Långtidstest : Volvo S90 2016 & Volvo V90 Cross Country 2018

UPDATE!
Jag uppdaterar detta inlägget med lite notiser efter hand.

 

När jag stod och tankade min törstiga Corvette igår så gled Kenneth från ”Our Green Car” upp i sin elbil.
Vi snackade bilar en god stund osv osv, och han sa att såna bilar som han promotar intresserar inte mina läsare.

Hmm..
Och där fick jag mig en tankeställare..
Jag köper ju mycket mer än det jag visar i bloggen.
Mycket mer..
Och testar, provkör osv osv.
Och jag brukar inte blogga om sånt som jag tycker är vardagligt och tråkigt, eller om det som är dyrt.

Och här är ju faktiskt ett ämne som passar in på båda kategorierna..
Så det är kanske dags att visa det vardagliga tråkiga också..

Nu i år så har jag kört runt i en Volvo V90 Cross Country.
Ja inte enbart såklart.
Varför jag inte har visat den bilen var främst för att jag ville ha det som min diskreta bil.
Så som med SAABen.
Men min SAAB 9-3 XWD var inte alls så diskret som jag hoppades på tydligen.

Så en ny Volvo fick ta den platsen.

Och nu när jag sökte efter mina notiser i telefonen så hittade jag mina notiser ifrån 2016 också, då jag körde runt i en av Sveriges första Volvo S90.

Ja jag skriver ner notiser i min telefon om nästan allt!
Filmer, konserter, dålig service osv osv.
Men jag skriver om kanske 1/5 av det jag hade tänkt skriva om.

Så här först är mina notiser från när jag hade den då helt nya Volvo S90 som vinterbil i slutet av 2016.


Jag har för mig att jag hade en av de första S90 i Sverige, absolut den första S90 D5 i Sverige.

Så detta inlägget kommer först att vara med notiser om min tid med Volvo S90 2016 och sen mina notiser från en mycket längre tid med Volvo V90 Cross Country 2018

 

** Att Apple Carplay ska behöva vara ett tillval tycker jag är dåligt.

** Det är alltså svårt att hitta hur man stänger av auto-assist.
Visst det är en ”häftig” funktion att bilen håller sig innanför vägens vita linjer av sig själv, men om jag kör bil mitt i natten, ensam på vägen, så ska jag väl kunna byta fil utan att KÄMPA med ratten bara för att jag inte blinkar?
Så om du inte använder blinkers så vill bilen inte byta fil när du vill.

** Nu är det kanske jag som har vuxit upp mellan S90 och V90 Cross Country provkörningarna, men jag gillar V90 CC mycket mer, den hade jag faktiskt kunnat tänka mig att ha som vardagsbil.

** Jag tycker att allt som 2016 modellen saknade eller felade, finns här och är bättre här.
Så det har nog hänt en del under de två åren.
Man ska inte vara först med nya saker helt enkelt.

** Värme i ratten är absolut skönt att ha.
Det är en sån sak som man inte vill vara utan på vintern om man en gång har haft det.
I Volvon så kan du välja hur mycket värme du vill ha i 3 steg.
Men redan på steg 1 så blir det snabbt för varmt.

** Sen är ratten inte varm runt hela ratten…
Det vill ju jag ha, det är inte alltid men sitter med händerna 10 & 14

** Det är ojämn värme i bilen.
Både vart i bilen, och till och från, det blir varmare på högre varv osv även om tempen är inställd på samma grad inne i bilen.
Detta är typiskt på Dieslar tycker jag.

** Man ska ABSOLUT Inte förlita sig på det där ”självstyrande” auto-assist!
Men hey, det funkar bättre än hos AUDI.

** Nackstöden var inte så jobbiga som jag var rädd för..
Inte alls som i V40.
De är HEMSKA!

** Jag vill ha helt olika temperaturer i olika zoner.
Varför har ingen det ännu? Jag vill t.e.x alltid ha kallt vid fötterna även om jag vill ha varmt upptill.

