Why Convertibles Suck | WheelHouse

** De flesta människor i Sverige tycker att det är helt meningslöst att ha en cabriolet när man bor i Sverige.
Men det är också samma sorts människor som tycker att det är idioti att ha en bil med mer än 90 hästkrafter, eftersom vi ändå bara får köpa max 110 km/h, även om vi faktiskt får köra upp till 120 km/h på allmän väg.

Och ja, vi var väldigt korta somrar i Sverige.
Men, de dagar det är fint väder, eller det jag föredrar, fina, varma sommarkvällar, då är det UNDERBART med en cab!

Visst, om du bara har en bil, som du kör mycket med, pendlar med, åker på långa resor med mycket bagage med.
Då är det nog lite “olämpligt” med en cabbe.

Men, om du kan ha två bilar, och den ena bilen inte behöver vara en hundradels-jagande sportbil.
Unna dig då en taklös bil.

Tycker du om bilar med sollucka?
Du har MYCKET mer nytta och glädje av en taklös bil än vad du har av en sollucka.

De flesta cabriolet idag, eller ja de senaste 20 åren (sen Mercedes CLK W208) är lika tysta som en med plåttak.
Och om du köper en med enbart tygtak, så finns säkert alternativet att ha hardtop, vilket du egentligen bara behöver om bilen står utomhus året om eller om du ska köra långt och vill ha bilen lite tystare.

Men en nyare cabriolet finns det inga nackdelar med.

Allt det där med mjukare chassi, mycket extra vikt osv, det är också gammalt tänk.

Unna dig en cabriolet någon gång i livet.
Oavsett om det är en SL65 AMG med plåttak, eller om det är en 30 år gammal Miata med trasigt tygtak.

** Ska du köpa en cab och du inte redan vet helt säkert exakt vilken modell du vill ha, så är mitt tips att välja en modell där du kan ta ner/upp taket snabbt, eller där du kan köra upp till lagom hastighet samtigt som du tar upp eller ner taket.

Du vill kunna göra detta snabbt medans du står vid rödljuset eller medans du kör sakta i stan.

** ALLA bilar med löst plåttak är jobbiga att ha och göra med.
Även en liten Miata.
En SL eller en cab med baksäte, som har stora och tunga tak, då är det till och med jobbigt för två personer att bära, plus att du behöver ha plats för att förvara taket.
Det är nog den enda nackdelen med min SL, som är snyggare med taket på än av..
Det skulle inte alls förvåna mig om det taket väger 50 kilo!

Miata taket kan man faktiskt ta ensam med lite tricks..
Men jag rekommenderar inte det, ni måste vara två, oavsett bil.
Och har du en cab så vill du som sagt kunna fälla ner taket snabbt när det har slutat regna en fin sommardag.
Du vill inte behöva planera det i förväg eller stanna och ta ner taket.

** Se till att köpa en vindavvisare till din cab.
Om det inte finns original så finns det garanterat att köpa som eftermarkandstillbehör.

** En cab med baksäte är kul på cruising eller till studenter..
Annars inte..
Du kommer ändå använda vindskyddet som stänger av baksätet.
Och om någon sitter i baksätet medans du kör över 40 km/h så kommer de bara att lida.

** Enda anledningen till att jag sålde min gamla CLK var just för att jag inte fick köra med den på bana, trots “störtbåge” som jag kunde fälla upp manuellt.

(Visited 7 times, 1 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.