Aftermarket Seats | Everything you need to know

** Originalstolarna i GT86an är bra.
Absolut, passagerare ger ofta komplimanger på just stolarna.
Subaru STI stolar brukar vara bra, dessa är typiskt sådana stolar.
Inställningsmöjligheterna är också rätt bra.

Och eftersom de är helt manuella, inga el-justeringar alls, så tror jag att de är relativt lätta med.

Men, precis som med alla andra moderna bilstolar så gillar jag inte riktigt nackstödet alltid.
Och som med alla bilstolar utan justerbart svankstöd, så vill jag ha mycket mer svankstöd.

 

Och visst, jag tror att dessa kuddar hade dugt helt okej

Men, jag vill inte betala 93 dollar för kuddarna, och 79 dollar i frakt! Plus tull, moms, Postnordpåhitt osv osv….
För EN stol, inte för båda stolarna, utan nästan 2 500 kr för en svankkudde som inte ens sitter fast på plats och en nackkudde som jag tror blir för mycket.

Och Biltemakuddarna som jag köpde var för stora för de smala stolarna, det funkade inte det minsta lilla.

Men.. Att köpa nya stolar, visst, det kan man väl göra, mycket pengar i onödan kanske, men dels så har jag aldrig sett eftermarknadsstolar med inbyggt, justerbart svankstöd, inte heller med stolvärme, och en vinterbil utan stolvärme, nej det gör jag helst inte om.

Och sen så känns det väl främst dumt att köpa stolar som är mer komfortabla istället för lättare och mer race till en sportbil 😉

Guide : Att köpa Sportstolar

Men ja, jag tänker på det till och från..
Och jag hade ju inte behövt köpa två stolar..
Men om jag bara ska köpa en förarstol, och den stolen behöver inte vara fällbar, då blir det ju en race-skalstol..
Så då är vi där igen, inget justerbart svankstöd, kanske en liten blåsa som man pumpar upp, och som aldrig sitter där man vill.
Och fortfarande ingen värme i stolen..

Nej..
En icke löjligt dyr svankkudde vore en perfekt lösning.
En gubbkudde som jag kallar det.

** Racingstolar är ett ämne jag tycker om, för att det är ett ämne som jag har lagt väldigt mycket tid och pengar på.
Främst för att jag inte kunde provsitta några innan köp.

Mina första silverkolfiberstolar var extremt smala (jag köpte bara de lättaste som fanns då med)
Och mina senare kolfiberstolar är perfekta.

** Där är många fördelar med att byta från originalstolar till eftermarknads skalstolar-

* De är oftast (absolut inte alltid) lättare än dina originalstolar.
Lägre vikt i en bil är alltid bra.

* Du sitter fast, vilket gör att du kan fokusera mer på din körning, vilket gör dig till en bättre förare, och vilket gör att du orkar mer eftersom du slipper kämpa med hela kroppen hela tiden för att hålla dig på plats.

* Du slipper oroa dig över att din passagerare ska glida runt i bilen.

* Det är snyggt/coolt

* Du får bättre plats med hjälm på dig om du är lång.

* Det blir mycket bättre och smidigare om du ska använda 4-5 punkts bälten.

* Jag tycker att jag sitter skönare, säkrare, mer stabilt, och med en genast mycket bättre känsla.

* En icke fällbar skalstol är formad rätt, så du inte ligger ner och kör med svannacke.

Sen är där ju några nackdelar med såklart.

* Det är svårare att ta sig in och ur bilen
* Det är MYCKET jobbigare att ta sig in eller ur om man inte är fullt frisk
* Du har ingen värme i stolarna (Det är den största nackdelen anser jag, trots trasig kropp)
* De är inte sköna till vardags eller långa sträckor.
* De är inte elektriskt ställbara (riktiga skalstolar då)
* Du kan få problem med lysande Airbaglampa och med besiktningen.
* Det är nästan helt

** Just det där med buren är anledningen till att min passagerarstol sitter lite väl långt fram.

 

 

Alla mina tidigare inlägg kring “racingstolar” hittar ni under denna taggen

#Stolar

(Visited 15 times, 1 visits today)

2 svar på ”Aftermarket Seats | Everything you need to know”

  1. Jo det var min första tanke, men ingen skräddade verkar vilja jobba längre, och framförallt inte göra custom arbeten.
    För en vanlig kudde med en blåsa som man pumpar upp borde inte vara svårt att hitta.
    Och jag tycker inte i heller att det ska vara svårt att göra en anpassad kudde av tempur eller något..
    men men.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.