** Precis som i alla nyare bilar så tycker jag att bromspedalen för för känslig.
Det tar ett litet tag att vänja sig.
Det är som om den tar jättemycket direkt!

** I min #350ZRS så följer instrumenteringen med ratten, så jag har alltid perfekt översyn över mätarna oavsett hur jag ställer ratten.
Så är det absolut inte här..
När jag ställer ratten som jag vill ha den så ser jag inte övre delen av hastighetsmätaren bland annat.

** Det är okej ljud i stereon..
Mest fokus på bas som i alla andra dessa wannabe-lyxbilar.

** Den är faktiskt rätt stötig..
Stötigare än vad jag trodde..
MEN! Den är överraskande snabb på lagom kurviga landsvägar.
Där känns den helt stabil och trygg.
Men jag skulle vilja ha ett supermjukt komfortläge.
Synd att dessa stora bilar ska vara lite mer sportiga än vad de är mjuka.

** Den har en VÄLDIGT liten sollucka..
Helt meningslöst..
Då räcker det med ett panoramatak bara om den ändå ska vara så liten.

** Bilen får mer uppmärksamhet än vad jag trodde.
Men okej, det är den senaste, dyraste Volvon.

** En sak som retar mig rätt mycket är att nästan ALLA säger ”Oh den måste vara rätt dyr, 400 000 kr va? ”
Alltså bilen kostar nästan dubbla det…
Volvo kan verkligen ta betalat för extrautrustning

** En bil för detta priset och ratten är inte elektriskt ställbar..

** Ställer du in graderna på luftkonditioneringen på 17 grader eller lägre så går fläkten på MAX.
Du kan inte ställa in hastigheten på fläkten om du vill ha det så kallt.

** Jag tycker att bilen är antingen för varm eller för kall..
Hela tiden..
Det känns som om jag sitter och styr kliman mer än vad jag styr bilen.

** Jag tycker att en sån här bil borde ha en vindrutetorkare på bakrutan med.

** Jag skulle vilja kunna ta stolen lite längre bak.

** Jag är verkligen inte överdrivet lång, jag är väl precis på gränsen för att man ska ses som lång.
Men sitter jag i baksätet på denna stora, lyxiga bil, så tar jag i innertaket..
Så Zlatan som är ambassadör för Volvo kan inte sitta i baksätet.

** Motorn är väääldigt trött på låga varv..
Det känns som en typisk Turbomotor.
Inte som en Diesel med mycket NM på låga varv.

** Stolsvärmen på steg 1 var riktigt mysig även om det inte är kallt ute.
Skönt för ryggen.

** Man blir trött av stolarna..
Av många anledningar..
Och jag ogillar nackstöden mer och mer..
De sticker ut så långt fram att jag kan inte sitta i stolen och luta huvudet tillbaka för att kunna dricka ur min vattenflaska.

** Elstolarna går låångsamt.

** Klimakontrollen är väldigt känslig på bara en HALV GRAD! Det känns som om man ändrar 3-4 grader.

** Armstödet är för hårt, inte alls bekvämt.

** Jag blir torr i halsen av ACn.

** Där är ingen vettig plats för att lägga mobilen

** Jag tycker att stereon beter sig konstigt..
Car Play funkar lite konstigt osv.

** Vindrutetorkaren fram är dålig

** Den drar mycket mer bränsle när du håller 140 km/h än när du håller 110 km/h.
Den får jobba rejält mycket mer för den extra hastigheten.

** Autopiloten är mest jobbig bara..
Onödigt motstånd i ratten..
Så det kopplar man bort helt och håller rätt snabbt.

** Det är ändå rätt bra ljud i högtalarna när man spelar högt.

SÅ! 
Det var notiserna från S90. 

Det är väl same same med V90 CC i det stora hela.
Men den var faktiskt bättre på alla punkter.

