AC Cobra 378 Superblower

Det är inte den snyggaste Cobran jag har sett.
Men en blå färg på den så är den rätt lagom.

AC Cars, ja de som byggde Karossen först i England innan Shelby, detta är deras 3e reproduktion, vilket betyder att detta är en rätt så ”äkta” bil även om det är en modern bil.
Det är alltså en helt rätt fortsatt produktion av original Cobra.

Så det är ju nice =)

Tråkigt att det inte är en 427 kaross i heller..
Så där är inte bredare än 10 tums fälgar bak..

Men en ”Äkta” bil, byggd idag betyder ju inte att det är 50 år gamla bildelar, allt är nytt, chassit är modernt och riktigt race-ready.

Men det absolut bästa är ändå att den har precis den motorn som jag skulle kunna tänka mig att sätta i en egenbyggd Cobra.
Nej det är ingen Ford motor, utan en Corvette motor =)

En 6.2 liters LS motor med Kompressor, vilket lämnar en helt lagom mängd hästkrafter, 580 st.

Och AC säger att alla bilar kommer ju att byggas efter order, så varje kund kan själva välja hur pass mycket effekt motorn ska lämna 😉

Och givetvis får man välja vilken färg man vill på bilen.
Jag tycker om vitt, men en vit Cobra, nej det lämnar jag till Elvis.

Spinout Elvis Presley - Auto World - Schaal 1/18 - 1965 - CatawikiPin on Elvis's Cars.

Priset är ju dyrt som vanligt, MEN £129,500 är absolut inte mycket för en äkta AC Cobra.
De bättre fabriksbyggda replikorna kostar mer än så.
En tom kaross ifrån Shelby kostar ju en miljon, NÄR det går att få tag på.

Ja du får en Aston Martin Vantage med samma prestanda för samma pengar…
Men det är ju en smaksak, du har nog ett par GT bilar och sportbilar redan ifall du köper en AC Cobra, speciellt i blöta England.

 

(Visited 261 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x