer effekt än de överladdade bilarna i Dodge familjen. 
Och om Ford GT40 kan överge V10 mot en V6a med Turbo så kan Viper överge sugis V10an mot en kompressormatad V8a med över 800 hk tycker jag! 

 

** Högsta antalet hästkrafter per liter från en sugmotor

Ja detta tror jag inte alls på själv tyvärr… Ferrari har haft detta rekord i många år nu, ända sedan de tog över det från Honda S2000 som då hade imponerande 120 hk per liter, (De hade någon fabrikstrimmad version som lämnade 123,5 hk per liter!)
Det var verkligen riktigt imponerande då och rätt långt därefter.

Idag har Ferrari det rekordet med sin kanske sista sugis-V8a.
Ferrari 458 Speciale lämnar 597 hk från 4.5 liter, nej du behöver inte ta fram miniräknaren, det är imponerande 132.66 hk per liter..

Det är verkligen väldigt imponerande..
Som jämförelse så har USAs starkaste sugmotor hittills bara 76,7 hk ger liter… Jepp, det är Vipern jag menar.. 645 hk är mycket! Men ur 8.4 liter…

Och den vanliga C8an är absolut inte mycket mer imponerande.
Den 6.2 liters motorn lämnar 79,84 hk per liter..
Så det är ännu en anledning till att jag försöker att inte bry mig allt för mycket om den än så länge.

 

Så OM LT6an skulle slå det rekordet så behöver den 5.5 liters sugmotorn lämna över 730 hk, det är bara att glömma!
Vi ska vara glada om den lämnar 630 hk som sagt.

Om ryktet på 617 hk stämmer så blir det 112,18 hk per liter
911 GT3 har 125 hk per liter har jag för mig, det vore kul att slå, men det är också bara att glömma.
Den där GT3 motorn är grym.

** Den motor som idag lämnar mest effekt per liter oavsett överladdat eller inte är ju såklart en överladdad motor. 
Och det är en svensk motor. 
V8an i Koenigsegg Jesko kan ju lämna 1600 hk på Etanol. 
Dela det på 5 liter så är det 320 hk per liter.. 
Men som sagt.. det är en överladdad motor. 

Ska vi ta en mer “normal” bil så är det ju faktiskt åter igen AMG 45 S. 
Den tokiga lilla motorn som vi hittar i både A-Klass och CLA lämnar ju i dagsläget 415 hk från 2 liter! 


Och det ryktas om att nästa C63 (som ja tyvärr kommer att ha en liten 4 cylindrig motor) kommer att lämna 442 hk.. ur samma 2 liters Turbomatade 4a.. 

 

Ja och sen efter det så blir det ZR-1, men vad den bjuder på överdrivna galenskaper, det har jag ingen bråttom med att få veta =)

 

Viktigast av allt är att ryktena säger att C8 Z06 varvar ringer på under 7 minuter…

Raka rör på den där så blir det nog bra =)

 

 

(Visited 21 times, 1 visits today)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.