 

 

** Jag sitter bättre i denna än i S90

** Menyn är rätt jobbig att bläddra i..
Där är nya Audi A7 mycket bättre.

** Den har oväntat bra vändradie.
Det är en stor bil, men den vänder enkelt på en vanlig väg.
Det gör inte min ännu större Lexus LS600h L

** Head-Up displayen fungerar inte med solglasögon.

** Dörrarna är inte lätta att stänga..
Nu är folk vana att jag skriker på dem när de stänger dörrarna för hårt.
Men här har ALLA problem med att stänga dörren helt vid första försöket.

** Det där med att öppna bagaget med foten..
Jag sparkade och svingade med benet och hade mig innan jag hittade the sweet spot..
Det tog många försök.

** Jag älskar att folk tror att jag är en Civilpolis!
Detta är en stor anledning till att jag först köpte SAABen och sen denna.

** Väldigt liten sollucka här med..
Jag tror att jag har haft den öppen max 3 gånger.

Den sitter lite får långt bak och det är inte ens hela den främre delen som öppnas.

** Det är inte direkt störigt, men motorn, stereon och precis allt hade inte behövt stängas av så fort man öppnar förardörren.
Det händer ju att jag öppnar dörren av olika skäl medans jag har motorn i gång.
Man kanske inte når biljettautomaten osv.

** Folk är inte alls lika imponerade av denna som av S90.
Men okej, det har gått två år nu.
Och som sagt, jag hade en av de första S90 i landet.

** Baksätet fälls automatiskt via två knappar vid bagageluckan (höger och vänster).
Och höger delen som sitter ihop med mittdelen är alltså verkligen tung att lyfta sen med en arm (och dålig rygg).
Detta var något jag la märke till direkt vid premiärvisningen, och jag hoppades på att de skulle göra något åt det, en dämpare som hjälper till lite så du inte behöver ta i så mycket, eller helt elektriskt lyfta dem.
Men icke, högerdelen är verkligen tung att lyfta tillbaka på plats.

**Det är absolut en stor bil på alla sätt och vis, lång osv.


Men bagaget är verkligen inte stort, bagageluckan sluttar för mycket, så du kan inte lasta högt långt ut till luckan, och insynsskyddet där bak är monterat lite för lågt så har du det på plats så kan du inte lasta högt inne i bilen i heller, knappt en meter alltså, och tar du loss den rullen så är det en STOR och tung rulle som du ska ha plats för någon annanstans! Varför är den så tung??

Så ska du köpa en bil för att du behöver en stor Kombi så får du kolla på tyskarna istället.

** Lädret eller vad den än är som håller om instruktionsboken, luktar skit!!

** ACn stängs av så fort bilen står stilla!
Vilket är EXTREMT störigt när vi hade den varmaste sommaren någonsin i Malmö stad där det är trafikstopp eller rödljus vart 50 meter!

Det var mycket mycket störigt.
Och det är egentligen lika störigt nu när det inte är varmt ute.

** Och Start/Stopp funktionen går automatiskt igång varje gång jag startar bilen !

** Det är väldigt klen AC.. väldigt..
Jag har aldrig varit med om en bil med Air Condition som kyler så mesigt..

** 3D översikts-kameran, eller vad det heter.
Är mycket bra!
Mycket användbart, den känns väldigt exakt.

** Nästan alla andra bilar jag har haft med knappar på ratten som du styr stereon med så har jag bytt låt på vänster sida.
Här är det på höger sida istället..
Det är lite smått störigt det med faktiskt.

** Där är väldigt bra fläktar i stolarna iallafall.
Ska man köpa en ny bil idag som inte är en sportbil, så måste man ha kylfläktar i stolarna tycker jag.
Jag har på dem mer eller mindre hela tiden.

** När jag använder Apple Car Play för att spela musik så är volymen lite för låg.
Det är tydligt högre när jag istället kopplar bort Apple Car Play och bara streamar via Bluetooth istället.
Ja eller när jag kopplar telefonen via USB ingången, då är det utan tvekan bäst ljud.
Men jag vill köra trådlöst, detta är en modern bil.
Många år modernare än min Lexus LS, och där är ljudet myyyyycket bättre!

