Dagens Bilar & Consulier GTP / Mosler Intruder/Raptor

Spread the love

 

COOLT!!!!

Hmm

Det där ser roligt ut… Bra kylning till turbona…. slicks… fet vinge.. 

FET!!!!! Så jävla fet!!!!
Denna bilen ser absolut ful ut idag.
Men jag gillar den lite ändå. 

Det ser ut som en väldigt ful kitcar med lamporn tagna från Biltema, ämnade för ett släp..
Bilen är en Consulier GTP, Det var ett företag som senare blev Mosler, som senare byggde Mosler Intruder och Mosler Raptor.

Just Raptor har sett lite olika ut genom åren.

Intruder blev det bara en enda utav.

Rarest car ever? Only 1 Mosler Intruder road car was sold - Supercars and Hypercars

 

Så åter till denna fula bil

Den första modellen kom till 1985, och ja det är en gatubil.
Motorn som de första 70 bilarna drevs utav var en Chrysler 2.2 l4 Turbo II motor som lämnade 175 hk.
Det är ju jätteklent i en sådan Le Mans liknande sportbil.
Men, de väger precis under ett ton, 998 kg.
Så den var absolut tillräckligt snabb på sin tid.

Andra serien bilar fick Turbo III motorn med 190 hk, Den bilen toppade 250 km/h.
De flesta delarna kom faktiskt från Chrysler, det var mycket mer än bara motorn.
Och resten av delarna i denna kitcar liknande bil var faktiskt prima grejer.
En unik fiberglas-monocoque.
Den första kolfiber/kevlar kaross någonsin på en produktionsbil.
Den första produktionsbilen utan någon som helst metall i karossen.
Recaro stolar, VDO instrumentering, Fittipaldi fälgar, Alpine stereo, sollucka, skinnklädsel, AC, farthållare, elhissar, backspeglar, ratt osv osv osv osv osv..

Så som ni förstår, trots att det ser ut som en Biltema budget hemmabygge-kitcar, så var den “the shit” på 80-talet.

Bilen var så framgångsrik i IMSA Racing i hela 6 år att den var oslagbar!
Ja, det var ingen annan bil som var i närheten av dess vikt/effekt förhållande.
Detta försökte de först förhindra genom att straffbelägga den med nästan 140 kg övervikt.
Men när inte ens det räckte så förbjöd de bilen helt och hållet 1991.

Men.. det tog inte stopp där..
Det var där det roliga började..
Consulier blev Mosler Automotive.. De byggde hybrider mellan GTP, Intruder och Raptor..
Samma bil more or less… MEN! Med en 5.7 liters Corvette LT1 V8 istället!!!
Med så mycket som 450 hk som mest med hjälp av Lingenfelter.

Nu jävlar!

Mosler var så självsäkra att de utmanade vem som helst att vinna 25 000 dollar om de kunde köra en gatulaglig bil snabbare än deras GAMLA 1988 Consulier GTP på vilken bana som helst i USA.

Så varför har du aldrig hört talas om denna bilen?

Jadu.. för att den är ful kanske?

1985-1993 (Consulier GTP)
1993-2000 (Mosler Intruder/Raptor)

 

80-90 talet är bäst! 

Så vacker.. helt perfekt. 
Svarta emblem och allt.. som det ska bara. 

Vilka bilar… Det måste vara den COOLASTE tidsepok?! 

Just nu så testas GT3 RS 4.2 och GT2 RS för fullt.

Detta är ju bara en “mula” för GT2 RS motorn.
Men det vore MYCKET coolt om GT2 RS hade såna popnitade, stora luftintag på sidorna!

Scoopen på huven, vad ska de kyla? Bromsarna?

Coolt!

(Visited 11 times, 1 visits today)

Related Post

Dagens Notiser : Jag hatar fortfarande mina granna... Jag behövde verkligen inte fler anledningar till att hata mina grannar.. Men här är ännu en anledning. Det var halvdåligt väder idag så jag bestäm...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *