Dagens JDM Klassiker : Tommykaira ZZ

Jag saknar Tommykaira, eller Tommy Kaira som jag brukar skriva det..
Jag har nämnt deras toppmodell ZZII för er flera gånger här i bloggen..
Det där var en perfekt sportbil på många sätt tycker jag.

Tommy Kaira ZZII

2.6 liters 6a med TwinTurbo som lämnade 542 hk (gick att trimma vidare) och det räckte för att denna bil på 1 ton exakt, skulle kunna göra 0-100 på 3.3 sekunder, för 18 år sedan.

Det blev tyvärr inte många av den bilen, jag tror inte att jag har skrivit ett eget inlägg om den bilen, för där är inte så mycket mer att säga om den, men det var verkligen toppmodellen.

Oftast så känner man igen Tommykaira som Subaru Tuner eller ifrån TV-Spel.

Men den bil som jag tycker BORDE blivit en succe, och som jag tror hade blivit en succe idag, 20+ år senare, är den mycket mer simpla Tommykaira ZZ.

Det var en liten Roadster med Nissan 200 motor, more or less.

Tommy Kaira ZZ

Ja den var rätt ful, precis som Lotus var på den tiden.
Men du kunde på ett typ tak till bilen iallafall… Eller ett lock..

Tommy Kaira ZZ

Varför denna bilen borde ha blivit en hit, är av många anledningar.

Det var väl så nära en Lotus man kunde komma, med en av dåtidens bästa motorer.

Modellen designades osv osv i Japan, men de byggdes i UK.
Så ja.. Britterna kan sin sal när det kommer till lätta trackday bilar.

ZZ kom i flera olika utföranden faktiskt.
Den extra bilen överst, som jag tycker att McLaren sneglade på rätt mycket när de ritade P1an, heter helt enkelt ZZII för att det var typ version 2 av ZZ.

Första generationen ZZ byggdes mellan 1990 och 2000, så de första byggdes i Japan.
Jag vet inte hur många som byggdes var, men det blev bara totalt 200 bilar allt som allt under dessa 10 år.

Bilarna hade aluminium monocoque med rörramschassi, och sen glasfiber kaross.
Motorn var en enkel 2 liters DOHC 4a ifrån Nissan som helt orörd lämnade 190 hk.

ZZ-S som var ännu ”sportigare” hade 197 hk.

Det räcker ju absolut med tanke på att bilen vägde knappt 750 kg.

2002 så såldes ZZ modellen helt till britterna, först till ett företag som erbjöd två modeller, 190RT och 240RT, namnet antyder till antalet hästkrafter.

Ah så cool den är!

De kursade 2005.
Sen såldes de till några andra britter, som kursade 2009..
Och jag har ingen aning om hur många bilar det såldes under dessa år.

ZZII är iallafall en helt Japansk bil, och den var helrätt.
Kolfiberkaross.. Jepp, hela karossen.. Nissan RB26DETT I6 motor.. Ja.. Skyline R344 GT-R motorn..
En av de bästa motorerna någonsin..
Bilen väger 1 000 kilo.. med AWD.. växlad manuell låda.. Fis-trimmade 542 hk.. Som du kan dubbla om du vill…
Vilken drömbil!

Autobacs Seven som var delaktiga i denna bil, tog över modellen helt sen, och döpte om den till ASL Garaiya RS01, och sen dog konceptet där.

Men Tommykaira har absolut inte gett upp.
Senast vi hörde ifrån dem så var de ännu en gång före sin tid.

ZZ-EV TROR jag att man kan köpa idag.
Den visades 2014, och det är en elbil med 225kW/305 hk.

Jag hade jättegärna haft en sådan, med Turbo

(Visited 302 times, 2 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x