** Bilen är väldigt trött efter 200 km/h, och orkar knappt 230 km/h

** 235 hästkrafter är verkligen inte mycket i en så stor bil.
Men i låga farter så sticker den på rätt bra ändå vid Kickdown.
Tillräckligt för att den ska kännas säker-snabb.
Ni vet att jag tycker att långsamma bilar som svarar segt på gasen är en riktigt trafikfara.

** Jag skulle vilja kunna flytta både stol och ratt lite längre bak.

** Här är det bättre ljud via Apple Carplay än i S90.
Men att en sån här modern bil med eget internet osv behöver ha en kabel mellan telefon och bil för att Apple Carplay ska fungera.. det trodde jag inte.
Pioneer har ju stereos där du kan använda Apple Car Play trådlöst.

** Jag skulle vilja att ratten tiltas uppåt automatiskt när man stänger av bilen.
Så som jag har på Lexusen så man kommer lättare in och ur bilen.

** Jag saknar pungfläkten från Lexus =)

** Jag skulle vilja ha mer fokus på svanken här.
Både svankstöd och värme.

** En överväxel hade inte skadat…

** Det var inte helt enkelt att få den att dricka under en liter per mil.

Oftast så ligger den strax över litern, typ 1.1

Och som allra minst med enbart 110 km/h med farthållare i ett par timmar så har jag fått ner den till 0.67

** Jag tycker att den rycker lite när den växlar även i låga farter.
När man ger plattan i mattan, fine, då växlar den hårt.
Men  när jag kör i stan, sakta, då vill jag inte ens känna av att den växlar..
Men ja, jag är bortskämd med Lexusen steglösa växellåda.

** Det är rätt smidigt med eget WiFi i bilen  när man har kids i bilen med läsplattor osv.

** Jag tycker på fullaste allvar att läge 3-5 och MAX på coupefläkten är same same..

** Stolen går väldigt långsamt bakåt när man ska ställa in den.

** Jag tycker faktiskt att där är mer vindbrus in i bilen än vad det borde vara på en sån här ny och dyr bil.

** Regnsensorn funkar inte heller riktigt som jag vill.
Den är inte så känslig som den borde vara.

Och denna gör varken till eller ifrån

** Det där onödigt tunga baksätet som man behöver lyfta upp för hand efter det har legat ner, är inte bara tungt, utan det fjädrar tillbaka också när du ska låsa det på plats!
Dumt dumt dumt!

** Slutsumman..
Det är faktiskt en riktigt trevlig vardagsbil.
Jag har använt bagaget mycket mer än vad jag trodde, så ja även jag behöver tydligen en Kombi ibland.
Men oavsett så tycker jag om denna mycket mer än S90.

Och jag gillar det diskreta osv..
Så jag skulle jättegärna vilja rekommendera er att köpa en Volvo V90 Cross Country..
Om de inte kostade ÖVER 800 000 kr fullutrustad som denna..

En Volvo XC70 D4 AWD med bra utrustning kostade cirka 360 000 kronor innan de slutade säljas..
Och de till och med såldes för REA priser runt om i Sverige..
Så är den nya bilen värd dubbelt så mycket?
Nej..
En halv miljon, ja, men inte över 800 000 kronor..
Och ja du kan snåla till det och köpa en för 400 000 kr om du tvunget ska ha en.
Men gör inte det, du vill absolut ha en fullutrustad.
I mitt fall så är de 400 000 kronorna extra skillnaden mellan att vantrivas till att faktiskt tycka om bilen på riktigt.
Så för MIG är det värt det.

Men jag kan inte tipsa er om en Volvo för det priset..

Köp hellre en Lexus eller Mercedes.

Dagens Event : VIP-visning av Volvo S90 & V90

Helt Officiell : Volvo V90

 

 

 

(Visited 2 109 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

[…] Långtidstest : Volvo S90 2016 & Volvo V90 Cross Country 2018 […]

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x